Kirjoittaja Aihe: Ongelmia video-kuvan ja äänen kanssa [ratkaistu]  (Luettu 3716 kertaa)

chrisu

• Käyttäjä
    • Profiili
Olen tässä taistellut tämän ongelman kanssa sen jälkeen kun vaihdoin Xfce:hen. Gnomessa ei ollut tällaista ongelmaa.
Mutta sitten ongelmaan.

Eli Mplayer ei pysty pyörittämään mitään video-tiedostoja (avi ainakin) se vain heittää tällaista virhettä "Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device". Olen etsiny joka paikasta ratkaisua mutta mikään ei tahdo auttaa. Niin ja gnomessa tämä toimi.

Kokeilein sitten Totemia mutta se heittää sellaista virhettä että video-ulostulu on jo käytössä.

No kokeilin sitten xine:lla joka kyllä näyttää kuvaa ja ääntä mutta kaikki on sellasta tökkimistä.

VLC playeriä olen myös kokeillut mutta sekin näyttää videot vähän "tökk-tökk-tökk" tyylillä, mutta ei niin pahasti kuin xine jossa äänet tökkivät myös. Mutta eilisestä vlc:ssä ei toiminut enää ääni vaikka en ole vaihtanut mitään asetuksista, tämä on myös vaikuttanu siihen että XMMS soitin myöskään toimi vaan se väittää että audio-kanava on jo käytössä.

Ja luultavasti asiaan myös kuuluva ongelma on että en saa unmountattua enää sitä cd-asemaa missä on tämä cd jossa on nämä kyseiset avi:t jota olen yrittänyt saada toimimaan. Eli kun yritän unmountata cdaseman niin tulee asema-käytössä virhe, vaikka se ei pitäisi olla käytössä.

Olen kokeillut poistaa kaikki media-soittimet kokonaan koneelta ilman tulosta. Samat virheet tulee kun asennan ohjelmat uudestaan.

Minun johtopäätökseni voisi olla että joku ohjelma yrittää pyörittää taustalla noita avi-tiedostoja cd:ltä. Eli miten saan sen sammutettua, kun bootti ei auta?

(Minusta tuntuu että en muuta tee kuin valitan tällä foorumilla. Onneksi olen aika kärsivällinen, muuten olisin vaihtanut windowsiin takaisin.)
« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:17.43 kirjoittanut chrisu »

moonstone

• Vieras
Re: Ongelmia video-kuvan ja äänen kanssa
« Vastaus #1 : 17.03.06 - klo:08.54 »
Itse aloittaisin purkamaan ongelmaa näin.

Poista mediasoittimet.

Poista mediasoittimien konfiguraatiotiedostot (home hakemistossa piilohakemistoissa. Eli etsi hakemistot ls -la komennolla ja hakemistojen edessä on .).

Kopio joku videotiedosto cd-levyltä kotihakemistoon (mielellään jokin xvid, divx tai perus mpg).

Asenna mplayer ja asenna siihen w32codecs. Myös mplayer-mozilla kannattaa asentaa jotta videot toistuu myös selaimissa.

Testaa toimiiko. Mikäli toimii kannattaa katsoa onko dma laitettu päälle cd-asemalle. Näet sen näin hdparm /dev/hdc (mikäli hdc on cd-asemasi).

Itselläni on asennettuna totem-xine jolla toistuu kaikki musavideot ym, muut videot. mplayer jotenkin tök-tök-tökkii videoitten kanssa minulla.

Dapperin tullessa kannattaa viimeistään vaihtaa gstreamer backendiin, koska siinä se on jo todella toimiva ja vakaa.
« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:09.00 kirjoittanut moonstone »

chrisu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.03.06 - klo:14.58 »
Itse aloittaisin purkamaan ongelmaa näin.

Poista mediasoittimet.

Poista mediasoittimien konfiguraatiotiedostot (home hakemistossa piilohakemistoissa. Eli etsi hakemistot ls -la komennolla ja hakemistojen edessä on .).

Kopio joku videotiedosto cd-levyltä kotihakemistoon (mielellään jokin xvid, divx tai perus mpg).

Asenna mplayer ja asenna siihen w32codecs. Myös mplayer-mozilla kannattaa asentaa jotta videot toistuu myös selaimissa.

Testaa toimiiko.
Mplayerillä toimii kaikki nyt täydellisesti. Tuhannet kiitokset moonstone. Tuota home-hakemiston piilohakemistojen poistamista en ollu aiemmin kokeillut.

Mikäli toimii kannattaa katsoa onko dma laitettu päälle cd-asemalle. Näet sen näin hdparm /dev/hdc (mikäli hdc on cd-asemasi).
Ei ollut dma päällä. Pitäisikö se olla päällä? Jos kyllä, niin miten se laitetaan?
« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:15.00 kirjoittanut chrisu »

moonstone

• Vieras
« Vastaus #3 : 17.03.06 - klo:15.02 »
Ei ollut dma päällä. Pitäisikö se olla päällä? Jos kyllä, niin miten se laitetaan?

Tuo dma kannattaa laittaa päälle. Se on todennäköisesti syynä siihen, että videot toistuvat cd ja dvd-levyiltä tökkien.

Ohjeen dma:n päälle laittamiseksi löydät ihan ubuntun omasta help osiosta. Toki kun haet foorumilta hakusanalla "dma" löydät varmasti vastauksen :)

chrisu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.06 - klo:15.22 »
OK. Mutta mplayer ei toiminut niin täydellisesti kuin luulin. Nyt en saa sitä suurentamaan kuva kun menen Full screeniin. Olisiko sinulla jotain ratkaisua tähän?

edit: Löysin itsekin. eli mplayer.conf tiedostossa laitetaan vain zoom=yes.
« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:15.35 kirjoittanut chrisu »