Kirjoittaja Aihe: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa [kysytty]  (Luettu 17305 kertaa)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Itse tappelin tämän ongelman kanssa jonkun aikaa.

Eli siis piti saada koneille kiinteä ip lähiverkko käyttöön ja erilinen IP ulkomaailmaa varten.
IP ulkomaailmaa varten otetaan dhcp:lta. Tätä tarvitaan ainakin laitteilla joihin on yhdistetty ADSL-modeemi ja kytkin jota käytetään ilman NATia (sillattu).
NAT halutaan yleensä ottaa silloin pois, kun halutaan, että jokaisella nettiin yhdistetyllä koneella olisi oma IP. Niin ei tarvitse jokaisen palvelun kohdalla laittaa NATiin portin ohjausta.

Ratkaisu piilee /etc/network/interfaces -tiedostossa. Sinne pitäisi olla valmiiksi määritelty, että eth0 käyttää dhcp:ta. Annetaan sen myöskin olla sellaisena. Staattinen IP määritellä erikseen eth0:0:lle.

Eli koneelle yksi laitetaan:
Koodia: [Valitse]
sudo nano /etc/network/interfacesavataan sudolla interfaces-tiedosto

Ja lisää tiedoston loppuun:
Koodia: [Valitse]
auto eth0:0
iface eth0:0 inet static
address 192.168.0.1
netmask 255.255.255.0

address kohta määrittelee IP:n jota kone käyttää. Eli ensimmäiselle koneelle  laitetaan esim. 192.168.0.1 ja toiselle koneelle 192.168.0.2 jne. Koneella on siis tämän jälkeen kaksi IP:tä, joista toinen toimii vain lähiverkossa.

Toki lähiverkko yhteyksiin voi käyttää ulkomaailmallekkin näkyvää IP:tä, mutta se yleensä muuttuu aina välillä ja huonolla säkällä se kierrättää yhteyden operaattorin kautta, joka on todella hidasta. Tämän howto:n avulla nopeus ja IP pysyy samana.

Ja usein verkossa on myös Windows koneita, tässä ohje niille: http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_static_ip_address_at_the_same_time.htm
Ilman tätä Linux koneille asetetut ip:t ovat käyttökelvottomia windows koneilta. Tietysti kaikille niille Linux koneillekkin on nämä asetettava joiden kanssa halutaan käyttää staattista IP:tä.


Kone pitää tietysti tämän jälkeen käynnistää uudelleen. Tai sitten kirjoitat terminaaliin vain:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/networking restart(Kiitokset Paristopupulle)

Toivottavasti tästä jollekin edes hyötyä ja kommentteja toki otetaan vastaan.


« Viimeksi muokattu: 16.08.08 - klo:13.29 kirjoittanut Kari Argillander »

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #1 : 13.04.06 - klo:20.26 »
Mites toi netti uudellenkäynnnistetään, että muutokset toteutetaan? Vai onko ne jo käytössä? Entäs miten ton ftp:n saa käyttämään tota eth0:0:aa? Siis että sitä käytetään ftp:hen yhdistämiseen?
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #2 : 13.04.06 - klo:20.37 »
Lainaus
Mites toi netti uudellenkäynnnistetään, että muutokset toteutetaan?
Vaikka käynnistämällä koko tietokone uudelleen.

Lainaus
Entäs miten ton ftp:n saa käyttämään tota eth0:0:aa? Siis että sitä käytetään ftp:hen yhdistämiseen?
Senkus vain käytät sitä IP:tä.

Paristopupu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • 100%
    • Profiili
    • Paristorasia.org
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #3 : 19.05.06 - klo:10.26 »
Voihan tuon lähiverkon reboottiakin, jolloin ei erikseen tarvi kaikkea palveluita sulkea.

Koodia: [Valitse]
/etc/init.d/networking restart
Tai vaihtoehtoisesti:

Koodia: [Valitse]
ifdown eth0
ifup eth0

strawf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #4 : 18.08.06 - klo:17.30 »
Kyllähän tuo toimii, vaikka vähän sain kieltämättä kikkailla. Sillä kys. tapauksessahan se static ip pitää tosiaan määritellä niin palvelimelle (koneelle jolta mountataan) ja asiakkaalle (kone jolle mountataan verkon yli). Itsehän määrittelin aluksi vain asiakaskoneelle.

oocce

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #5 : 08.09.06 - klo:23.14 »
Haluaisin saada kahden linux-koneen välillä tämän toimimaan, en ole siis vielä edes yrittänyt, mutta alkoi mietityttämään tuo staattinen ip jota minulla ei siis ole. Käytössä ADSL-boksi jossa NAT, mutta en ymmärrä tuosta NATista mitään.

Miten saisin staattisen ipn verkkoon ja dhcpn ulkomaailmaan?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #6 : 09.09.06 - klo:00.16 »
Haluaisin saada kahden linux-koneen välillä tämän toimimaan, en ole siis vielä edes yrittänyt, mutta alkoi mietityttämään tuo staattinen ip jota minulla ei siis ole. Käytössä ADSL-boksi jossa NAT, mutta en ymmärrä tuosta NATista mitään.

Miten saisin staattisen ipn verkkoon ja dhcpn ulkomaailmaan?
Itselläni tuo onnistui muuttamalla modeemi siltaavaksi eli toisin sanoen ottaman NAT:n pois käytöstä ja tekemällä kuten tämän ketjun aloituspostauksessa sanotaan.

oocce

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #7 : 09.09.06 - klo:15.36 »
Haluaisin saada kahden linux-koneen välillä tämän toimimaan, en ole siis vielä edes yrittänyt, mutta alkoi mietityttämään tuo staattinen ip jota minulla ei siis ole. Käytössä ADSL-boksi jossa NAT, mutta en ymmärrä tuosta NATista mitään.

Miten saisin staattisen ipn verkkoon ja dhcpn ulkomaailmaan?
Itselläni tuo onnistui muuttamalla modeemi siltaavaksi eli toisin sanoen ottaman NAT:n pois käytöstä ja tekemällä kuten tämän ketjun aloituspostauksessa sanotaan.
Täytyy testailla!

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #8 : 09.09.06 - klo:20.47 »
Toimiiko tämä HomePNA:lla?
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Igor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
  • GPL for life.
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #9 : 11.09.06 - klo:12.37 »
Toivottavasti tästä jollekin edes hyötyä ja kommentteja toki otetaan vastaan.

On, paljonkin. Kiitoksia vaan. :)

Olisko tietoa/linkkejä vastaavista asetuksista Mac OS X:lle?
GPL = Grand Prix Legends ;)

Igor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
  • GPL for life.
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #10 : 13.09.06 - klo:15.04 »
Ja usein verkossa on myös Windows koneita, tässä ohje niille: http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_static_ip_address_at_the_same_time.htm

Menee hieman foorumin skoopin ulkopuolelle, mutta onko joku saanut noilla ohjeilla homman pelaamaan? Itse en onnistunut XP SP2:n kanssa. Linuxin puolella homma toimii.
GPL = Grand Prix Legends ;)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #11 : 14.09.06 - klo:19.03 »
Ja usein verkossa on myös Windows koneita, tässä ohje niille: http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_static_ip_address_at_the_same_time.htm

Menee hieman foorumin skoopin ulkopuolelle, mutta onko joku saanut noilla ohjeilla homman pelaamaan? Itse en onnistunut XP SP2:n kanssa. Linuxin puolella homma toimii.
Kyllä se minulla on ainakin toiminut hienosti.

Ota huomioon että noita merkintöjä on tehtävä useaan paikkaan (IPAddress  ja Subnetmask).

siis kohtia:
Koodia: [Valitse]
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{B003AD4A-B6DB-44FD-9741-CBA3C51B6498}on useita, tuo viimeinen numerosarja vain vaihtelee.

ExF

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
  • Ubuntu Dapper ^__^
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #12 : 20.10.06 - klo:20.14 »
Ei muuten tullu ennen tätä ajateltua. Kun kotiservu on tossa vieressä on tyhmää kierrättää dataa kun voi sen tehdä myös näin ja nopeuskin nousee roimasti. Kiitos hyvästä ohjeesta
Hmm...

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #13 : 21.10.06 - klo:04.34 »
Ja usein verkossa on myös Windows koneita, tässä ohje niille: http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_static_ip_address_at_the_same_time.htm

Menee hieman foorumin skoopin ulkopuolelle, mutta onko joku saanut noilla ohjeilla homman pelaamaan? Itse en onnistunut XP SP2:n kanssa. Linuxin puolella homma toimii.
Kyllä se minulla on ainakin toiminut hienosti.
Otanpa hieman sanojani takasin. Tuli hommattua uusi A-Linkin ADSL-modeemi-kytkin-wlan-härveli ja eipä enää toimi windowsin ja Linux koneen välillä tämä. Linux koneiden välillä kyllä toimii niin kuin ennen.

Astireloth

  • Vieras
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #14 : 06.11.06 - klo:09.03 »
hmm..olen suunnitellut pyörittää yhtä peliserveriä, mutta se ei onnistu, kun serveri käynnistyy "localhostiin" jonne tietenkin vain minä pääsen, eikä ketään kavereistani.
Eli jos teen tämän niin eikö tämän pitäisi auttaa siihen ongelmaan?

Vai pitääkö minun sitten erikseen omasta nettipurkista säätää sillattuun?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #15 : 06.11.06 - klo:10.34 »
hmm..olen suunnitellut pyörittää yhtä peliserveriä, mutta se ei onnistu, kun serveri käynnistyy "localhostiin" jonne tietenkin vain minä pääsen, eikä ketään kavereistani.
Eli jos teen tämän niin eikö tämän pitäisi auttaa siihen ongelmaan?

Vai pitääkö minun sitten erikseen omasta nettipurkista säätää sillattuun?
Kuulostaisi vähän siltä, että peliserverisi on natin takana. Voit tarkistaa homman katsomalla onko sinun omalla koneellasi ja peliserverilläsi sama ip, jos on, niin mitä luultavammin se on natin takana. Voit kiertää ongelman edelleen ohjaamalla peliserverin portin reitittimestä tai muuttamalla sen siltaavaksi, jolloin kummallekkin koneellesi tulee omat ip:t.

Tämän ohjeen kikkailua tuskin tarvtset.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Kiinteä IP lähiverkkoon ilman NATIa
« Vastaus #16 : 28.04.08 - klo:08.32 »
Voisiko ohjeen kirjoittaja/täydentäjät kirjoittaa viestin jossa vahvistavat että     

a) ohje on edelleen käyttökelpoinen Hardyssä (tuorein LTS, tuorein stable)
eli uudet ominaisuudet eivät ole poistaneet tarvetta ohjeelle tai että ohjeessa käytetyt työkalut jne ovat edelleen Hardyssä käytössä
b) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Ubuntu Suomen wikiin (http://wiki.ubuntu-fi.org). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-867666147f48c6b667ec0f6be3f5f16852046770

Kiitos!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-