Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.
Tutustuin Ubuntu/Linuxiin roskikseen menossa olevan 150P (kellotettu 166, välimuistia niin paljon kuin mahtuu ja massaa tonneittain perässä) kautta, kun nämä Linux veijarit vähän väliä virnuilivat jne. varmaan tuttua?
Pistettiin tämä 150P 2M liittymä Ubuntulla ja uusin MS - Virtsalla 10M rinnakkain ja katottiin kelloa: Käynnistys, 150P nopempi, perusoffiset yhtänopeat, netissä firefox nopempi jos rasittaa, liikkuva kuva (eli todennäköisesti myös pelit) 150P raivostuttavan hidas, kokeiltiin n. 100 sovellutusta sis likkuva kuva ja printtaus yhtäaikaa kaikki päälle, eli mikä käyttisten luotettavuus (polkupyrän tarakalle tonnin paino) MS-Virtsa kesti alle 10 sekuntia, mutta 150P printtasi ja vaihtoi kuvan kerrallaan noin kerran tunnissa rivi/kuva, mutta ei suostunut kaatumaan ollenkaan.
Lueskelin saamasi neuvot ja ne ovat parempia, kuin itse pystyisin antamaan. Lisää löydät artikkelista Linux - opiskelu.
Itse aloitin/alittelen vanhoilla masiinoila, jotka eivät MS-juttuja enään jaksa pyörittää. Näillä kun saa leikkiä eikä haittaa vaikka menisivä täysi sekaisin.
Parhaat tavat saada Ubuntu sekoilemaan on automaattipäivityksen häiritseminen ja Rootin kanssa sekoilu. Sudottamalla en ole korjaamattomia vielä onnistunut saamaan aikaan.
MS -> Linuxiin siirtymisessä kaikkein vaikeinta on sama, kuin vankilasta -> vapauteen siirtyminen. Linuxissa kun voi masiinansa muokata ja maailmalla pyöriä miten haluaa, mutta myös mokata ja pahasti. Eli kysymyksessä on pohjimmiltaan asenteen täydellisestä muutoksesta. Neuvoja saat näiltä sivustoilta enemmän ku9in tarpeeksi kuten olet jo huomaannut.
Aluksi ei kannata ahnehtia konetta täyteen kaikkea mitä maailmalta löytyy, niiden taso nimittäin vaihtelee. Mutta olet otttanut ekat askeleet omilla jaloilla ja paluuta pakkokonttaamiseen tuskin enään on.
Jaoin aiheen, sen ajauduttua sivuraiteille. //gdm