Kirjoittaja Aihe: Vista ja 64-bittiä  (Luettu 3239 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vista ja 64-bittiä
« : 23.12.08 - klo:18.04 »
Olen käyttänyt MS/DOS ja CP/M ympäristöjä mikroissa toki myös Commodore 64 oli aikanaan perheessä. Sitä rataa ovat Windowssit tuleet tutuiksi 3.1 Windowsista alkaen. Aikaan ainakin BSD-Unix 8)

Nyt pitäisi sitten pärjätä visvassa eikun Vistassa  "Tehotyöasemalla"  http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=23406.0

Jos tiedätte linkkejä foorumeille ja keskusteluihin, joilta saisin apua vistusteluun, olisin kiitollinen vinkeistä. Toki Muropaketti BSD ja After Dawn näytää sisältävän juttua, mutta kovin sekavasti ja vaikeasti löydettävästi. Minulle käy hyvin myös englannin ja miksei myös saksankielen linkit.

Yksi linkki löytyi jo keskustelusta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=23029.0

Oikeastaan Vista on ihan kiva. Käyttöliittymä toimii XP:n kokemukseni pohjalta vaivattomasti. Tarjousmikron myyjä väitti, ettei 64-bittisessä Vistassa voi pelata, mutta se ei pitäne paikkaansa. Vanhimmat pelit eivät toki toimi myöskään WindowsXP:ssä.

Yritin heti asentaa sotapeliäni WinSPWW2, se asentui, mutta ei käynnistynyt. Täytyy vielä kokeilla käynnistää W95 ja W98 tilassa, jotka löytyvät kuten XP:ssä, missä niistä ei peleissäni ollut apua. Vanha hauska sotapeli ei käynnistynyt ...

Imuroin toisella mikrolla Suse 11.1:n, aion sen asentaa Vistan kaveriksi.  Ennen asennusta  ajattelin vilkaista DVD:tä. Kun työnsin sen Vistaan sieltä olisi ollut käynnistettävissä *.exe-tiedosto, mikä olisi asentanut SuseLinuxin. En uskaltanut jatkaa, mutta mitä olisi tapahtunut ???

Vista taisi jotenkin seota, sillä ei käynnistynyt tavalliseen tapaan, lopulta käynnistyi oikein :o

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #1 : 23.12.08 - klo:18.30 »
Lienee kysymyksessä wupi asennus windowsin sisään, joten asennetun linuxsin voi sitten poistaa lisää/poista sovelluksessa,(wistassa lisää/poista sovellus on eri nimellä, en nyt muista millä, löytänet sen itsekin selaamalla valikoita ohjauspaneelista).

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #2 : 26.12.08 - klo:02.34 »
Lienee kysymyksessä wupi asennus windowsin sisään
Epäilen, että tuosta wupista olisi hupia vain todelliselle masokistille. Vai onko jollakulla positiivisia kokemuksia siitä?

Sen sijaan asentaisin mielelläni WindowsXP:n Wistan oheen. Jossain vilahtivat ohjeet, mutta olivat niin sekavat, ettei kiinnostanut yrittää.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #3 : 26.12.08 - klo:03.15 »
Sen sijaan asentaisin mielelläni WindowsXP:n Wistan oheen. Jossain vilahtivat ohjeet, mutta olivat niin sekavat, ettei kiinnostanut yrittää.

Tapoja tehdä asioita on monia ja ihmisestä, joka ei osaa tehdä itse mitään eikä ajatella omilla aivoillaan, kaikki voi tosiaan näyttää sekavalta ja "ei kiinnostavalta".

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #4 : 26.12.08 - klo:06.18 »
http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_installed_first__the_stepbystep_guide.htm
Toivottavasti on apuja, terveisin Timo
ps. en ole itse testannut ja kokeillut
"Linux, made in Finland"

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #5 : 26.12.08 - klo:09.13 »
http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_installed_first__the_stepbystep_guide.htm
Toivottavasti on apuja
Kiitos, tämä on selvää tekstiä ja kattaa kaikki vaihtoehdot. Tosin kun jo on Suse 11.1 Vistan kaverina taidan käyttää peleihin jotakin muista mikroistani, jossa on XP valmiina.
Mutta hyvä tietää :)

Jouni Karlsson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 188
    • Profiili
    • G+
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #6 : 26.12.08 - klo:13.35 »
Tapoja tehdä asioita on monia ja ihmisestä, joka ei osaa tehdä itse mitään eikä ajatella omilla aivoillaan, kaikki voi tosiaan näyttää sekavalta ja "ei kiinnostavalta".

Hyvä muistaa kuitenkin että osaamistasojakin on monenlaisia, kukaan ei ole seppä syntyessään.

- N
--- Jep ---

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Vista ja 64-bittiä
« Vastaus #7 : 26.12.08 - klo:19.07 »
Tapoja tehdä asioita on monia ja ihmisestä, joka ei osaa tehdä itse mitään eikä ajatella omilla aivoillaan, kaikki voi tosiaan näyttää sekavalta ja "ei kiinnostavalta".
Hyvä muistaa kuitenkin että osaamistasojakin on monenlaisia, kukaan ei ole seppä syntyessään.

Ei pidä paikkaansa, paitsi että osaamistasoja on tosiaan monenlaisia, ylin niistä on tämä:o
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate