Kirjoittaja Aihe: Vikaa kesketys- ja lepotilassa  (Luettu 1582 kertaa)

toivom

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vikaa kesketys- ja lepotilassa
« : 21.12.08 - klo:15.54 »
Asensin tähän läppäriin, HP dv6000, nyt tän Ubuntu 8.10. Aiemmin oli se edellinen versio ja kaikki toimi, mutta nyt jos laitan koneen joko keskeytystilaan tai lepotilaan ja sitten yritän ''käynistää'' koneen niin näyttö jää ihan pimeeksi, ei tule mitään vaikka odottaisi kauankin. Onko kellään ollut samantyylistä vikaa ja osaisi neuvoa?

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Vikaa kesketys- ja lepotilassa
« Vastaus #1 : 24.12.08 - klo:16.47 »
Onko kellään ollut samantyylistä vikaa

Minulla on kyllä ollut 7.10:stä alkaen ongelmia, jotka korjaantuivat joskus huhtikuussa 2008 kun ATIlta tuli vihdoin toimiva fglrx-ajuri. Kyllä näitä vikoja on ollut liikkeellä. Huhujen mukaan itse Linus olisi johtanut taistelua kuningatarbugia vastaan...

Aiemmin oli se edellinen versio ja kaikki toimi, mutta nyt

Voitko palata vanhaan?

jos laitan koneen joko keskeytystilaan tai lepotilaan ja sitten yritän ''käynistää'' koneen niin näyttö jää ihan pimeeksi, ei tule mitään vaikka odottaisi kauankin.

Kuinka kauan olet odottanut? Minulla Linux tai X meni juntturaan muistaakseni kuudeksi minuutiksi, joskus pidemmäksikin. Aina en jaksanut odottaa, vaan käynnistin uudestaan. Toimiiko muuten Caps Lockin valo juntturan aikana? Jos ei toimi, niin silloin ainakin X on jumissa. Entä toimiiko REISUB? Jos ei toimi, niin silloin Linux on aika totaalisen jumissa.

Kannattaa ehkä kokeilla vaihtaa näytönohjaimen ajuria, minulla ainakin vika oli siinä. /etc/X11/xorg.confissa sinulla on ehkä seuraavanlainen rivi (jos siis koneessasi on Nvidian näytönohjain):
 
 Driver         "nvidia"

Tähän pitäisi saada jokin toinen ajuri, mutta joku Nvidia-expertti osannee paremmin kertoa mikä.

metusalem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Vikaa kesketys- ja lepotilassa
« Vastaus #2 : 24.12.08 - klo:17.15 »
MSI H55M-P31 (MS-763)
4x Intel(R) Core(TM) i3 CPU  530  @ 2.93GHz
GeForce 210/PCI/SSE2 PCI Express x16 Gen2
Samsung SyncMaster P2250 21,5" 1920x1080
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L

LG GSA-H10N Super-Multi DVD±RW/RAM

Storck

  • Vieras
Vs: Vikaa kesketys- ja lepotilassa
« Vastaus #3 : 24.12.08 - klo:20.09 »
Onko SWAPpia koneessa? Sitä se taitaa vaatia. Bugeista en tiedä.

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Vikaa kesketys- ja lepotilassa
« Vastaus #4 : 24.12.08 - klo:22.13 »
Onko SWAPpia koneessa? Sitä se taitaa vaatia. Bugeista en tiedä.

Tietysti jos lepotilaa haluaa käyttää, niin kyllä ilman muuta silloin pitää linukalle osoittaa massamuistista (siis sellaisesta joka ei vaadi sähköä muistaakseen, tyypillisesti kovalevyltä) jokin paikka, johon se voi mennä vetelemään sikeitä. Mutta ilmeisesti lepotila _ja_ keskeytystila ovat nyt rikki, mutta ennen ne kumpikin toimivat?

Muistaakseni Ubuntu ei edes näytä tuota lepotilanappia, jos lepotilapaikkaa ei ole käytössä. Minulla tosin meni Ubuntu halpaan ja luuli, että se lepotila onnistuu laittamallani 512 MB sivutustiedostolla vaikka koneessani on 2 GB muistia. Sivutusaluetta pitää siis olla vähintään keskusmuistin verran, jotta lepotila onnistuisi.

Silloinhan jos kone menee lepotilaan, niin vika on siinä heräämispuolessa. Eli ilmeisesti Linux torkahtaa kuitenkin onnistuneesti (kovalevyt pysähtyy, valot sammuu, sähköä ei kulu)?