Kirjoittaja Aihe: Muistissako vikaa???  (Luettu 2209 kertaa)

Trally

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Muistissako vikaa???
« : 19.12.08 - klo:18.01 »
Mulla on ongelma ubuntun asentamisen kanssa... Aluksi luulin, että vika tulee imagen poltossa cd:lle. Asennus pysähtyi aina kesken ja cd levyn tarkistus ilmoitti 1 virhettä. Testasin CD:n myös toisella koneellani ja se ilmoittikin, että CD on OK. Seuraavaksi tein CD:llä olevan muistin tarkistuksen koneella johon olen sitä asentamassa ja se ilmoitti useita virheitä... Aikaisemmin koneella oli XP ja kone pelasi hyvin. Onko ongelma todella koneen muistikammoissa??? Antakaas linux gurut neuvoja mitä tehdä...  ???
Ajatus olisi viritellä Mythtv koneelle ja kokeilla kuinka homma toimii HTPC:nä. Kunhan sais ensin koneen herää!!!
Kiitos kommenteista jo etukäteen!

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #1 : 19.12.08 - klo:18.52 »
Mulla on ongelma ubuntun asentamisen kanssa... Aluksi luulin, että vika tulee imagen poltossa cd:lle. Asennus pysähtyi aina kesken ja cd levyn tarkistus ilmoitti 1 virhettä. Testasin CD:n myös toisella koneellani ja se ilmoittikin, että CD on OK. Seuraavaksi tein CD:llä olevan muistin tarkistuksen koneella johon olen sitä asentamassa ja se ilmoitti useita virheitä... Aikaisemmin koneella oli XP ja kone pelasi hyvin. Onko ongelma todella koneen muistikammoissa??? Antakaas linux gurut neuvoja mitä tehdä...  ???
Ajatus olisi viritellä Mythtv koneelle ja kokeilla kuinka homma toimii HTPC:nä. Kunhan sais ensin koneen herää!!!
Kiitos kommenteista jo etukäteen!


Linux on tarkempi raudan suhteen, toisin kuin windows, se taas vaikuttaa siihen että järjestelmä myös toimii paremmin.

Joten uskon jommankumman muistikamman (olettaen että kampoja on useampi) olevan viallinen, testaa ensin kumpikin kampa erikseen.

Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 19.12.08 - klo:18.54 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #2 : 19.12.08 - klo:20.23 »
Yksi mahdollisuus on,että muistit eivät toimi dual channelinä. Itselle kävi joskus niin, mutta sillon virheet olivat kyllä ennemmin satunnaisia kuin säännöllisiä. Muistitestikin meni välillä läpi ilman virheitä.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #3 : 19.12.08 - klo:21.10 »
Yksi mahdollisuus on,että muistit eivät toimi dual channelinä. Itselle kävi joskus niin, mutta sillon virheet olivat kyllä ennemmin satunnaisia kuin säännöllisiä. Muistitestikin meni välillä läpi ilman virheitä.

Dual channelissa on yleensä merkitty samalla värillä parit jotka tulevat pareittain.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #4 : 19.12.08 - klo:22.16 »

Dual channelissa on yleensä merkitty samalla värillä parit jotka tulevat pareittain.

Terveisin jori52

Muistiparien pitää olla toimiakseen samalta valmistajalta ja samaa mallia ja mielellään samaa valmistuserää. Mulla oli ainoastaan samaa mallia ja se aiheutti mm. koneen jumiintumista. Otin dual channelin käytöstä ja sen jälkeen kaikki on pelannut hienosti. 

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #5 : 19.12.08 - klo:22.20 »

Dual channelissa on yleensä merkitty samalla värillä parit jotka tulevat pareittain.

Terveisin jori52

Muistiparien pitää olla toimiakseen samalta valmistajalta ja samaa mallia ja mielellään samaa valmistuserää. Mulla oli ainoastaan samaa mallia ja se aiheutti mm. koneen jumiintumista. Otin dual channelin käytöstä ja sen jälkeen kaikki on pelannut hienosti. 

Näinhän se käy, tosin siinä menettää joitain etuja (nopeudessa ehkä, mutta erot on varmaankin marginaalisia) mutta toimii silti.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Muistissako vikaa???
« Vastaus #6 : 19.12.08 - klo:22.45 »
Vikahan voi olla myös sen asennetavaksi valitun koneen CD-asemassa.
Jotkut asemat ovat "krantumpia" kuin toiset.
Poistuu taka vasemmalle - - -