Kirjoittaja Aihe: Miksi?  (Luettu 2812 kertaa)

Acidhead

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Miksi?
« : 15.03.06 - klo:03.30 »
Miksi en ubuntussa pääse rootiksi, avaamaan bz2-pakettejeja, yleensä ottaen ajamaan scriptejä... blaa blaa blaa siis ylipäätänsä mitään mitä olen kyllä muilla kokeilemillani distroilla onnistunut duunaan (Redhat, Suse, fedora, mandrake, gentoo...) ja tää "mainio" paketinhallinta... hmm... ihan kiva käyttää, ne paketit ei vaan yleensä toimi. Voisko joku kertoo et mitä mä en tässä ubuntu-hypetyksessä (enkä vissiin ubuntussa) ymmärrä? Tää oli IHANAN helppo saada toimiin pääpiirteittäin, neki mistä varoiteltiin (video-koodekit ym.) mut nyt kun minun tarvitsisi päästä todella tekeen jotain niin aina törmään johonki seinään. Ja sudon erinomaisuutta ei tartte tulla tarjoon, graafisissa ohjelmista siitä ei ole hyötyä. Tahdon kirjottaa mitä haluan ja minne haluan kovalevyilläni, mut en ole edes roottina pystynyt aukasemaan paketteja juurihakemistoon vaan koneeni on muuttunut autuaaksi. Eipä mulla muuta, t. Linuxia v:sta -98 käyttänyt.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Miksi?
« Vastaus #1 : 15.03.06 - klo:08.14 »

root/sudo haulla varmasti löydät tästä samasta keskusteluja tästä ja muista ubuntu-foorumeista. Graafiset ohjelmat käynnistyvät root tunnuksella samaisella sudo komennolla esim:

sudo nautilus

Scriptit ja bz2 paketit kyllä pystyy duunailemaan ilman root tunnuksia. Jos olet ubuntun virallisista repoista rikkinäisiä paketteja apt-get:aillu, ilmoita ihmeessä bugit eteenpäin niin saadaan ne korjattua.


Acidhead

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Miksi?
« Vastaus #2 : 15.03.06 - klo:10.42 »
Kysymys ei ole ollut sinäänsä rikkinäisistä paketeista vaan siitä ettei ne ole ohjelmat ole toiminut vaikka ne kitisemättä oiskin asentuneet. Muut tosta mun viestistä voikin sit oikeestaan unohtaa, purin kiukkuani kun en ole saanut ATI:n ajureita 2:n vrk:n ja kymmenien selattujen sekalaisten ohjeitten jälkeen toimimaan, asia joka on tuttu muistakin distroista. Kyllä ubuntu oikeesti on ihan jees, normaalikäytössä ei root-oikeuksia monesti edes tarvii. Mutta purin joo tänne kiukkuani kun foorumin otsikossa luvattiin et saa heittää juttua asian vierestäkin  :)  Tsemppiä kaikille ubuntun suomentajille sekä kehittäjille, hieno käyttis tämä on.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Miksi?
« Vastaus #3 : 15.03.06 - klo:11.14 »
Kysymys ei ole ollut sinäänsä rikkinäisistä paketeista vaan siitä ettei ne ole ohjelmat ole toiminut vaikka ne kitisemättä oiskin asentuneet.

Tässä voisi auttaa jos kertoisit vielä käyttämäsi Ubuntun version (Hoary, Breezy, Dapper) ja rikkinäisten pakettien nimet. Lisäksi voisit tarkentaa millä tavalla ne eivät toimi. Kaatuvatko ne heti ajettaessa vai käynnistyvät mutta kärsivät joistakin muista ongelmista?