Kirjoittaja Aihe: wlan ja ubuntu  (Luettu 7901 kertaa)

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
wlan ja ubuntu
« : 17.12.08 - klo:17.25 »
Noniin. Nyt on ubuntu sitten asennettuna ja netti toimii PPPoE:lla piuhan kautta moitteetta, mutta koska wlan lähettimessämme on salasana suojaus WEP64 salasanalla, ei tuolta linuxin vaihtoehdoissa ole kuin 40/128 ja 128bittinen eikä niillä toiminut. Voisiko joku auttaa? Olisi nimittäin wlanille käyttöä :D

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #1 : 17.12.08 - klo:17.28 »
Noniin. Nyt on ubuntu sitten asennettuna ja netti toimii PPPoE:lla piuhan kautta moitteetta, mutta koska wlan lähettimessämme on salasana suojaus WEP64 salasanalla, ei tuolta linuxin vaihtoehdoissa ole kuin 40/128 ja 128bittinen eikä niillä toiminut. Voisiko joku auttaa? Olisi nimittäin wlanille käyttöä :D
Kokeile vaihtaa tukiasemasta WPA/WPA2 päälle jo ihan sen takia että WEP on kuin sihvilä suojauksen kanssa.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

sane88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #2 : 25.12.08 - klo:18.45 »
Hei,

Olen vastikään siirtynyt Linuxin ihmeelliseen maailmaan ubuntun avulla, ja wlanin suhteen minua ihmetyttää yksi asia. Ubuntu ei näytä osaavan etsiä itse verkkoja, vaan valitsemalla verkkoyhteydet -> langaton täytyy itse lisätä wlan verkko ssid tunnuksia myöten, jotta wlan toimisi. Tämänkään jälkeen ei tule mitään ilmoitusta, että oltaisiin yhteydessä verkkoihin. Kun painetaan yläpalkissa olevaa verkkoyhteysnappia, se vaan ilmoittaa langattomien verkkojen kohdalla "laiteta ei hallita". En ole kuitenkaan löytänyt mitään muutakaan softaa joka osaisi verkkoja etsiä, joten mikä avuksi?

Niin ja kyseessä on jakeluversio 8.10

Hyvää joulua toivottaen
Santeri Oksanen

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #3 : 25.12.08 - klo:18.51 »
Hei,

Olen vastikään siirtynyt Linuxin ihmeelliseen maailmaan ubuntun avulla, ja wlanin suhteen minua ihmetyttää yksi asia. Ubuntu ei näytä osaavan etsiä itse verkkoja, vaan valitsemalla verkkoyhteydet -> langaton täytyy itse lisätä wlan verkko ssid tunnuksia myöten, jotta wlan toimisi. Tämänkään jälkeen ei tule mitään ilmoitusta, että oltaisiin yhteydessä verkkoihin. Kun painetaan yläpalkissa olevaa verkkoyhteysnappia, se vaan ilmoittaa langattomien verkkojen kohdalla "laiteta ei hallita". En ole kuitenkaan löytänyt mitään muutakaan softaa joka osaisi verkkoja etsiä, joten mikä avuksi?

Niin ja kyseessä on jakeluversio 8.10

Hyvää joulua toivottaen
Santeri Oksanen
Kokeile päivittää Ubuntusi ensin kiinteällä johto-yhteydellä jos se on mahdollista. Muuta en osaa sanoa tuohon.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

sane88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #4 : 25.12.08 - klo:19.00 »
Kokeile päivittää Ubuntusi ensin kiinteällä johto-yhteydellä jos se on mahdollista. Muuta en osaa sanoa tuohon.
Kone siis on tälläkin hetkellä yhteydessä wlan verkkoon, eikä mitään päivityksiä näytä löytyvän. Ongelmana on nimenomaan tuo verkkojen etsiminen, jonka toivoisi toimivan samanlailla kuin Windowsissa.

Lisäksi heräsi kysymys, saako tuota eri työtilojen välillä liikkumista hiirtä rullaamalla pois käytöstä?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #5 : 25.12.08 - klo:22.37 »
Työtilojen vaihdon saa pois kun otat työpöytätehosteet pois käytöstä. Järjestelmä>Asetukset>Ulkoasu. Ulkoasu kohdassa välilehti "Visuaaliset tehosteet" ja siellä klikkaa kohtaa "Ei mitään". Minulla näkyy kaikki verkot mitä wlan "kuulee" klikkamalla yläpaneelin verkkokuvaketta hiirulaisen vasemmalla painikkeella. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

sane88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #6 : 25.12.08 - klo:23.20 »
Työtilojen vaihdon saa pois kun otat työpöytätehosteet pois käytöstä. Järjestelmä>Asetukset>Ulkoasu. Ulkoasu kohdassa välilehti "Visuaaliset tehosteet" ja siellä klikkaa kohtaa "Ei mitään". Minulla näkyy kaikki verkot mitä wlan "kuulee" klikkamalla yläpaneelin verkkokuvaketta hiirulaisen vasemmalla painikkeella. terveisin Timo
Kiitoksia ratkaisusta nuihin työtilojen vaihtoon.

Kuitenkin WLAN ongelma säilyy, eli painaessa verkkokuvaketta lukee langattomien verkkojen kohdalla "laiteta ei hallita".

veet123

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #7 : 25.12.08 - klo:23.49 »
Minulla on sama ongelma intrepidissä, mutta hardyssa wlan toimi juuri noin, eli se osasi itse etsiä verkot ja yhdistää niihin. Vaihdoin 64-bittiseen järjestelmään, bugi on varmaan vaan siinä kun muilla ei tätä ongelmaa tunnu olevan. Asensin gnomeen knetworkmanagerin ja koitin löytäisikö se mitään, niin se löysi wlan verkot mutta en voinut yhdistää niihin. Wlan verkoissa ei ole mitään vikaa sen tiedän, eikä myöskään todennäköisesti vastaanottimessakaan kun en ole sitä mihinkään kolhinut. Olisi kiva jos tähän joku ratkaisu löytyisi, nyt minulla on kannettava nettipiuhan päässä. :-\
Gnomea voi säätää yhden nappulan vähemmän

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #8 : 26.12.08 - klo:20.29 »
Veet123: Minulla on 64-bittinen Hardy käytössä...  Joskus itse wlan ja Ubuntu pelaavat hyvin yhteen, mutta silti on ongelmia verkkoyhteyden kanssa.  Ongelmana on verkko-osoitteen/ verkon osoitteen saaminen wlan tukiasemalta. 8.10 Ubuntussa kannattaa käydä muokkamassa verkon asetuksista "Käynnistä automaattisesti" (olikohan sanamuoto oikein?) kohtaan ruksi. Temppu helpottaa elämää kummasti.

Sane88: "laitetta ei hallita" on minulle outo virheilmoitus
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

MarkoP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #9 : 13.01.09 - klo:10.29 »
Veet123: Minulla on 64-bittinen Hardy käytössä...  Joskus itse wlan ja Ubuntu pelaavat hyvin yhteen, mutta silti on ongelmia verkkoyhteyden kanssa.  Ongelmana on verkko-osoitteen/ verkon osoitteen saaminen wlan tukiasemalta. 8.10 Ubuntussa kannattaa käydä muokkamassa verkon asetuksista "Käynnistä automaattisesti" (olikohan sanamuoto oikein?) kohtaan ruksi. Temppu helpottaa elämää kummasti.

Sane88: "laitetta ei hallita" on minulle outo virheilmoitus
terveisin Timo

Samankaltaista ongelmaa pukkaa. Ehjäsin vanhan Hp nx6110 pojalleni. Poistin vinkkarin kokonaan ja asensin tilalle ubuntu 8.10.n. Päivitin ohjelmiston yms. kaapelin kautta ja wlan lähti toimiman pienien ongelmien jälkeen. Ensimmäisen bootin jälkeen wlan toimi vielä moitteettomasti. Toisen bootin jälkeen wlan ei enää lähtenyt automaattisesti päälle vaan käynnistyksen yhteydessä herasi "network manager yrittää... avainnippu... plääplää" - vaati siis järjestelmävalvojan salasanan. Lähti toimimaan ja haki ip.t yms sen jälkeen ongelmitta. kolmannen bootin jälkeen tilanne muuttui taas. Sama homma kuin edellisellä mutta wlan ei enää yhdistynyt vaan antaa ilmoituksen "langaton verkko vaatii salaustietoja". Salasana on laittettu 10 kertaa eikä se sitä lähde hakemaan. Noh. Laitoinpa nohevana kaverina kaapelin kiinni koneeseen. HEREKA, se elää ja wlan hyppäsi tulille, piuha irti ja baanalle. Toimii kuin kello.

Nyt se sitten lakkasi toimimasta niinkin. Auttakaa hyvät ihmiset.. Hermot menee..

P.S. Timo, se pöytäkone lankaverkon modeemilla toimii hyvin..  ;)

kartsa67

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #10 : 13.01.09 - klo:12.50 »
Terve vaan kaikille. Itsekin vaihdoin läppäriini (Fujitsu-Siemens Amilo) Ubuntun, ja olen ollut uuteen käyttikseen aika tyytyväinen. Ongelmia oli / on langattoman verkon kanssa myös minulla. Luin lukemattomia viestejä Atheronin WLANin toimimattomuudesta, enkä siltikään saanu sitä toimimaan. Tosin se löysi verkot, muttei yhdistänyt niihin kuin ainoastaan tuomalla läppärin aivan lähettimen viereen  :D

Ongelman ratkaisin ostamalla langattoman PCMCIA-kortin, sillä pelittää "out of the box" -tyyliin. Ei mitään ongelmia. Kortti sisään ja baanalle.

-Kari K-

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #11 : 13.01.09 - klo:18.40 »
Terve MarkoP ja mukava kuulla, että pöytäkone pelittää :D ! NX6110 läppärille voisit kokeilla Ubuntu 8.04 jakelua. Minun vanhempi läppäri hieman vierasti 8.10 Ibexiä, mutta hyrisee tyytyväisenä 8.04 Hardylla. Mutta katsotaan ensin saadaanko 8.10:n WLAN toimimaan. Anna päätteeseen seuraava komento, jotta oikea wlanin piirisarja selviää,
Koodia: [Valitse]
lspci
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

MarkoP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #12 : 14.01.09 - klo:22.01 »
Terve MarkoP ja mukava kuulla, että pöytäkone pelittää :D ! NX6110 läppärille voisit kokeilla Ubuntu 8.04 jakelua. Minun vanhempi läppäri hieman vierasti 8.10 Ibexiä, mutta hyrisee tyytyväisenä 8.04 Hardylla. Mutta katsotaan ensin saadaanko 8.10:n WLAN toimimaan. Anna päätteeseen seuraava komento, jotta oikea wlanin piirisarja selviää,
Koodia: [Valitse]
lspci
terveisin Timo


Näyttäisi tällaiselta, Broadcom Corporation BCM4306

P.S. Ei kannata vaivata asialla päätään.. Nytten lähti toimimaan omineaikoneen ja lakkas toimimasta ihan samalla tavalla..

« Viimeksi muokattu: 14.01.09 - klo:22.32 kirjoittanut MarkoP »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #13 : 15.01.09 - klo:11.29 »
MarkoP: Kun tämä riivatun kortti seuraavan kerran aloittaa "istumalakon" käy katsomassa mitä viestejä on lokissa. Reitti Järjestelmä>Ylläpito>Järjestelmäloki>Messages. Mutta tässä ongelmassa on jotain tuttua...... terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

MarkoP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #14 : 15.01.09 - klo:21.26 »
MarkoP: Kun tämä riivatun kortti seuraavan kerran aloittaa "istumalakon" käy katsomassa mitä viestejä on lokissa. Reitti Järjestelmä>Ylläpito>Järjestelmäloki>Messages. Mutta tässä ongelmassa on jotain tuttua...... terveisin Timo

Iskin Live CD.n 8.04.sta pesään ja käynnistin koneen. WLAN pelittää ilman mitään ongelmia nyt. Taidan jättää koneen käyntiin enkä sammuta tätä koskaan.  =)

MarkoP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #15 : 24.01.09 - klo:22.21 »
MarkoP: Kun tämä riivatun kortti seuraavan kerran aloittaa "istumalakon" käy katsomassa mitä viestejä on lokissa. Reitti Järjestelmä>Ylläpito>Järjestelmäloki>Messages. Mutta tässä ongelmassa on jotain tuttua...... terveisin Timo

Nyt on 8.04 asennettu ja wlan toimii yhtä pientä asiaa lukuunottamatta moitteettomasti. Eli käynistyksen yhteydessä kysyy järjestelmänvalvoja salasanaa avainnipun avaamista varten. Tää on pojan (3v) käytössä oleva kone ja noiden salasanojen kanssa on vähän hankalaa.

Toisaalta hyvä että voi rajottaa mut.. Olis kiva saada se pois.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #16 : 24.01.09 - klo:23.53 »
MarkoP: Kun tämä riivatun kortti seuraavan kerran aloittaa "istumalakon" käy katsomassa mitä viestejä on lokissa. Reitti Järjestelmä>Ylläpito>Järjestelmäloki>Messages. Mutta tässä ongelmassa on jotain tuttua...... terveisin Timo

Nyt on 8.04 asennettu ja wlan toimii yhtä pientä asiaa lukuunottamatta moitteettomasti. Eli käynistyksen yhteydessä kysyy järjestelmänvalvoja salasanaa avainnipun avaamista varten. Tää on pojan (3v) käytössä oleva kone ja noiden salasanojen kanssa on vähän hankalaa.

Toisaalta hyvä että voi rajottaa mut.. Olis kiva saada se pois.

Tuo ilmenee lähinnä silloin, kun on valittu automaattinen kirjautuminen. Onko sinulla näin? Jos et halua, että salasanaa kysellään niin ensimmäistä kertaa avainnipun salasanaa kysyttäessä tulisi jättää kentät tyhjäksi ja valita 'käytä turvatonta tallennusta'. Tietenkään salasanan ohituksia ei voi tietoturvan takia suositella, mutta tuolla tavalla se on mahdollista. Jälkeenkin päin tuon voi toki muuttaa. Jos oikein muistan niin apuohjelmat->salasanat ja salausavaimet -> salasanat -> hiiren oikea nappi -> poista avain. Joku toinen voinee tarkentaa vielä.

Jos sinulla on vielä ongelmia langattoman toimivuuden kanssa niin voisit kokeilla tätä. Itselleni se auttoi BCM4306:n kanssa (Tosin oli 8.04 -versio). http://ubuntu.cafuego.net/dists/intrepid-cafuego/broadcom/

mattive

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #17 : 05.04.09 - klo:11.02 »
Ubuntu ei. näytä osaavan etsiä itse verkkoja, vaan valitsemalla verkkoyhteydet -> langaton täytyy itse lisätä wlan verkko ssid tunnuksia myöten, jotta wlan toimisi. Tämänkään jälkeen ei tule mitään ilmoitusta, että oltaisiin yhteydessä verkkoihin. Kun painetaan yläpalkissa olevaa verkkoyhteysnappia, se vaan ilmoittaa langattomien verkkojen kohdalla "laiteta ei hallita". En ole kuitenkaan löytänyt mitään muutakaan softaa joka osaisi verkkoja etsiä, joten mikä avuksi?

Niin ja kyseessä on jakeluversio 8.10

Moro,

Minulla oli samantyyppinen ongelma, eli verkkokuvakkeen takaa ei auennut mitään verkkoja ja piti manuaalisesti määritellä verkot. Nyt kun vaihdoin Saunalahden liittymään kera WippiesHome-modeemin, en saanut millään langatonta verkkoa toimimaan. Ihmettelin koko ajan, kun verkkokuvakkeen takaa ei näkynyt lainkaan langattoman verkon juttuja (olen sitä ihmetellyt aiemminkin), vaan aina piti mennä valinnan "Manuaaliset asetukset" (tms) kautta ja määrittää asetuksia manuaalisesti.

Hoksasin sitten siellä verkkoasetuksissa (Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkko -> Langaton yhteys -> Ominaisuudet) kokeilla laittaa ruksin kohtaan "Käytä roaming-tilaa". Sen jälkeen kaikki tuli näkyviin niin kuin pitää, eli näyttää saatavilla olevat verkot jne.

En tiedä, missä vaiheessa tuon ruksin olen ottanut pois vai olenko. Täytyy tunnustaa, että itse en ole asentanut edes tätä Ubuntua (8.04), vaan sen teki työpaikkani IT, kun sain vanhan työkoneeni kotikoneeksi ja halusin kokeilla siinä Linuxia.

Katsotaan nyt siis, poistuiko omat ongelmani tuolla.

hj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: wlan ja ubuntu
« Vastaus #18 : 16.06.09 - klo:00.50 »
laitetaanpa kommentti tähän ketjuun, kun aiheeseen liittyvää.

Koneena HP tx2020 jossa wlan mallia broadcom bcm43XX.
Ubuntu 9.04 Jaunty. Lähiverkon salaus wpa2-psk aes.

WLAN ei asentunut itsestään, vaan sain sen laitehallinnan kautta kytkemällä broadcomin ajurin ensin pois päältä sitten päälle, sitten wlan koneesta päälle jonka jälkeen bootti. bootin jälkeen ilmeistyi verkkoasetuksiin langattoman verkon muut asetusmahdollisuudet.

Sieltä sitten lähiverkon asetukset kuntoon ja löytää verkon, mutta mutta...

Nyt sitten varsinaiseksi ja ainoaksi ongelmaksi jää satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä langattomaan verkkoon kirjautumisen ongelma.
Eli kysyy salasanaa useita kertoja, eikä suostu kirjautumaan vaikkaa paukuttaa salasanaa/"avainta" monta kertaa. Bootti 1-2 kertaa ja sama syöttelyrumba uudelleen niin muodostaa jossain vaiheessa yhteyden taas kauniisti.

Mitä olen foorumeita lueskellut tuntuu olevan vielä tässä 9.04 jakelussa oleva yleistä tuo wpa2-psk wlan yhteydenmuodostus ongelma.
Windowsissa wlan toimii normaalisti. Eipä tuo silti estä käyttöä, tai aiheuta paluuta Windowsin käyttöön ;) Mutta eipä tuo jatkuva buuttailu hyvääkään tee. Hibernation (Horros?) tilassa WLAN ei lähde ikinä päälle vaan pitää aina käynnistää kone jos haluaa verkkoyhteyden takaisin.

Kiinnostaisi tietää mistä tällaiset ongelmat johtuvat, ovatko piirisarjakohtaisia vai mistä on kyse ?