Kirjoittaja Aihe: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?  (Luettu 4550 kertaa)

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« : 16.12.08 - klo:22.07 »
Ongelmani on tällainen:
Minulla on Canonin Powershot G10 ja kuvaisin mielläni RAW:ta, mutta harva vapaa RAW-ohjelma tukee vielä Canon .CR2-tiedostoja. Uusin dcraw-koodi tekee niin, mutta esim. UFRaw:n jakeluversio ei vielä. En osaa itse päivittää UFRaw:ta dcraw-koodinpätkän perusteella.

Sen sijaan huomasin, että uusin RawTherapeen 2.4beta3 -versio kyllä tukee Canonin CR2-tiedostoja. Tuo beta on kuitenkin jaossa ( http://www.rawtherapee.com/?mitem=3 ) vain tgz-pakettina. Tallensin sen koneelleni, purin ja yritin ajaa rtstart-tiedoston, mutta mitään ei tapahdu. Missä vika? 

Järjestelmänä (k)ubuntu 7.10 64b. Pahoittelen tyhmää kysymystä, mutta taitoni eivät riitä vielä tähän...

ilpony

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #1 : 16.12.08 - klo:22.50 »
täyttyvätkö vaatimukset:
For the linux version: gtk+ 2.12, gtkmm 2.14 series required, eli onko sinulla nuo paketit asennettuna?

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #2 : 17.12.08 - klo:00.39 »
Ongelmani on tällainen:
Minulla on Canonin Powershot G10 ja kuvaisin mielläni RAW:ta, mutta harva vapaa RAW-ohjelma tukee vielä Canon .CR2-tiedostoja.

Kyllä Canonin CR2 tiedostot ovat olleet tuettuja jo pitkään, itse harrastan valokuvausta ja olen käyttänyt Linuxia jo kaksi vuotta tähän. Mutta ongelma lienee kamerasi uutuudesta, lienee siis uusi malli. Itse kuvaan Bibblellä, paras Linuxille mutta maksullinen. Raw Therapee on kyllä myös hyvä ja ainakin ennen sen kotisivuilla on ollut .deb paketit. Tuosta Bibblestä voi ladata 30pv kokeiluversion jos kiinnostaa, googleen vaan hakua.

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #3 : 18.12.08 - klo:16.24 »
täyttyvätkö vaatimukset:
For the linux version: gtk+ 2.12, gtkmm 2.14 series required, eli onko sinulla nuo paketit asennettuna?

Lienee kyse tuosta. Miten asennan paketit? (En löytänyt Synapticin kautta yhtä selkeätä gtk+ 2.12 tai gtkmm 2.14 pakettia.)

ilpony

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #4 : 19.12.08 - klo:15.28 »
Hae synapticin etsi toiminnolla (paketin nimi). Tosin huomasin itse, että kun yritin käynnistää ohjelman työpöydälle puretusta kansiosta ei toiminut, mutta kun siirsin sen kotihakemistooni, aukesi heti.

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #5 : 20.12.08 - klo:10.30 »
Hae synapticin etsi toiminnolla (paketin nimi). Tosin huomasin itse, että kun yritin käynnistää ohjelman työpöydälle puretusta kansiosta ei toiminut, mutta kun siirsin sen kotihakemistooni, aukesi heti.

Yritin noita synapticilla etsiä, mutta tuloksetta gtkmm-paketin sain apt-get install -komennolla, mutta yksittäistä gtk+2.12 -pakettia en ole löytänyt. Kun etsin paketin nimellä synapticista, löytyy liuta erilaisia paketteja ja ohjelmistoja, joista mikään ei ole selkeästi (ainakaan minulle) tuo hakemani gtk+.

Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Vs: RawTherapee tai muu RAW-ohjelma?
« Vastaus #6 : 20.12.08 - klo:20.48 »
Sinulla on luultavasti liian vanha versio ubuntusta (7.10) joka ei sisällä tarpeeksi uusia paketteja noista riippuvuuksista.
Helpoin tapa varmaan on päivittää uusimpaan versioon.
Tämä on vain villi arvaus.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle