Taidanpa taas hölmöillä, mutta antaa mennä kun on alkanut:
Viestistä: "Open the File types and program" page in the Control Center to add one." tulee mieleen että olisiko kyse sen asettamisesta millä sovelluksella kyseisen nimiset tiedostot avataan elikkä assosiaation luomisesta ?
Assosiaatio luodaan esimerkiksi nautiluksessa hakemalla joku kyseisen tiedostotarkenteen omaava tiedosto ja näpäyttämällä sitä hiiren oikealla - ominaisuudet - avaa ohjelmalla - näpäytetään halutun sovelluksen kohdalla olevaa ympyrää siten, että siihen jää piste - sulje.
- mikäli valittavien joukossa ei ole haluttua ohjelmaa haetaan se ikkunaan näpäyttämällä '+lisää' ja etsimällä sovellus. Sovellukset löytyvät muistaakseeni yleensä /bin tai /usr/bin kansioista.
- muuten tiedostotarkenne on se tiedostonimessä pisteen perässä oleva.
Kiitokset vastauksista, kysymys on juuri assosiaation luonnista.
Kokeilin sitä juuri ja avasin tuon mainitun tiedoston ominaisuudet.
Siellä luki "Oletussovellusta ei ole rekisteröity". Sen vieressä on nappula: "Muuta".
Näpäyttelin sitä kaikilla hiiren nappuloilla, MUTTA mitään ei tapahtunut ?
Olen nähnyt tämän lukuisia kertoja mutta olen aina luovuttanut kun mitään ei ole tapahtunut.
Näköjään jokin rekisteröinti puuttuu ?
t. jorma-olavi
Tilanne 2008-12-27 : Näin se on nähtävä sanoi sokea.
Petterilll kertoi kaiken tarvittavan viestissään mutta sisälukutaitoni oli hakusassaan. Mainitsit nimen Nautilus, mutta minä vaan menin käyttämään sen sijaan Gnome Commanderia kuten ennenkin.
Eli nyt minulla on toinenkin tiedostohallinta (Konqueror, Nautilus) työkalu jolla voi assosiaation muuttaa.
Löytyikö samalla ongelma Gnome Commanderistä ? Minulla se GC:n täpykkä ei tee mitään. Eikä noiden muiden muutokset mielestäni näy GC:ssa.
t. jorma-olavi