Kirjoittaja Aihe: firewire kovalevyt  (Luettu 2632 kertaa)

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
firewire kovalevyt
« : 12.12.08 - klo:23.18 »
Mulla on muutama usb-liitäntäinen ulkoinen kovalevy ja olen aikaa myöten kypsynyt päätökseen että hankin seuraavaksi firewire-liitännällä varustetun levyn. Eri lähteiden perusteella linux tuki vaikuttaa hyvältä. Lähinnä kaipaankin teiltä käytännön kokemuksia. Miten nuo pelaa ubuntussa (8.10)? Onko toiminnassa selvää eroa usb-levyihin nähden?

Sanotaan että eSata-liitäntä on paras ja sitten firewire ja huonoin usb. Mutta kuinka selvä tuo fw vs. usb ero on käytännössä? Usb vaatii aina prosessoritehoa host-laitteelta kun taas fw-laitteiden pitäisi olla fiksuja ja itsenäisiä, joten voisi kuvitella ettei ne töki vanhassakaan koneessa yhtä paljon. Mulla ei ole eSata-liitäntää, mutta fw400 löytyy.

Yleensä joka paikassa myydään juuri noita usb-levyjä, vaikka monista on myös fw-versio ts. mac-versio (ja hintakin on mac-yhteensopiva). Kannattaako maksaa muutama kymppi extraa?

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: firewire kovalevyt
« Vastaus #1 : 15.12.08 - klo:17.40 »
Linux nörtit ja macci-härpäkkeet ei taida kohdata.  ???

Usb-levyissä minua jurppii se että prosessorikuorma keikkuu jossain 30-60% lukemissa, kun kopioin tiedostoja. Pitäisi varmaan päivittää tehokkaampi kone, mutta tuntuu hiukan hölmöltä päivittää prossua usb-levyjen takia. Pahimpaan tökkimiseen auttaa kyllä ionice.

Mutta siltikin kiinnostaisi tietää, onko kellään kokemusta ovatko fw-liitäntäiset levyt tässä suhteessa olennaisesti parempia?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: firewire kovalevyt
« Vastaus #2 : 15.12.08 - klo:19.20 »
Linux nörtit ja macci-härpäkkeet ei taida kohdata.  ???

Usb-levyissä minua jurppii se että prosessorikuorma keikkuu jossain 30-60% lukemissa, kun kopioin tiedostoja. Pitäisi varmaan päivittää tehokkaampi kone, mutta tuntuu hiukan hölmöltä päivittää prossua usb-levyjen takia. Pahimpaan tökkimiseen auttaa kyllä ionice.

Mutta siltikin kiinnostaisi tietää, onko kellään kokemusta ovatko fw-liitäntäiset levyt tässä suhteessa olennaisesti parempia?
Firewire käyttää dma:ta, joten prossukuorma on miltei nolla.
Käyttötarkoituksen mukaan kannattaa valita. Eipä nuo firewire kotelot niin kauhean kalliita ole, verkkokaupasta ostin http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=23342 mikä on kyllä halpa, mutta kokonsa puolesta jää kyllä kotiin kun lähden reissuun pitää lisäksi meteliä ja on ruma. Ketjutusominaisuudet on tietysti kanssa plussaa jos on tarkoitus käyttää useampia levyjä.
Jos sulla on useampia Linux-koneita ja haluat testata mitä firewire-levy vaikuttaa prossukuormiin niin asenna vaikka oraclen endpoint (vrt. target mode macille) toiselle koneelle ja testaa sillä suorituskykyä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:19.22 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: firewire kovalevyt
« Vastaus #3 : 16.12.08 - klo:13.04 »
Kiitos uskon vahvistuksesta.  :)

Nämä fw-juttut on mulle outoja (enkä kyllä tiedä maceistäkään mitään). Näin vain joskus aiemmin aika poskettomia kehuja fw-liitännän suhteen (jollain macci-forumilla). Jäi vaivaamaan.

Ajoin muutama päivä sitten isompaa kopiointipläjäystä usb-levylle ja jotenkin tuli taas mieleen fw-levyn hankinta. Katsoin kernel.org sivuilta että firewire levyjen tuki on ihan ok, on vissiin ollut jo hyvän aikaa. Koetin etsiä vertailuja, ja löysinkin, mutta niissä mitä löysin lähinnä kehuttiin kuinka hyvä eSata on surkeisiin usb ja fw liitäntöhin verrattuna.

Eilen illalla lueskelin lisää fw-tekniikasta (wikipediasta) ja tuo alkaa näyttää sitä fiksummalta mitä enemmän asiaan perehtyy. Harmi että se on jäänyt usb:n jalkoihin, mutta kai se on tässäkin asiassa hinta joka ratkaisee eikä tekninen paremmuus.

Minulla on vain yksi fw-liitännällä varustettu kone joten tässä ei paljon testailla. Mutta mielenkiintoista että fw kautta voi verkottaa koneita.