Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle  (Luettu 4696 kertaa)

untuvikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« : 07.12.08 - klo:17.19 »
Olen hankkimassa uutta konetta ja haluaisin luopua Windowsista. Vaihtoehtoina siis Linux-kone tai Mac? Koneen käyttöalueina ovat toimisto-ohjelmat ja digikuvien pyörittelyä (otan useita tuhansia kuvia vuodessa) netin ja sähköpostin lisäksi. Kiinnostukseni Ubuntua kohtaan on herännyt ja kysyisinkin teiltä neuvoja koneen hankinnassa. Kokemusta tietokoneista on n 8 vuoden ajalta, muttei kovin syvällistä tietämystä aiheesta.

Kiikarissani on seuraava kokoonpano: DTK Prestige Intel Power V4 Core2 Duo 3,0 GHz/4GB/750 GB, emo MSI P45 NEO-F, nVidia9600GT 512 MB, virtalähde Nexus 500W. (tällä paketilla hintaa n. 900 e) Haluan koneen, jossa suorituskyky ei heti tule vastaan, eikä konetta tarvitse heti olla vaihtamassa. Mitä olette mieltä ao. paketista? Koneeseen tulisi esiasettuna Ubuntu 8.10. 32-bittisenä.

Vielä lopuksi: olenko vaarallisilla vesillä haaveillessani Windowsista luopumisesta? Suurena ongelmana itseäni koskien Ubuntun (yleensä Linuxin) kanssa on se, ettei käyttämäni Ifolorin digikuvien tilausohjelma toimi ilmeisesti Linuxissa, vaan vaatisi ilmeisesti jonkin virtuaalikoneen tms Windowsin pyörittämistä varten ??? Onko teillä kokemuksia aiheeseen liittyen?

Kertokaa rehellisesti, kannattaako minun valita Ubuntu vai siirtyä suosiolla Macin käyttäjäksi? Kiitos paljon avustanne jo etukäteen! (Macia en ole vielä nähnytkään, joten sen hankkiminen "hirvittää" vieläkin enemmän...)

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #1 : 07.12.08 - klo:17.59 »
Ennen investointia kokeilisin Ubuntua ensin esimerkiksi tuplabootilla tai vanhemmassa koneessa ja selvittelisin toimivatko itselleni tarpeelliset ohjelmat tyydyttävästi vai eivät.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #2 : 07.12.08 - klo:19.49 »
Suurena ongelmana itseäni koskien Ubuntun (yleensä Linuxin) kanssa on se, ettei käyttämäni Ifolorin digikuvien tilausohjelma toimi ilmeisesti Linuxissa, vaan vaatisi ilmeisesti jonkin virtuaalikoneen tms Windowsin pyörittämistä varten ??? Onko teillä kokemuksia aiheeseen liittyen?

Joo toi Ifolorin Designer -kuvaohjelma ei toimi linuxissa edes winellä. Selainversio toimii kyllä hyvin Ubuntussakin. Jos haluat käyttää tuota Designer-ohjelmaa joudut laittamaan esimerkiksi Virtualboxiin Windowsin tai tehdä tuplabuuttaavan asennuksen. Ite tein just nuorimmaisen 2-vuotiskirjan Ubuntussa Virtualboxiin asennetulla XP:llä. Oisin voinut tehdä sen selainversiossa Ubuntullakin mutta kun siinä on vähemmän säätömahiksia.

Muuten Ubuntussa on kyllä mielestäni kaikki mitä tarvitsee kuvien kanssa puuhaamiseen. Mä kans vuosi sitten pähkäilin Macin ja linuxin välillä ja päädyin Ubuntuun. Mac on kyllä helppo mutta kallis. Ubuntu on helppo eikä maksa mitään. Mak(s)uasia ;)

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

untuvikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #3 : 07.12.08 - klo:19.59 »
Kiitos vinkeistä, minulle vain nuo virtuaalikonejutut on aivan hepreaa (täytynee tunnustaa, että olen vieläpä naisimmeinen...). Vaatiiko se virtuaalikoneeseen asennettava XP SP2:n (Maciin taisi vaatia), itselläni kun taitaa olla CD:llä niin vanha versio, ettei siinä vielä ole SP2:ta. Apuva... Ei nimittäin ole ilmaista hommata uutta lisenssiä Windowsille virtuaalikonetta varten, vai?

F-Securen tilaukseni vanhenee helmikuun alussa, mitä ennen haluaisin koneeni uusia. Haluaisin siis tietää, onko Ubuntu niin paljon parempi kuin Windows, että kannattaa nähdä vaivaa sen opetteluun. Olisiko parempi vaihtaa foorumia, vaikken kovin haka olekaan näissä keskustelujutuissa...

Antakaa anteeksi suunnaton tyhmyyteni ja yksinkertaisuuteni...

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #4 : 07.12.08 - klo:20.31 »
Asia ei mielestäni ole mustavalkoinen.
Nettikäytössä käytän pelkästään Ubuntua/Xubuntia ja muutenkin kun puhutaan käyttöjärjestelmästä Ubuntu ja
sen johdannaiset kuten Xubuntu on ehdottomasti suosikkini.

Mutta esimerkiksi äänikortit, MIDI-ohjelmat ja skannerit joita olen tottunut käyttämään vuosikausia eivät toimi täysin
Ubuntussa, tämän takia olen käyttänyt niitä edelleen tuplabootilla windowsissa. Eli suosittelen  että kattsii kokeilla ihan itse ;)
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #5 : 07.12.08 - klo:20.52 »
Kiitos vinkeistä, minulle vain nuo virtuaalikonejutut on aivan hepreaa (täytynee tunnustaa, että olen vieläpä naisimmeinen...). Vaatiiko se virtuaalikoneeseen asennettava XP SP2:n (Maciin taisi vaatia), itselläni kun taitaa olla CD:llä niin vanha versio, ettei siinä vielä ole SP2:ta. Apuva... Ei nimittäin ole ilmaista hommata uutta lisenssiä Windowsille virtuaalikonetta varten, vai?

Minunkin Xp:ni Virtualboxissa on vanhaa laatua. Ei se tarvitse SP2:ta, kai mutta voihan sen siihen ladata ja vielä Sp3:kin. Niin minä tein. Lisäksi se tarvitsee tietty virustorjuntaa koska on Windows. Itsellä on siinä Avast, ilmainen, ajaa asian. XP:n asentaminen ja käyttö Virtualboxissa on helppoa. Mutta kyllähän toi tietty vähän harrastelua vaatii...    :)

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

JaniU

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #6 : 07.12.08 - klo:21.01 »
Ei muistaakseni toimi ifolori macilläkään (vaimo on joskus kokeillut mac minillä).
T. JaniU

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #7 : 07.12.08 - klo:21.02 »
Kiitos vinkeistä, minulle vain nuo virtuaalikonejutut on aivan hepreaa (täytynee tunnustaa, että olen vieläpä naisimmeinen...). Vaatiiko se virtuaalikoneeseen asennettava XP SP2:n (Maciin taisi vaatia), itselläni kun taitaa olla CD:llä niin vanha versio, ettei siinä vielä ole SP2:ta. Apuva... Ei nimittäin ole ilmaista hommata uutta lisenssiä Windowsille virtuaalikonetta varten, vai?

F-Securen tilaukseni vanhenee helmikuun alussa, mitä ennen haluaisin koneeni uusia. Haluaisin siis tietää, onko Ubuntu niin paljon parempi kuin Windows, että kannattaa nähdä vaivaa sen opetteluun. Olisiko parempi vaihtaa foorumia, vaikken kovin haka olekaan näissä keskustelujutuissa...

Antakaa anteeksi suunnaton tyhmyyteni ja yksinkertaisuuteni...

Sanoit että xp levysi on vanha, siis ilman sp2 korjausta, (sp 3 korjauskin on jo tullut)jos jollain tutullasi on uudempi versio niin ota kopio, levy voi olla mikä tahansa, kunhan on samaa sarjaa (xp-home esimerkiksi) koodi on tärkein, laitat vaan oman xp koodisi asennettaessa ja laillinen on.

Xp toimii virtuaaliboxsissa ihan hyvin.

Kuvankäsittelyyn löytyy myös hyviä ohjelmia, oma suosikkini on digikam ohjelma tai Fspot.

Ubuntua olen käyttänyt jo pitkään, myös muita linuxseja olen kokeillut, oma suosikki löytyy kokeilemalla, kaikki normaalit asiat voi tehdä myös ilmaiseksi ubuntussa,kannattaa kokeilla, apua saat foorumilta helposti ja ilmaiseksi.

Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 07.12.08 - klo:21.05 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #8 : 07.12.08 - klo:21.32 »
"Vanhan" XP:n asennus uuteen koneeseen

Oli se XP miten vanha tahansa saat sen kyllä asennettua.
Jos asennuslevyll ei ole SP2:sta asennettavan osoin pitää olla mustaakseni alle 200Gt
Tästä ei ole varsinaisesti mitään haittaa.
Koneelle tulee kaksi osoita C: (jossa XP) ja lopusta levystä tulee D: jonne sitten tallennat tiedot kuten kuvat ym.

Windows Update päivittää siihen vanhaankin XP- käyttöjärjestelmään sen SP2 ja SP3 service packin, kysyy lähinnä istumalihaksia (kestää tovin). 


untuvikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #9 : 08.12.08 - klo:10.27 »

Joo, minulla on nytkin kaksi osiota levyllä. Asennetaanko linux samalle osiolle kuin XP vai tehdäänkö sille kolmas osio? Itse tuskin näitä kommervenkkejä osaan tehdä, mutta pitää vain tietää mitä jatkossa oikein haluaa... XP ei varmaan kovin isoa osiota tarvitse, jos varaa sille ja muutamille Windowds-ohjelmille tilaa riittävästi... Tarkoitushan olisi pysytellä linuxin puolella, niin paljon kuin mahdollista?

Kysyisin vielä tuosta rautapuolesta... Olenko suuruudenhullu vai onko tuo yllämainittu kokoonpano järjellinen? Haluan kerralla kunnon koneen, enkä mitään räpellystä... Onko linux kovin resurssisyöppö (kuten kait Windows)? Olen jotenkin kiintynyt tuohon Intelin prossuun (Core2 Duo 8400/ 3,0 GHz), onko teillä kenelläkään kokemuksia siitä? Entä MSI:n emosta (P45 NEO-F)?

Kiitos taas vastauksista etukäteen!

PS. Miten ihmeessä tuo Vastaa lainaten -temppu tehdään? (Olen näin alkeellisella tasolla, koettakaa kestää)


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #10 : 08.12.08 - klo:10.31 »

Joo, minulla on nytkin kaksi osiota levyllä. Asennetaanko linux samalle osiolle kuin XP vai tehdäänkö sille kolmas osio? Itse tuskin näitä kommervenkkejä osaan tehdä, mutta pitää vain tietää mitä jatkossa oikein haluaa... XP ei varmaan kovin isoa osiota tarvitse, jos varaa sille ja muutamille Windowds-ohjelmille tilaa riittävästi... Tarkoitushan olisi pysytellä linuxin puolella, niin paljon kuin mahdollista?

Kysyisin vielä tuosta rautapuolesta... Olenko suuruudenhullu vai onko tuo yllämainittu kokoonpano järjellinen? Haluan kerralla kunnon koneen, enkä mitään räpellystä... Onko linux kovin resurssisyöppö (kuten kait Windows)? Olen jotenkin kiintynyt tuohon Intelin prossuun (Core2 Duo 8400/ 3,0 GHz), onko teillä kenelläkään kokemuksia siitä? Entä MSI:n emosta (P45 NEO-F)?

Kiitos taas vastauksista etukäteen!

PS. Miten ihmeessä tuo Vastaa lainaten -temppu tehdään? (Olen näin alkeellisella tasolla, koettakaa kestää)



Viestin oikeassa yläkulmassa on linkki "vastaa lainaten".

Eri osiolle asentaisin. Sama osio lienee ongelmien kerjäämistä :) Itselläni on tuplabootissa XP:llä 10 gigaa tilaa. Antaisin ehkä enemmänkin, mutta on vain 80 gigan levy.

untuvikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #11 : 08.12.08 - klo:11.17 »
Kokeilin tuota lainausta aiemmin, mutten uskonut sen olevan noin yksinkertaista, vaan menin sorkkimaan ohjauskoodeja tms... No, nytpä tiedän tuonkin!

Yritän edelleen viritellä keskustelua rautapuolesta, kun nyt laitealueella ollaan... Lopullinen säästöhän ei ole kovin paljon vaikka ostaisikin "vähemmän varustellun" koneen. Minä kun vaadin koneelta vain ja ainoastaan varmaa toimintaa - mikään ei ärsytä niin paljon kuin tökkivät koneet, ovat ne mitä tahansa koneita!

gkaane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #12 : 09.12.08 - klo:14.28 »
Vielä lopuksi: olenko vaarallisilla vesillä haaveillessani Windowsista luopumisesta? Suurena ongelmana itseäni koskien Ubuntun (yleensä Linuxin) kanssa on se, ettei käyttämäni Ifolorin digikuvien tilausohjelma toimi ilmeisesti Linuxissa, vaan vaatisi ilmeisesti jonkin virtuaalikoneen tms Windowsin pyörittämistä varten ??? Onko teillä kokemuksia aiheeseen liittyen?

Kertokaa rehellisesti, kannattaako minun valita Ubuntu vai siirtyä suosiolla Macin käyttäjäksi? Kiitos paljon avustanne jo etukäteen! (Macia en ole vielä nähnytkään, joten sen hankkiminen "hirvittää" vieläkin enemmän...)
[/quote]
Omasta pienestä Linux-kokemuksesta sanoisin että sillä on mukava surffailla netissä ja kokeilla kaikenlaista muttei luultavasti käy Sinullekaan vaihtoehdoksi Windowsille, Macista en sano mitään kun en tunne ollenkaan. Uusimmassakin Ubuntussa törmää vielä laiteasennusvaikeuksiin kun ei hommaa hallitse ja ohjelmienkin kanssa tökkii joten välillä käynnistettävä kuitenkin Windows

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #13 : 09.12.08 - klo:14.34 »
Uusimmassakin Ubuntussa törmää vielä laiteasennusvaikeuksiin kun ei hommaa hallitse ja ohjelmienkin kanssa tökkii joten välillä käynnistettävä kuitenkin Windows

Tuossa tökkii taas niihin kirottuihin laitevalmistajiin, jotka pitäisi ripustaa alapäästään lyhtypylvääseen opetukseksi muille. Itsekin asensin ekaan läppäriini Ubuntua noin puolitoista vuotta, ennen kuin sain näyttiksen ja langattoman toimimaan oikein. Seuraavan koneen hankinkin Linux-yhteensopivuus mielessä ja asennus ja käyttö on ollut juhlaa.

HaXeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
  • Arch linux & Kubuntu 10.04
    • Profiili
    • niksipedia
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #14 : 09.12.08 - klo:15.23 »
Ensinnäkin jos sinulla on vanha kone niin koita siihen ensin ubuntua dualbootilla. Ohjeet tähän: tyhjennä koneestasi yksi osio ubuntua varten. Ota osion koko muistiin (jos eri kuin windows osiolla joka on hyvin epätodennäköistä) ja käynnistä ubuntun asennuslevy. Kun olet asennuksessa osiointi kohdassa niin valitse "osioi itse" ja eteenpäin. Muokkaa osiota jonka koko vastaa muistiin merkitsemääsi kokoa (1gb = 1024mb) ja valitse: käyttö : ext3 tapahtumakirjanpidon sisältävä tiedostojärjestelmä ja alhaalta mount kohtaan: / (jos ei ole jo valmiina) ja ok. Tämän jälkeen jatka helppoa asennusta.  :)
HUOMIO! Linux kouluihin! AMD Phenom II 3.2GHz X4  2x2gt 1600mhz 500gt
Dealextremestä tekniikkaa polkuhintaan

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #15 : 09.12.08 - klo:15.25 »
Ensinnäkin jos sinulla on vanha kone niin koita siihen ensin ubuntua dualbootilla. Ohjeet tähän: tyhjennä koneestasi yksi osio ubuntua varten. Ota osion koko muistiin (jos eri kuin windows osiolla joka on hyvin epätodennäköistä) ja käynnistä ubuntun asennuslevy. Kun olet asennuksessa osiointi kohdassa niin valitse "osioi itse" ja eteenpäin. Muokkaa osiota jonka koko vastaa muistiin merkitsemääsi kokoa (1gb = 1024mb) ja valitse: käyttö : ext3 tapahtumakirjanpidon sisältävä tiedostojärjestelmä ja alhaalta mount kohtaan: / (jos ei ole jo valmiina) ja ok. Tämän jälkeen jatka helppoa asennusta.  :)

Itse laittaisin vielä erillisen home-osion, koska ensimmäistä kertaa asentaessa (ja miksei myöhemminkin) joutunee joskus asentamaan uusiksi. Tällöin v-käyrää laskee huomattavasti tallessa olevat ohjelmien asetukset.

untuvikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #16 : 09.12.08 - klo:16.07 »
Kiitos kaikille vastanneille! Jäin vielä epämääräisyyden tilaan... Voi olla, että joudun vielä tyytymään Windowsiin, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa minullakin on vielä oma linux-kone! Vaivaan teitä ehkä joskus uudelleen, mikäli innostun linuxista enemmän. Mukavaa joulun odotusta kaikille!

harrykaa

  • Vieras
Vs: Ubuntu-koneen hankinta vasta-alkajalle
« Vastaus #17 : 09.12.08 - klo:16.55 »
Kiikarissani on seuraava kokoonpano: DTK Prestige Intel Power V4 Core2 Duo 3,0 GHz/4GB/750 GB, emo MSI P45 NEO-F, nVidia9600GT 512 MB, virtalähde Nexus 500W. (tällä paketilla hintaa n. 900 e) Haluan koneen, jossa suorituskyky ei heti tule vastaan, eikä konetta tarvitse heti olla vaihtamassa. Mitä olette mieltä ao. paketista? Koneeseen tulisi esiasettuna Ubuntu 8.10. 32-bittisenä.

Tuo kokoonpano mahdollistaa uusilla PC-peleillä pelaamisen, mutta tarvitsee siihen silloin mieluummin Vistan.
XP:kin varmaan käy, jos ei tartte DirectX 10:ä käyttää.
Kirjoituituksestasi päätellen XP toimisi vallan mainiosti (ei tehokasta pelikäyttöä).
Service Pack 2:ta ei edes tarvitse. Lataa MS:n sivulta suoraan SP3, joka siis sisältää jo kaiken aiemmin julkaistun.

Mutta toki kannattaa kokeilla Ubuntua ja siis Gnome-työpöydällä, että voisi nähdä jotain uutta.
Enemmän Winukkaa sitten muistuttaa tuo Ubuntun toinen versio, Kubuntu (KDE-työpöytä).

Mitenkään outo ajatus ei kuitenkaan ole asentaa tuohon mainitsemaasi kokoonpanoon sekä Win XP että Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex).
Tällöin pitää ensin asentaa XP (esim. kahdelle osiolle, toinen järjestelmälle, toinen omille tiedostoille).
Ja sen jälkeen Ubuntu (myös kahdelle osiolle, root-osio (/) ja home-osio (/home).
4 Gb RAM-muistilla ei tarvitse kummassakaan käyttää heittovaihtotiedostoa (Ubuntussa swap).
Yhteensä siis 4 osiota, molempien järjestelmille (Ubuntun root) varaisin 20-30 Gb, kummallekin.
Isompi levytila toimii nopeammin, eikä pirstaloidu käytössä.