son microsoftilta iso siivu pois tuon jälkeen, toivottavasti muut maat ottaa mallia ja pakottaa kans linuxin käyttöön. lisenssimaksun tosin voisivat jättää pois
"Pakottaa"... Not. Mieluusti itse kyllä päättäisin mitä käytän...
mielenkiintoista yleensäkin tuo itse päättäminen ja pakottaminen... niitä kun kumpaakin on niin monenlaista.
- Voidaan toki käskemällä pakottaa vrt vaikka nopeusrajoitukset tai suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen...
- tai jengi tai kaveriporukka voi myös 'pakottaa' (edellyttää) käyttäytymään tietyllä tavalla ja/tai tiettyjä asuja vrt mustat asut, ketjut, niitit tai lökärit jne...
- ikäkausi myös 'pakottaa' kiroilemaan ja syljeskelemään kadulle
- koulussa myös 'pakotetaan' kiusaamaan heikompia tai hiljaisempia ainakin jotkut niin tekevät kun noi toisetkin... tai toi käski...
- täälläkään ei just kantsi mäsäsoftia kehua ellei haluu tulla 'syrjäytetyksi'
- moniko ihan oikeesti valitsee itse eikä anna muiden vaikuttaa valintoihinsa - jos ei ihan pakottamalla, mutt hiukka 'painostamalla' eli oot/käyttäydyt kuin meidän porukka tai poistut porukasta?
- entäs työpaikalla? Voitko avoimesti väittää tai toimia työnantajaasi vastaan, vaikka et tykkäisikään kaikista sen/hänen vaatimuksistaan tai mielipiteistään? ...varsinkin jos pomo on myös palkanmaksaja...
- tietty voi vaihtaa työpaikkaa, jos on resursseja ja kykyjä eikä perhe tai muu sido esim jollekin paikkakunnalle - oli siellä sitten vaikka vaan yksi alan yritys...
- tyttöystävä tai vaimokin voi 'pakottaa' kaverinsa/miehensä 'oikeisiin' valintoihin, esim uhkaamaalla laittaa 'lappu luukulle'...
- entäs armeijassa kun kysyttiin vapaa-ehtoisia verenluovutukseen. Muut joutuivat noudattamaan normaalia päivän ohjelmaa ... 30 km marssi täyspakkaus-varustuksessa...
No siis valinta ja sen vapaus on usein muustakin kiinni kuin rahasta, joka sekin rajaa monta kaveria esim Apple/Macin ulkopuolelle...
ps. minäkin käytän ainoastaan linuxia, mutt en kaverien takia ...mutt ehken hiukka heiltä 'johdatusta' (kehumisia) saatuani...