Menikö kaaliin?
Ei mennyt kaaliin - siis tämän ketjun aiheesta puhuttaessa. Vastauksesi oli suurelta osalta yleistä kommentointia komentorivistä vs. graafiset ohjelmat.
En todellakaan ymmärrä esim. fdiskin käyttämistä tikkujen kanssa. Eihän se näytä juuri mitään tarpeellista, ei edes tikun/partition nimeä, jolla minä ainakin tunnistan monet tikkuni ja saan ne mounttautumaan järkevästi. Partition nimeäminen, formatointi ja kaikenlaiset muut hommat ovat naurettavan yksinkertaisia Gpartedilla verrattuna siihen, että etsisi jostain ne erilaiset kryptiset komennot ja niiden kytkimet, joilla homma "oikeaoppisesti" pitäisi tehdä. Vielä vuosi sitten koko homma oli yhtä helvettiä, eli jokaiseen pikkuasiaan piti osata googlata ohjeet oikeilla sanoilla:
How do you change a volume label?.
Syynä uusien graafisten keinojen suositteluuni (tämän ketjun aiheessa) oli juuri tuo aikaisempien menetelmien vaikeus. Komentorivipohjaiset ohjeet ovat usein vanhentuneita ja sisältävät monesti kolmansien osapuolten skriptejä, joiden toimimisesta ei ole mitään takuita.
Esimerkiksi hyvin seikkaperäinen ohje
Muistitikun hyödyntäminen - Ubuntu Suomi unohtaa autuaasti mainita, ettei "persistent" -käynnistysvalitsin edes toiminut vuosikausiin. Lisäksi siellä kehotetaan 27-osaisessa!! ohjeessa lataamaan joku korjaus pendrivelinuxin sivulta, joka lisää ilmeisesti käynnistykseen viestin "Welcome to USB Ubuntu 7.10 - tosi yleispätevää." Koko ohjehan on ilmeisesti muutenkin tahallista pilaa komentorivin käytöstä: "
kirjoita a, kirjoita p, kirjoita n, kirjoita w . . ."
Nythän tuon koko pitkän sepustuksen voisi typistää seuraavankaltaiseksi: 1) Lataa haluamasi ISO. 2) Käynnistä usb-creator. 3) Kopioi sillä ISO tikulle. Tietysti lisänä pitäisi olla neuvoja ongelmatilanteitten varalle. Minusta kehitys menee oikeaan suuntaan, kun kaavamaisen pänttäämisen sijaan tarvitsee muistaa vain asian idea. Tietysti muille distroille ja vanhemmille Ubuntuille voisi suositella UNetbootinia.
Ennenkuin jatkamme aiheesta, koitapa perehtyä syvällisemmin Linuxiin sekä Unix:iin.
Olen luullakseni perehtynyt
tähän aiheeseen enemmän ja jopa syvällisemminkin kuin moni muu täällä, joten on aivan turha käyttää tuollaista alentuvaa sävyä.
Esimerkiksi onnistuin jo viime keväänä kiertämään tuon "persistent" bugin aivan itse kehittämälläni systeemillä, vaikkei minulla ollut edes tikulta buuttaavaa konetta silloin:
Onko kokemuksia persistent boottioptiosta ?. Ensimmäisen ohjeen kirjoitin asiasta
Put your Custom Distro on a Bootable USB Flash Stick (The dirt simple way)!!!!!, jossa nimenomaan yritin selittää silloisen systeemin
periaatteen, ilman orjallisten komentojen antamista.
Nythän tuo ohje on sinänsä tarpeeton ja vanhentunut, mutta samalla tavalla saa kyllä usb-creator-tikun (tai CD/DVD:n) kanssakin toimimaan systeemin tallennuksen casper-rw-partitiolle. Siis, jos ymmärtää systeemin idean.
Lyhyesti tähän ketjuun antamani ohjeet ja kommentit:
1. Tikun buuttaavaksi korjaamiseen esitin HP:n työkalua (toimii Windowsissa), jollei muut keinot auta
2. Kustomoidun 8.10:n tekemiseen ehdotin Remastersysiä
3. Buuttaavan tikun tekemiseen ehdotin usb-creatoria, joka on mukana vakioasennuksessa
Kun olen noita kaikkia itse käyttänyt jatkuvasti ja todennut ne toimiviksi, niin miksen saisi neuvoa niiden käyttöä toisillekin? Ja miksen saisi arvostella joitain neuvoja, jotka eivät selvästikään perustu omakohtaiseen kokeilemiseen, vaan näyttävät pelkältä googlaamiselta?