Kirjoittaja Aihe: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?  (Luettu 2743 kertaa)

teemue

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Terve kaikille!

Lyhyesti :
- Näytönohjain hieman rikki, nvidian ajurit kaatoivat koneen XPssä eivätkä ubuntussakaan toimi.
- Kysyn onko mahdollista tällä default-ajurilla saada hieman parempaa resoluutiota kuin 860x640.

Pitkästi :

Toshiba Tecra M4 Tablet PC:ni näytönohjain päätti alkaa hajoilemaan ja windows XP:ssä joko antoi BSODia tai sitten viivoja ja mustaa ruutua heti kun vain asensi Nvidian ajurit (kortti Geforce 64m 6200/6600 TE)... Winkku toimi ok jos vain ei installoinut kys. ajureita. Joku erikoinen kiihdytyspiiri sieltä varmaan on kuolemassa koska ei mitään ongelmaa ilman ajureita. Vein korjaamollekin ja sanoivat että ei onnistu korjaaminen, yritä elää sen kanssa hitaalla ruudunpäivityksellä :)

Ubuntua kokeilin sitten tänään ja voi pojat alkoi harmittaa kun en tähän aikaisemmin ole tutustunut! En tiennyt että linux voi olla näin helppoa - ja mikä parasta, ruudunpäivitys on todella nopea tässä normaalissa 860x640 resoluutiossa. Nvidian drivereita kun yritin kokeilla vielä asentaa niin antoi errorin ja laitoin sitten ajurin pois päältä.

Tahtoisin käyttää tätä koneen raakinetta vielä edes jotenkin hyödyllisenä työkoneena mutta onko mitään keinoa yrittää puskea default (vesa?) ajureilla parempaa resoluutiota?

kokeilin jo xorg.conf -tiedostoon lisätä parempaa resoluutiota mutta se ei tehnyt mitään, veikkaan ettei vesa-ajurit tue oletuksena tai jotain.

Kiitos kaikista mahdollisista vastauksista!

Teemu

teemue

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #1 : 03.12.08 - klo:03.30 »
noniin, vastaus löytyikin nopeammin mitä odotin!!

Kolmas postaus tässä threadissa : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=582246

Pääsen nyt 1400 pikseliin niin kuin kuuluukin ja systeemi näyttäisi olevan stabiili!
Tuskin maltan odottaa kaivautua huomenna lisää linuksin saloihin. Ja minä kun olin heittämässä tällä koneella vesilintua! --Minne voin antaa donaatioita?


ps.
Pitäisikö tämä postaukseni poistaa? Olin etsinyt jo koko illan mutta sitten google-oraakkeli löysi tuon miltei heti tänne kirjoittamisen jälkeen...  ::)



Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #2 : 03.12.08 - klo:07.38 »
ps.
Pitäisikö tämä postaukseni poistaa? Olin etsinyt jo koko illan mutta sitten google-oraakkeli löysi tuon miltei heti tänne kirjoittamisen jälkeen...  ::)
Ei toki, tästä voi olla hyötyä muille ettei tarvi googlata koko iltaa ;)

--Minne voin antaa donaatioita?
Mulle voi antaa ;D
Eivaan, tuolla http://www.ubuntu.com/community/donations on jotain juttua.

Hieno homma että sait toimimaan! :)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #3 : 03.12.08 - klo:07.49 »
No mua kiinnostais isompi reso vesa ajurilla mutta tässä antamassa ohjeessa käytetään radeon ajuria :P (kolmas postaus) ? Ja itse puhuit vielä että omassa koneessasi olisi nvidian kortti ? Vähintään sekavaa :D Vai oliko se tuo toinen postaus nyt missä ei ole ajurilla väliä :)


teemue

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #4 : 03.12.08 - klo:11.01 »
pikainen aamupuurovastaus :

- Eli asennat sen korttisi sillä asennusohjelmalla. ENNEN KUIN käynnistät uudelleen, conffaat sitä xorg.conf tiedostoa ja itse vain lisäsin ne kaksi riviä missä kiihdytys on off ja se toinen (oliko DRI vai DRS en muista) on off.

Tallenna ja restarttaa. Voila.


teemue

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #5 : 03.12.08 - klo:23.39 »
Ok... Eli takaisin päin..

N. 30 minuutin kuluttua käytöstä näin seuraavana päivänä linux leikkasi kiinni suuremmalla resoluutiolla. Tuo niksi minkä löysin linkistä ei ollut vesa-ajureilla aikaansaatu vaan nvidian ajureilla ja  poissa käytöstä.

Nyt vaikka asensin pois Nvidian ja takaisin värkkäämällä xorg.confia niin ubuntu ei enää suostu ymmärtämään mitään nvidian ajuria...

Korttini on varmaankin tekemässä hidasta kuolemaa.

Mitä nyt olen lukenut niin käsittääkseni jotkut pystyvät saamaan perus VESA-ajurilla 1024 resoluution (ja jotkut jopa 1200).. Joten hoksottimeni sanovat että jollakin tapaa pitäisi pystyä pakottamaan ubuntun korkeampaan resoon kuin 860....

Mitään hajua-kokemusta kenelläkään? Olisin ikuisesti kiitollinen - voin antaa lahjoituksia :)

teemue

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #6 : 04.12.08 - klo:01.56 »
NONNiiin!!

Nyt ollaan vesa-ajureilla 1280 pikseliä!

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-94221.html

tuolta löytyi samalla kannettavalla (tecra M4) oleva xorg.conf josta huomasin tuon monitor-kohdan. Sieltä kun vaihdoin monitoriksi generic (sekä vaihdoin sen myös screen:issä osoittamaan oikeaan kohtaan) ja lisäsin nuo kohdat resoluutiosta ja depthistä niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen login screeni oli hienon iso.

True reso tässä koneessa on kylläkin 1400 jotain mutta ainakin asetuksissa näyttäisi olevan isoin resovaihtoehto tämä 1280.. tuntuu kumman isolta tämäkin, lieköhän sittenkin 1400, mene ja tiedä - täytyy yrittää paneutua asiaan myöhemmin lisää mutta hitsi viekööön on tämä niin paljon parempi kuin 860.

Nyt kun vielä saisi tämän CPUn viilenemään - pyörii kokoajan 44-50 asteen tuntumassa, mutta kai siihen jostain niksit löytyy.

Jesh!

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Korkeampi resoluutio ilman näytönohjainajureita?
« Vastaus #7 : 04.12.08 - klo:02.45 »
Laitatko tänne xorg.conf:isi, niin nähdään, missä mennään. On helpompi autella eteenpäin :D

T:Jallu59

EDIT se natiivireso on 1400x1050.'
EDIT 2: Löysin tällaisen lauseen
Lainaus
for various laptops' displays. vga=834 (322) (0142h) is 1400x1050
miten tuo kerrotaan ajurille on mulle vielä auki
« Viimeksi muokattu: 04.12.08 - klo:03.20 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS