Onkos kokemusta miten Xubuntu toimii 550 MHz PIII:ssa jossa 320 MB muistia? Harkitsin myös LXDE:tä, mutta onko se (kokonaan) suomeksi ja toimiiko se (kai Xubuntu toimii myös?) F-Spotin kanssa niin, että kun kytket kameran koneeseen niin pyytääkö se siirtämään kuvat automaattisesti? Kone ei ole itselleni, joten sen pitäisi olla helppo käyttää...
Xubuntu on pääosin suomenkielinen (kielipaketit olen tosin joutunut asentamaan käsin kaikkien asennusten jälkeen, vaikka nettiyhteys on ollut käytössä asennuksen aikana), yksi näkyvä puolikielisyys ovat paneelin valikoiden nimet (applications ja places). Käyttäminen onnistuu kuitenkin hyvin suomeksi (isäni 80-v isä ja äitini 70 v äiti käyttävät xubuntua ihan sujuvasti).
Itselläni on ylläpidettävänä yksi 700 mhz vian prosalla varustettu läppäri, johon olen asentanut xubuntu-desktopin sijaan xfce4-paketin ja ikkunamanagerina käytän openboxia. 6.06:a käytin tuolla koneella gnomea, tällä järjestelmällä kone toimii ihan siedettävästi, LXDE:n en viitsi ryhtyä, kun käyttäjät ovat nyt tuon Xfce:n sisäistäneet. Tuon vian megahertsi vastaa n. 0,5 pIII:n megaherziä, eli kyllä tehon pitäisi riittää. Muistikin riittää jopa live-asennukseen. Tosin asennus lienee sulavampi alternate-levyllä.
8.04:ssä on xubuntun kanssa ollut ongelmia noiden automaattisesti käynnistyvien ohjelmien kanssa. Olen joutunut muokkaamaan irrotettavien medioiden asetuksista ainakin cd-soittimen ja dvd-soittimen käynnistysparametreja. F-spotiahan tuohon ei asennu oletuksena ja asentamisen jälkeen se pitää lisätä sinne samaan irrotettavat mediat kohtaan digital-camera. Lisäksi ongelmaa on ollut F-spotin ja D-busin kanssa. F-spotin asennuksen jälkeen pitää vielä luoda dbus-muuttuja tuon viestin mukaisesti:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=19910.0 . Noiden asetusten jälkeen xfce kysyy digikameraa liitettäessä, käytetäänkö f-spotia kuvien tallentamiseen.