Kirjoittaja Aihe: Ubuntulite (U-lite) käyttöön tarvitaan apuja (printteri, samba)  (Luettu 3847 kertaa)

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Minulla on vanha IBM Thinkpad 600, johon olen pitään etsinyt sopivan kevyttä ja vikkelää distroa. Kokeilussa on ollut TinyMe, DSL ja Puppy. Näistä Puppy on ollut tähän mennessä sopivin, mutta sen kautta en voi printata WLAN verkkoprintterilleni ja lisäksi sehän on hieman rajoittunut ja toimii vain root tilassa. Löysin viime viikolla Ubuntuliten tai nykyisin U-liten joka perustuu Ubuntu 8.04:seen ja siinä on runsas valikoima lisäohjelmia saatavissa. Asennus meni OK ja WLAN korttikin asentui helposti ndiswraperilla, mutta printteriä ja verkkokovalevyä en ole vielä saanut pelittämään. Ubuntu 8.10, joka on minulla käytössä pääkoneessani, siinähän nämä kaikki löytyi helposti ja vaivattomasti ilman kikkailuja, mutta tässä U-litessä en ole onnistunut niitä asentamaan.

Latasin synapticin kautta HPIJL (vai mikäsenytoli) paketin sekä samban, mutta ne eivät tuleet mihinkään valikoihin näkyviin. Kun latasin ndiswrapperin se teki kauniisti kuvakkeen setup menuun. Eli nyt ilmeisesti minun pitäisi saada näille ohjelmille kuvakkeet menuun tai sitten käynnistää ne konsolin kautta käskyillä. Tässä kohtaa minun linux (ubuntu) osaaminen sitten loppuukin, eli apuja tarvitaan. Miten saisin nämä toimimaan graafisesti (GUI niin kai se hienosti on) ja jos niitä ei saa niin mitä sudo.... käskyjä minun pitäisi kirjoitella. Näitä neuvoja en löytänyt haulla täältä, enkä U-lite.org sivustolta.

Näistä ongelmista huolimatta, olen erittäin tyytyväinen tähän pikku-ubuntuun ja haluaisin sen jäävänkin pysyvästi tähän vanhaan läppäriini.

Kiitoksia jo etukäteen!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Latasin synapticin kautta HPIJL (vai mikäsenytoli) paketin sekä samban, mutta ne eivät tuleet mihinkään valikoihin näkyviin.

Mikäli tuo on hplip, siihen löytyy graafinen frontend (edusohjelma?/ GUI) nimeltä hp-toolbox, jonka voit asentaa ihan synapticista ainakin perus-Ubuntussa. En ole kyllä itse tuota käyttänyt.

Jos haluat hplippiä komentoriviltä käyttää (mikä ei ole sen vaikeampaa, kun oman HP1018:nkin olen sillä asentanut), löytyy siihen kuvalliset ohjeet täältä.

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vau! Todella nopeata vastausta, kiitoksia. Joo täytyy ladata tuo HP-toolbox ja kokeilla sitä, kiitoksia myös linkistä komentorivi oppaaseen.

Vielä kun saisin tuohon verkossa olevaan kovalevyyn yhteyden, niin paketti alkaisi olla kasassa.

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Tuota tuota, rupesin vaan miettimään kun tuo printterini on verkkoprintteri ja en saa sitä näkymään mitenkään ja missään. Eli sen vuoksi latasin samban ja yleensä se on ollut valmiiksi asennettuna Ubuntussa ja esim. PClinuxOS distrossa ja sitä ei ole tarvinnut mitenkään asennella ja se on näyttänyt kaikki verkossa olleet laitteeni välittömästi.

Nyt pitäisi sitten saada Samba pelittämään ja ymmärtämään konettani ja verkkoani. Miten se saadaan tehtyä? Haulla löytyy samba hakusanalla niin paljon tavaraa että ei tiedä mistä aloittaisi. Eli Windows verkkoon (workgroup) pitäisi saada yhteys ja sitä kautta löytää printteri ja verkkokovalevy. Ihan perus howto oppaita kaipaisin.

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
No niin. Latasin tuon HP-toolboxin ja sain asennettua langattoman verkkoprintterin HP C4380 ihan tosta vaan, eli kyllä tämä Ubuntulite koneeni nyt jollakin tapaa löytää verkossa olevia laitteita. Mutta vielä olisi se verkkokovalevyn löytäminen edessä. Jostain syystä en pysty löytämään windows verkossa olevaa Buffalon Linkstationia, vaikka printteri löytyikin?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Eikö tuo Linkstation löydy ihan IP:llä, vai onko se jonkun winkkariPC:n takana ?

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Joo  Buffalo on itsenäinen asema, joka on kiinni WLAN reitittimessä kaapelilla ja kaikki muut koneeni (sekä Linux että WIN) ovat löytäneet sen ongelmitta. Ubuntu 8.10 on meielstäni hyvä kun places menun alta löytyy network kuvake, joka löytää ainakin itselläni kaikki verkossa olevat koneet. Sama juttu PCLinuxOS kanssa, eli verkkoasemat ja koneet löytyy helposti myös tumpulaltakin.

IP:llä se varmaankin löytyy. Mutta syötin kovon IP:n 192.168.0.103 PCManFilemanagerissa ja se ei sitä löytänyt. Missä ohejlmassa tuo IP osoite pitäisi syöttää?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Jos se ei muuten löydy, koetapa mountata se. Kokeile vaikka ennen sitä vastaako se edes pingiin. Itsellä on vaan NFS käytössä serverillä, joten tarkempaa en osaa neuvoa.

T:Jallu59

EDIT: Salliihan Intrepid-koneesi IP-maski tuon osoitteen näkymisen ?
« Viimeksi muokattu: 26.11.08 - klo:12.04 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Voithan päivittää koneesi versioon 8.10. Se onnistuu helpoiten komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo do-release-upgrade
alias vililikku

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
IP:llä se varmaankin löytyy. Mutta syötin kovon IP:n 192.168.0.103 PCManFilemanagerissa ja se ei sitä löytänyt. Missä ohejlmassa tuo IP osoite pitäisi syöttää?

PCManFM näyttäisi kaipaavan fusesmb pakettia ennen kuin hallitsee samban.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=798096

Verkossa näkyviä samba-jakoja voi tarkistella myös päätteessä käskyllä smbtree findsmb.

Pysyväksi hakemistoksi verkkolevyn voi toki liittää fstab-tiedoston avulla. Tarvittavat ohjeet lienee tuolla: https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
« Viimeksi muokattu: 26.11.08 - klo:22.52 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Lainaus
Voithan päivittää koneesi versioon 8.10. Se onnistuu helpoiten komennolla

Kyseessä on U-lite, eli entinen Ubuntulite ja siitä ei ole vielä ilmestynyt 8.10 versioon pohjautuvaa jakelua. Voikohan U-liten päivittää normaalilla tavalla?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Lainaus
Voithan päivittää koneesi versioon 8.10. Se onnistuu helpoiten komennolla

Kyseessä on U-lite, eli entinen Ubuntulite ja siitä ei ole vielä ilmestynyt 8.10 versioon pohjautuvaa jakelua. Voikohan U-liten päivittää normaalilla tavalla?
Jep, tuon normaalin tavan kerroinkin. Sen pitäisi onnistua ihan hyvin.
alias vililikku