Lykkäämällä Ubuntun asennuslevy koneeseen ja poistamalla kaikki muut osiot kuin vindous. Ja muuttaalla Ubuntulla ollut osio vaikkapa muotoon FAT32 että vindous osaa sitä lukea.
vindoussin levyllä ei taida poistua...
Mitä ihmettä? Tuostahan on tuloksena täysin buuttaamaton kone, mikäli käsitän oikein.
Eli koneessa näkyy olevan nyt käytössä Ubuntun ylikirjoittama MBR, josta hypätään Ubuntun partitiolla olevaan /boot/grub/menu.lst-valikkoon, josta voidaan valita haluttu käyttöjärjestelmä. Jos Ubuntun levyosiot poistetaan neuvomallasi tavalla Live-CD:llä, niin miten valitaan se Vista sitten käynnistymään?
Minä kyllä palauttaisin ensiksi sen Vistan alkuperäisen MBR:n (kun Vistaan vielä pääsee) ja vasta sitten poistaisin ne Ubuntun osiot ihan Vistan levytyökaluilla.
EDIT: Yksi tapa tehdä korjaus on ladata ja polttaa
Windows Vista Recovery Disc Download — The NeoSmart Files.
Siihen ohjeet löytyvät mm. tuolta:
Windows XP:n asennus Vistan asennuksen jälkeen, selaamalla sivu kohtaan: "
Jos sinulla ei ole Vistan asennus DVD-levyä niin lataa ja polta "Vista Recovery Disc"".
Olen itse kokeillut tuota pariin kertaan viime kesänä ja minulla ainakin toimi (ja sen pitäisi kai toimia, vaikka Vista olisi saatu buuttaamattomaan kuntoonkin erinäisiä neuvoja seuraamalla).
Jos Vistaan vielä pääsee on helpompi ladata
EasyBCD 1.7.2 - NeoSmart Technologies, siis toinen NeoSmartin ohjelma, asentaa se Vistaan ja kirjoittaa sillä Vistan bootloaderi takaisin kovalevylle (siis Ubuntun version tilalle). Sen jälkeen voi Vistan levynhallinnasta poistaa Ubuntun osiot ja formatoida ne haluamallaan tavalla (tai yhdistää Vistaan).
Kuvallinen ohje edelliseen on aikaisemmin mainitussa Afterdawnin viestissä kohdassa "
3. EasyBCD ohjelmalla palautetaan Vistan käynnistyslataaja (bootloader) kirjoittamalla Vistan MBR käynnistysosiolle.". Vaikka ohjeessa tehdään se XP:n puolelta, en näe syytä, miksei se toimisi Vistastakin annettuna - kokeilemaan en kyllä pääse nyt.
EDIT2: Tässä vielä linkki NeoSmartin seikkaperäiseen ohjeeseen:
Recovering the Vista Bootloader with EasyBCD - NeoSmart Technologies Wiki, josta voi olla myös hyötyä.