Kirjoittaja Aihe: boottijärjestyksen muuttaminen (ubuntu ja vista samalla kovolla)  (Luettu 2774 kertaa)

toubi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Kele! Innostuin asentamaan ubuntun, mutta taitaa mennä jouluun ennenkuin ehtii syventyä. Nyt kun koneen käynnistään niin ubuntu lähtee oletuksena pyörimään. Boottijärjestyksen olisin osannut muuttaa jos olisivat eri kovoilla. Nyt kuitenkin tulee vaimokkeelta turpaan, jos ei vintoosa lähe oletuksena käyntiin. Miten toimin?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Kele! Innostuin asentamaan ubuntun, mutta taitaa mennä jouluun ennenkuin ehtii syventyä. Nyt kun koneen käynnistään niin ubuntu lähtee oletuksena pyörimään. Boottijärjestyksen olisin osannut muuttaa jos olisivat eri kovoilla. Nyt kuitenkin tulee vaimokkeelta turpaan, jos ei vintoosa lähe oletuksena käyntiin. Miten toimin?

Asenna synaptik ohjelmasta startup manager, sillä voit muuttaa käynnistysjärjestyksen, etkä saa turpaan.

Järjestelmä>ylläpito>synaptik pakettienhallinta>pistä siellä hakulaatikkoon startup manager, merkkaa hiiren oikealla merkitse asennettavaksi> toteuta.

Startup manager löytyy sitten järjestelmä>ylläpito>startup manager.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

toubi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
suuret kiitokset

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
    • Profiili

Kele! Itse olin ehdottelemassa tätä: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
default 0, muuta neloseksi tai mikä se windowsin järjestys onkaan siellä title osiossa. Alkaa siis nollasta ja perus asetuksessa olisi siis rivillä 5 (5-1=4)
Mutta jori52 ratkaisi asian yksinkertaisemmin. Hitto kun menee joskus omaan näppäryyteensä nimittäin onhan minullakin tuo mainio startup manager asennettuna ja jopa joskus tullut käytettyäkin ;D
« Viimeksi muokattu: 18.11.08 - klo:21.48 kirjoittanut Jtkone »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili

Kele! Itse olin ehdottelemassa tätä: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
default 0, muuta neloseksi tai mikä se windowsin järjestys onkaan siellä title osiossa. Alkaa siis nollasta ja perus asetuksessa olisi siis rivillä 5 (5-1=4)
Mutta jori52 ratkaisi asian yksinkertaisemmin. Hitto kun menee joskus omaan näppäryyteensä nimittäin onhan minullakin tuo mainio startup manager asennettuna ja jopa joskus tullut käytettyäkin ;D

Joskus toimii ne graafiset kikkareetkin. :D

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Muistan lukeneeni että joillakin se Grub menu on tuon graafisen ohjelman jäljiltä tuplannut kaikki ne vaihtoehdot listassa, joten jos näin käy niin sitten menu.lst tiedostoa muokkaamaan käsin :)


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Nyt kuitenkin tulee vaimokkeelta turpaan, jos ei vintoosa lähe oletuksena käyntiin. Miten toimin?

Vastaus: Annat Ubuntun olla ekana. Itsekin muutaman mustelman ja mustan silmän sain, mutta nyt käytetään molemmat Ubuntua oikein tyytyväisinä  ;)