Kirjoittaja Aihe: Kotikansion oikeudet takkuaa.  (Luettu 2162 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Kotikansion oikeudet takkuaa.
« : 14.11.08 - klo:18.47 »
Terve.

Käynnistin ubuntun viime päivityksen jälkeen ja ruutuun iski heti kirjautumisen jälkeen seuraava tekstinpätkä.
Lainaus
Käyttäjän $HOME/.dmc-tiedosto ohitetaan. Tämä estää oletusistunnon ja -kielen tallentamisen. Tiedoston tulee olla käyttäjän omistuksessa omistuksessa ja sen oikeuksien 644.
Käyttäjän kotihakemiston tulee olla käyttäjän omistuksessa, eikä muilla saa olla sinne kirjoitusoikeutta.

Muutin sitten oikeudet seuraavasti
Lainaus
chmod 644 (kotikansio)

Tämän jälkeen mikään ohjelma ei lähtenyt toimimaan vaan herjasi ettei ole oikeuksia. Pistin 777 oikeudet että pääsen foorumilta kyselemään apuja.

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Kotikansion oikeudet takkuaa.
« Vastaus #1 : 15.11.08 - klo:12.35 »
Hups, taisit mokata. Oikeuksia muuttaessa pitää olla todella tarkkana. Oikeuksille kun ei ole olemassa mitään palautustoimintoa muuta kuin varmuuskopiot. Itse tein joskus vielä pahemman mokan, /etc-kansiossa nimittäin kirjoitusvirheen seurauksena.

Olisi aluksi pitänyt tutkia, mitkä tuon ~/.dmc-tiedoston oikeudet, omistaja ja ryhmä ovat. Siis ls -l ~/.dmc. Tee se nyt. Sitten mahdolliset toimenpiteet olisi pitänyt kohdistaa vain .dmc-tiedostoon, ei koko kotikansioon. Siis olisi pitänyt komentaa chmod jotain ~/.dmc eikä chmod jotain kotikansio. Minulla näyttäisi olevan oikeudet drwxr-xr-x kotikansiossa. Voikohan joku vahvistaa, että muilla pitää olla luku- ja suoritusoikeus, siis 733?

Tee myös ls -l ~, jotta näet minkälaisia oikeuksia sinulla on kotikansiossa nyt.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kotikansion oikeudet takkuaa.
« Vastaus #2 : 15.11.08 - klo:12.41 »
Voikohan joku vahvistaa, että muilla pitää olla luku- ja suoritusoikeus, siis 733?

Taitaa olla 755, muilta saa pois kun laittaa 700. Näin kotihakemistot esimerkiksi työpaikallani; vain pääkäyttäjä ja käyttäjä itse pääsevät omaan kotihakemistoonsa.

Kun käyttää hakemistoilla niin tarvitaan R -vipua.

-R, --recursive change files and directories recursively

man chmod

Koodia: [Valitse]
asmok@ubuntu:~$ touch testi.txt
asmok@ubuntu:~$ chmod 755 testi.txt
asmok@ubuntu:~$ ls -al testi.txt
-rwxr-xr-x 1 asmok asmok 0 2008-11-15 12:38 testi.txt
asmok@ubuntu:~$ chmod 700 testi.txt
asmok@ubuntu:~$ ls -al testi.txt
-rwx------ 1 asmok asmok 0 2008-11-15 12:38 testi.txt
asmok@ubuntu:~$

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 15.11.08 - klo:12.45 kirjoittanut Asmo Koskinen »

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Kotikansion oikeudet takkuaa.
« Vastaus #3 : 17.11.08 - klo:17.00 »
Terveeks. Venahti hieman kun olin viikonlopun ajan reissussa. Muutin nyt oikeudet 755 ja ainakin ohjelmat toimivat eikä kone herjaa oikeuksista mitään kirjautuessa.
En tiedä onko nyt ihan 100% oikein mutta parempi kuitenkin.