Kirjoittaja Aihe: ATI radeon 9600 ongelma :-( [RATKAISTU(tav)]  (Luettu 2467 kertaa)

piit81

• Käyttäjä
    • Profiili
ATI radeon 9600 ongelma :-( [RATKAISTU(tav)]
« : 10.11.08 - klo:16.45 »
Ois tällanen ongelma kun käynnistän koneen ,ni tulee kaik näytölle ihan hyvin. Mulla on näyttökortista johto olkkarin telkkariin. Sit kun kone on käynnissä ,ni ensinnäkään kuva ei mene televisioon. Toinen juttu on ,että kun yritän ottaa näytönohjaimen käyttöön ,kuva sekoaa. Eli joudun buuttaamaan. Buuttauksen jälkeen tulee jotain tekstiä ,jossa sanotaan ,että ubuntu käyttää jotain "low graphigs mode". Eli en saa näyttiksestä kaikkea irti. Aikaisemmin ei ollut tollasta ongelmaa. 

Näytön ohjaimena mulla on ATI radeon 9600 (128MB).  Tollasen latasin ATI:n sivuilta: 
ati-driver-installer-8-10-x86.x86-64.run                                                                                                                      ongelmana taas tästä että en osaa käyttää tota tiedostoa. Olisi kiva jos joku voisi auttaa ,miten ton tiedoston saa toimimaan.

Asensin ubuntu 8.10 systeemin uusiks. Kun laitoin ajurin päälle ,ni kaik taas toimis. Tais olla jotain omaa sekoilua noitten ohjelmien kanssa. No nyt toimii taas :-) Mut en asentanut ATI;n suvuilta yhtään pakettia.
« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - klo:20.30 kirjoittanut piit81 »

Tuxer

• Käyttäjä
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: ATI radeon 9600 ongelma :-(
« Vastaus #1 : 10.11.08 - klo:16.54 »
Haku käyttäen:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22515.msg169233

PS. lue kokonaan sillä näyttää etteivät nuo hakemasi ajurit toimi 8.10:ssä.

EDIT: sorry hätäilin, väärä kortti, unohda
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:16.56 kirjoittanut Ari Häyrinen »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

harrykaa

• Vieras
« Vastaus #2 : 10.11.08 - klo:19.48 »
Näytön ohjaimena mulla on ATI radeon 9600 (128MB).  Tollasen latasin ATI:n sivuilta: 
ati-driver-installer-8-10-x86.x86-64.run
ongelmana taas tästä että en osaa käyttää tota tiedostoa. Olisi kiva jos joku voisi auttaa ,miten ton tiedoston saa toimimaan.

Ja mikähän Ubuntu-distro on käytössä?
Hardy Heron (8.04) vai Intrepid Ibex (8.10).
Jos jälkimmäinen (siis uusin), sinun kannattaa poistaa nuo suljetut ajurit.

piit81

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.11.08 - klo:20.35 »
ati-driver-installer-8-10-x86.x86-64.run
ongelmana taas tästä että en osaa käyttää tota tiedostoa. Olisi kiva jos joku voisi auttaa ,miten ton tiedoston saa toimimaan.

Ja mikähän Ubuntu-distro on käytössä?
Hardy Heron (8.04) vai Intrepid Ibex (8.10).
Jos jälkimmäinen (siis uusin), sinun kannattaa poistaa nuo suljetut ajurit.

Mulla on toi intrepid Ibex (8.10) käytössä.
Jos jätän ajurit pois ,ni en saa kuvaa menemään olohuoneen televisioon (kun menee toi piuha kortista telkkaan) ,enkä käyttöön visuaalisia tehosteita. AIkasemmin toimis ihan kivasti (viime viikolla). Vanhalla eli Hardylla toimis mainiosti. Vaikka päivitinkin tohon uudempaan ,ni aluks toimis toi järjestelmä ihan hienosti. Eli toi ongelma tuli vasta joskus viime perjantaina. Kyllä mä näinkin pärjään ,mut ois kiva saada toi systeemi pelaamaan.

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.11.08 - klo:22.49 »
asenna ubuntun rajoitetut ajurit mulla ainakin toimii ihan hyvin ja korttikin on sama, aikoinaan sain itekki tuolla atin sivulta ladatulla tämän sekasi eikä näyttö toiminu yhtään.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

harrykaa

• Vieras
« Vastaus #5 : 10.11.08 - klo:23.57 »
Mulla on toi intrepid Ibex (8.10) käytössä.
Jos jätän ajurit pois ,ni en saa kuvaa menemään olohuoneen televisioon (kun menee toi piuha kortista telkkaan) ,enkä käyttöön visuaalisia tehosteita.

Kun nuo ATI:n sivuilta ladattavat ajurit eivät tue Intrepidin X.Orgia (v. 7.4). Siksi sinun on ne poistettava.
Se poisto menee siis näin.
Päätteellä:
1. Siirry kansioon /usr/share/ati
2. Aja komento:
Koodia: [Valitse]
sudo sh ./fglrx-uninstall.sh3. Poista kansio /etc/ati

Voit asentaa pakettivarastosta löytyvät sovitetut ATI:n suljetut ajurit (v. 8.543).
Asenna Synaptic Package Managerilla paketit:
-fglrx-amdcccle
-fglrx-kernel-source
-fglrx-modaliases (jos se puuttuu)

Ja muuten, noiden suljettujen ajureiden asennuksen jälkeen ne otetaan käyttöön päätteellä:
1. Siirtymällä kansioon /usr/X11R6/bin
2. Ajamalla komento:
Koodia: [Valitse]
aticonfig --initial