Kirjoittaja Aihe: Komennosta pikakuvake  (Luettu 1832 kertaa)

kct

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Komennosta pikakuvake
« : 10.11.08 - klo:04.53 »
Tarkoitus olisi saada pikakuvake, joka toimisi yhteyden muodostajana mokkulalle.
Komennot päätteessä ovat: cd /hso, joka avaa kohteena.
Sitten tulee komento, joka avaa yhteyden: sudo ./connect.sh up
Ja nämä täytyisi tietenkin ajaa käyttäjän oikeuksin.

Eli onko mahdollista saada pikakuvaketta, joka toteuttaisi tällaisen?

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Komennosta pikakuvake
« Vastaus #1 : 10.11.08 - klo:05.52 »
tätä en itse ole kokeillut mutta omallavastuulla voisit testata.  elikkäs klikkaa hiiren oikealla työpöytää ja luo käynnistin  sitten siihen komento kohtaan nuo sun komennot ketjuttamalla eli    cd /hso && sudo ./connect.sh up      en  ole itse kokeillut vain testaa jos toimis  ;)
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

juyli

  • Vieras
Vs: Komennosta pikakuvake
« Vastaus #2 : 10.11.08 - klo:10.19 »
Ja nämä täytyisi tietenkin ajaa käyttäjän oikeuksin.

Tuollainen on hoidettavissa sudo:lla. Sudo mahdollistaa tiettyjen käyttäjien tai ryhmien
ajavan _vain_ soveltuvat ohjelmat. Sudo:han tuolloin kysyy ko. käyttäjän salasanan.
sudoers-tiedostossa lienee mallejakin aiheesta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11449
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Komennosta pikakuvake
« Vastaus #3 : 10.11.08 - klo:16.37 »
Itse olen suosinut sitä että kirjoitan nuo komennot tiedostoon (eri riveille joka komento) jolle annan ajo-oikeudet (oikealla tiedostoja > ominaisuudet > oikeudet > salli tiedoston ajo ohjelmana) ja tehnyt siihen kuvakkeen.

Varmaan tuo ketjutuskin && merkeillä toimii. En ole varma... Sudo kannattanee korvata gksu:lla (kubuntussa kdesu:lla) ellet laita Sovellus päätteessä valintaa (voi sen tietysti silloinkin muuttaa).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.