Äänestys

Häiritseekö? kumpi allaolevista on mielestäsi parempi vaihtoehto ohjetta antaessa

Ei häiritse, hiiren oikea se kuuluu olla.
7 (77.8%)
Häiritsee, olisi oikein sanoa "hiiren kakkosnappi"
2 (22.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 8

Kirjoittaja Aihe: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?  (Luettu 4465 kertaa)

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Tulipa tällänen asia mieleen, kun jossain ohjeessa taas neuvottiin klikkaamaan hiiren oikealla napilla. Itse olen ummikko oikea kätinen mutta käytän hiirtä molemmilla käsillä. Itseasiassa käytän kahta hiirtä yhtäaikaa, joista toi vasurin hiiri on modattu kytkemällä nappien piuhat ristiin. Niin, miuta "häiritsee" että kaikki olettavat kaikkien olevan oikeakätisiä ja antavat ohjeen sen mukaan. Kyllähän se vasenkätinen sen ohjeen ymmärtää, vaikka olis kuinka aloittelija. En mie sitä epäile. No nyt sitten itse asia  ::)

Häiritseekö vasenkätisiä tämä, että oletetaan kaikkien olevan oikeakätisiä.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #1 : 09.11.08 - klo:09.55 »
Häiritseekö vasenkätisiä tämä, että oletetaan kaikkien olevan oikeakätisiä.
Ei häiritse tässä tapauksessa, käytän rottaa normaalisti oikealla kädellä lähinnä sen muotoilun takia. Sillonkin kun käytän hiirtä vasemmalla niin pidän oikeaa nappia oikeana nappina, jolloin sekaannusta ei synny.

Rumpurudimenteissa menee sitten taas vasurina ihan lukkoon ovoovvov-notaatiosta.

Edit: Muokkasin pollia X11 suosii kolmenäppäimistä hiirtä ja se mitä tarkoitetaan hiiren oikealla napilla on nappula 3.

Edit2: Tosi vähän tiedän vasenkätisiä, jotka käyttää hiirtä vasemmalla kädellä.
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:12.08 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #2 : 09.11.08 - klo:09.58 »
Heh...itse olen vasenkätinen (kirjoitan ja leikkaan yms. vasemmalla), mutta muuten teen aika paljon kaikenlaista oikealla (mm. käytän hiirtä ja heitän palloa).

Ei häiritse. ;) No joo sovitaan, että mielipiteelläni ei ole väliä, mutta tämä juttuhan on vähän sama asia kuin useimmat olettavat että vain Windowsin käyttäjät ovat PC:een käyttäjiä (siis vaatimuksissa lukee Windows 2000/XP/tjms. (tai uudempi) ja silti se ei toimi Ubuntu 8.10:llä, joka on varmasti uudempi...) ;) :D Eli periaatteessa se on väärin, mutta en sitten tiedä häiritseekö...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #3 : 09.11.08 - klo:11.07 »
Vaimo on oikeakätinen ja minä vasenkätinen, niin tuli opittua oikeakätisen hiiren käyttö, ei häiritse yhtään.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #4 : 09.11.08 - klo:12.00 »
Miksi häiritsisi?
Jokainen kuitenkin tietää mitä sillä tarkoitetaan... ??
VPK selitti asian kuitenkin edistyneemmällä kielellä mitä se tarkoittaa, ja kätisyys on vaihdettavissa.

Vasurit on kuitenkin vähemmistönä, joten pitääkö sen takia kirjoittaa kaikki
tyyliin, paina sitä hiiren nappia joka aukaisee valikon (button3)

Sama kuin kouluissa ei enää saa suvivirttä veisata, kun se loukkaa vähemmistönä olevien uskontoa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #5 : 09.11.08 - klo:12.11 »
Miksi häiritsisi?
Jokainen kuitenkin tietää mitä sillä tarkoitetaan... ??

no, kaikki tajuavat mitä tarkoitetaan kun joku puhuu kovalevystä, kansioista tai vaikka kovosta, mutta silti minä käytän niitä mieluiten niiden oikeissa merkityksissään ja vastaavasti noissa tilanteissa käytän oikeita termejä sekaannuksen välttämiseksi ja (ehkä hieman ristiriitaisestikin) oikeakielisyyden vuoksi.
Janne

peran

  • Vieras
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #6 : 09.11.08 - klo:12.17 »
Edit: Muokkasin pollia X11 suosii kolmenäppäimistä hiirtä ja se mitä tarkoitetaan hiiren oikealla napilla on nappula 3.

Kyllä se minun mielestäni on kakkosnappula, koska kaksinappisessa hiiressä ei ole keskimmäistä nappia, joten siinä olisi varsin tyhmää puhua kolmosnappulasta. Toinen peruste on tietenkin ohjelmoinnissa, jossa kakkosnapille on varattu bitti 1:nen ja keskimmäiselle napille bitti 2:nen, mikäli oikein muistan.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #7 : 09.11.08 - klo:12.22 »
Edit: Muokkasin pollia X11 suosii kolmenäppäimistä hiirtä ja se mitä tarkoitetaan hiiren oikealla napilla on nappula 3.

Kyllä se minun mielestäni on kakkosnappula, koska kaksinappisessa hiiressä ei ole keskimmäistä nappia, joten siinä olisi varsin tyhmää puhua kolmosnappulasta. Toinen peruste on tietenkin ohjelmoinnissa, jossa kakkosnapille on varattu bitti 1:nen ja keskimmäiselle napille bitti 2:nen, mikäli oikein muistan.
Poistin pollioption kun ei se oikein saanut ääniäkään. Kolminappinen hiiri on kuitenkin se ainoa oikea hiirimalli.
Tarkoitus oli selventää ettei kakkosnappi nimityskään ole yksikäsitteinen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:12.57 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

snifi

  • Vieras
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #8 : 09.11.08 - klo:12.26 »
Minusta hiiren näppäimillä tulisi olla standardiniminä LMB, MMB, RMB ja MW, jotka olisi painettuna hiiren näppäimiin aivan samaan tapaan kuin näppäimistöhatuissa lukee Ctrl, Alt tai AltGr. Olisi hyvä jos kaikilla näppäimillä olisi standardi kirjaintunniste, joka olisi merkittynä näppäinhattuun eikä pelkästään nuoli-ikonina sinne ja tänne. Se helpottaisi ainakin ohjeiden kirjoittamista.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #9 : 09.11.08 - klo:12.34 »
Minusta hiiren näppäimillä tulisi olla standardiniminä LMB, MMB, RMB ja MW, jotka olisi painettuna hiiren näppäimiin aivan samaan tapaan kuin näppäimistöhatuissa lukee Ctrl, Alt tai AltGr.

vaikka noin olisikin, niin se ei silti ratkaisisi sitä ongelmaa josta tässä ketjussa on kysymys. hiiren konfiguraatio vaikuttaisi kuitenkin siihen mitä kyseisistä napeista tapahtuisi.

Olisi hyvä jos kaikilla näppäimillä olisi standardi kirjaintunniste, joka olisi merkittynä näppäinhattuun eikä pelkästään nuoli-ikonina sinne ja tänne. Se helpottaisi ainakin ohjeiden kirjoittamista.

<pilkunviilaus>
nyt kuitenkin unicode-aikana on helppo kirjoittaa ne nuoletkin →↓←↑
</pilkunviilaus>
Janne

snifi

  • Vieras
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #10 : 09.11.08 - klo:12.54 »
vaikka noin olisikin, niin se ei silti ratkaisisi sitä ongelmaa josta tässä ketjussa on kysymys. hiiren konfiguraatio vaikuttaisi kuitenkin siihen mitä kyseisistä napeista tapahtuisi.

Ei noin, vaan ne olisivat vaihdettavina näppäimistöhattuina, oikeakätiset hiiren käyttäjät liimaisivat ne järjestyksessä LMB, MMB, RMB, kun taas vasenkätiset järjestyksessä RMB, MMB, LMB. Aivan samoin kuin sinulla lukee näppäimistössä qwertyuiop ja minulla phrkz'wuyb. Lyhenteessä olisi se hyvä puoli, että sen ei tarvitse vastata yksi-yhteen käsitystä oikeasta ja vasemmasta, vaan se olisi pelkkä abstraktio hiiren näppäimille. Ykkös- ja kakkosnäppäinajatus taas on käyttökelvoton siksi, että kukaan ei pysy selvillä missä järjestyksessä hiiren näppäimet kolminäppäimisissä hiirissä nimetään.

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #11 : 09.11.08 - klo:15.57 »
miten snifi kirjoittaa tuollaisella näppiksellä? no painamalla tietty, voisi vastata, mutta toimiiko edelleen samalla tavalla qwertyui... vaikka lukeekin phrkz,wuy... siis jos olet sekoittanut vain kirjaintyynyt, no meni taas off topiciksi.

ite olen vasenkätinen ja hiirenkäytössä ei ole ollut ongelmia. siihen tottuu, kuten monniin muihinkin oikeakätisille yleisesti suunniteltuihin asioihin. toki joissakin jutuissa right hand -only ajattelu voi häiritä, mutta teen myös oikealla monia asioita jopa paremmin kuin vasemmalla ja joitakin ainakin välttävästi.

syön, kirjoitan, heitän tikkaa, käytän hiirtä mieluummin, pidän lapioa kahvasta, ym. vasemmalla kädellä, mutta vuolen puukolla, rämpytän kitaraa, poimin marjoja, mieluummin oikealla. tarvittaessa saatan olla molempikätinen, mutta parhaiten teen vasemmalla.

voisiko hiiren näppäimet olla numerotuna 1,2,3 kun niitä on kolme?

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #12 : 11.11.08 - klo:19.35 »
miten snifi kirjoittaa tuollaisella näppiksellä? no painamalla tietty, voisi vastata, mutta toimiiko edelleen samalla tavalla qwertyui... vaikka lukeekin phrkz,wuy... siis jos olet sekoittanut vain kirjaintyynyt, no meni taas off topiciksi.

Miksi hän olisi sekoittanut pelkästään näppäinhatut? Itse en edes vaivautuisi siirtämään hattuja kun niillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä; eihän kirjoitettaessa näppäimistöä katsota. Itse vaihdan käytössä olevaa näppäinkarttaa aina sen mukaan mitä olen tekemässä. Yleensä käytössä on suomalainen asettelu mutta esimerkiksi ohjelmoidessa käytän normaalisti jenkkiasettelua.

Snifillä vaikuttaisi olevan käytössä muunnos DAS-näppäimistöasettelusta.

Lainaus
voisiko hiiren näppäimet olla numerotuna 1,2,3 kun niitä on kolme?

Ei koska toiminnallisesti kolminappisen hiiren reunimmaiset napit vastaavat kaksinappista hiirtä. Keskimmäisen napin pitäisi siis olla numero kolme.

rnx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Hiiren oikea nappi, häiritseekö vasenkätisiä?
« Vastaus #13 : 11.11.08 - klo:20.24 »

Voisiko hiiren näppäimet olla numerotuna 1,2,3 kun niitä on kolme?

Ei, vaan kolminäppäimisen hiiren numeroinnin tulee noudatta Oy Veikkaus Ab:n standardia: 1 X 2.