Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 8.10 osa tekstistä pieniä. [RATKAISTU]  (Luettu 4967 kertaa)

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
Kävin muuttamassa System Settings valikosta tekstiä isommaksi, mutta mm. Adept, Firefox ja Nicotine on vieläkin pienellä tekstillä. Mistäs vaihdan ne isommaks?
« Viimeksi muokattu: 02.12.08 - klo:11.06 kirjoittanut ÜbR »

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kubuntu 8.10 osa tekstistä pieniä.
« Vastaus #1 : 11.11.08 - klo:10.31 »
Eikö kellään ole ehdotuksia? Voin tarvittaessa laittaa screenshotin tänne viikonloppuna kunhan pääsen takas himaan.
Tosi kiusallinen ongelma kun käytän konetta töllön kautta. Joutuu nousee sohvalta ylös kun ei nää tekstejä selvästi. :)

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.11.08 - klo:16.12 »
Eikö kellään ole ehdotuksia? Voin tarvittaessa laittaa screenshotin tänne viikonloppuna kunhan pääsen takas himaan.
Tosi kiusallinen ongelma kun käytän konetta töllön kautta. Joutuu nousee sohvalta ylös kun ei nää tekstejä selvästi. :)

Firefoxissa muokkaa>asetukset>sisältö, muista en tiedä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.11.08 - klo:17.12 »
Firefoxiin (3.* versioihin) minä ainakin asennan aina No Squint -laajennuksen. Se on siitä hyvä, että siinä voi antaa kaikille sivuille perus-zoomin (minulla 1920x1200 näytöllä 130%) ja lisäksi se muistaa sivukohtaisen suurennuksen/pienennyksen. Tietysti siinä voi zoomata vielä tekstit erikseen. Kannattaa laittaa yläpalkkiin ne laajennuksen plus/minus-painikkeet niin on vielä helpompi käyttää.

Perinteinen tapa eli fonttien suurennus Firefoxin asetusten kautta rikkoo vain sivujen ulkoasun.
« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - klo:17.13 kirjoittanut salai »

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.11.08 - klo:12.53 »
Kuten tästä kuvasta huomaa, mm. Adept:n ja firefoxin valikoiden fontit on liian pieniä.
Pitäisi löytää keino suurentaa niitä.

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.11.08 - klo:15.06 »
Näyttäisi siltä, että Adept:n osalta kyse on bugista:
http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=161701

Täytyy jatkaa selvittelyä, jos edes löytäisi ratkaisun tuohon firefox:n valikkoihin.

lammaz

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.11.08 - klo:18.09 »
Mul on iha sama ongelma :((( ubuntu 8.10 kanssa toimi vielä todella nätisti lg:n 32" lcd tv!

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.11.08 - klo:22.41 »
dpi:n nostaminen (järjestelmän asetuksista)?
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.11.08 - klo:05.39 »
Adeptin osaltahan Übr kertoi sen olevan bugi. Mut eikös tuo firefox käytä GTK:ta? Itse kun en firefoxia käytä, niin en ole testannut miten mulla fontit näkyy.

Asensin kuitenkin yhden gnome-ohjelman Kubuntuun, nii piti muutella noita GTK asetuksia että fontit olivat ns. "oikein". Mulla Kubuntu 8.10:ssä on kuvan mukaiset asetukset, jotka eivät muistaakseni oletuksena ollut näin:

Screenshotti repäisty netistä ja on kde3:sta, mutta samantyylinen se on kde4:ssakin. Jos vaihdat asetuksia, nii muista käynnistää uudestaan firefox. Mulla asetuksien voimaantulo vaati jopa rebootin (ainakin tray-ohjelmalle).
« Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo:05.41 kirjoittanut timbba »

lammaz

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.11.08 - klo:10.37 »
Kiitos paljon UbunTux! :)
dpi:n nostaminen tosissaan autto! :D Välil sitä on vaan niin palikka ettei tajua noinki yksinkertasta säätöä tehdä :D

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 02.12.08 - klo:11.06 »
Tuota Adeptia lukuunottamatta näillä ohjeilla pystyy fontit muuttamaan isommiksi ja tuon Adeptin voi korvata Synapticilla, joten se ei ole ongelma. Firefox vaati jostain syystä uudelleen asennuksen ennekuin fontit vaihtui valikkoihin.

Ongelma ratkaistu. Kiitos kaikille! :)

TheJoker

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kubuntu 8.10 osa tekstistä pieniä. [RATKAISTU]
« Vastaus #11 : 02.12.08 - klo:17.02 »
Itsekin pääkoneella kokeilin Kubuntu 8.10 32-bit livecd:tä jossa oli fontit niin pieniä ettei nähnyt mitään. Kokeilin sitten huvikseen vastaavalla 64-bit levyllä ja mitään vikaa ei ollut?

Eipä tuota vielä viitsinyt asentaa jos tuollaisia ongelmia, tai sitten jos laittaisi tuon 64-bittisen. Mikäs se on nykytilanne 64-bittisen linuxin kans, joko kaikki alkaa toimiin suht hyvin? Toiseen koneeseen laitoin 32-bittisenä kun siinä ei ollut tuota fonttiongelmaa ollenkaan, ihan hyvin pelannut.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #12 : 02.12.08 - klo:17.12 »
Mikäs se on nykytilanne 64-bittisen linuxin kans, joko kaikki alkaa toimiin suht hyvin?
Javaa lukuunottamatta hyvin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ÜbR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 02.12.08 - klo:17.23 »
Mulla Kubuntu oli 64-bittinen ja siinä nämä mainitut fontti ongelmat.

Java on todellakin ongelma. Olen repoista loytyvät versiot kokeillut läpi, mutta mikään ei toimi hyvin. Mm. partypoker toimii käsittämättömän hitaasti.

TheJoker

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.12.08 - klo:01.10 »
Nyt teki saman 64-bit livecd:lläkin, mistä lie johtuu? Tuo dpi muutos näköjään kuitenkin korjaa tilanteen, vaan uskaltaakohan tätä kuitenkaan ykköskoneelle vielä asentaa jos tuollaisia bugeja on :o