Auttakaa nyt herranjumala toopea joka on toissapäivänä ladannut ubuntun ja nyt yritin päivittää firefoxin betaan. Mitä teen kun olen sen ladannut, olen tallentanut ja tehnyt vaikka mitä...mutta winukassa se asentui aina suoraan vanhan version päälle. Mitä helv....tiä tässä pitäisi tehdä kun kaikki on uutta??? Olen purkanutkin sen sataan kertaan johonkin kansioon, ja yrittänyt avata ja vaikka mitä...norttia vaan kuluu tuplaten grrrr... mutta millä hiivatilla sen asennan vanhan 3.03:n päälle A_P_U_A?
Itse asensin 3.1 betan vanhan 3.0:n rinnalle ja toimii ihan mukavasti. Alla on kohta kohdalta kaikki, mitä tein. "Koodia" kohdat on tarkoitus ajaa päätteessä (Sovellukset/Apuohjelmat/Pääte).
Avasin päätteen ja tein tulevaa 3.1 varten kansion /opt hakemistoon.
sudo mkdir /opt/firefox
Siirryin äsken luotuun kansioon:
cd /opt/firefox
Latasin Firefox 3.1 beta 1:n suomenkielisen version:
sudo wget ftp://ftp.twaren.net/pub/Mozilla/firefox/releases/3.1b1/linux-i686/fi/firefox-3.1b1.tar.bz2
Purin ladatun paketin:
sudo tar -xvvf firefox-3.1b1.tar.bz2
Tein linkit 3.0 version liitännäisistä 3.1 versiolle. Tämän jälkeen flash ja java yms toimivat myös 3.1:n kanssa jos ovat asennettuina:
cd && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/* /opt/firefox/firefox/plugins/
Nyt Firefox 3.1 käynnistyy päätteeltä komentamalla:
/opt/firefox/firefox/firefox
Voit tehdä myös pikakuvakkeen työpöydälle klikkaamalla hiiren oikealla ja valitsemalla "Luo käynnistin". Anna seuraavat tiedot:
* Nimi = Firefox 3.1 (esim)
* Komento = /opt/firefox/firefox/firefox
Tuossa vielä
kuvakaappausPs. Firefox 3.1 käynnistyy vain, jos 3.0 ei ole käynnissä.