Kirjoittaja Aihe: Paha vika näppäimistön layoutissa  (Luettu 4657 kertaa)

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
Paha vika näppäimistön layoutissa
« : 02.11.08 - klo:19.23 »
Kirjoittelin tästä jo syyskuussa, mutta otan uudestaan esiin, koska en ole itse ratkaissut ongelmaa ja minusta on käsittämätöntä, että se ei ketään muuta kiusaa.

Asia on niin, että  Ubuntu 8.04:n näppäimistö-layouteissa on vika: left-shift ja Z-näppäimen välistä puuttuu näppäin, jossa on " < " ja " > " -kirjaimet. Layout-kuvissa shift on kuvattu pitkänä, kuten on laita jenkkinäppäimistössä. Katsokaa itse layot-kuvia ellette usko.

Oikeat layoutit löytyvät täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Esimerkiksi Keyboard Indicator -työkalulla näkee, että ko näppäin on täysin mykkä. Tätä ongelmaa ei ole esim Susessa, jota aikaisemmin käytin. Aivan varmasti joku tietää ratkaisun tähän vikaan, mutta sitä vain piiloitellaan?

Hexa_Desimaali

• Vieras
Vs: Paha vika näppäimistön layoutissa
« Vastaus #1 : 02.11.08 - klo:21.07 »
Kyllä minulla ainakin on <|>-näppäin ihan toimiva ja oikeassa paikassa.

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.11.08 - klo:21.41 »
Onko ongelma siis se,  että valitsin englanninkielisen käyttäliittymän asennuksessa (kuten olen aina tehnyt)?

http://www.freedrive.com/folder/181609

Tällaista ristiriitaa ei ollut susessa.

Kyllä minulla ainakin on <|>-näppäin ihan toimiva ja oikeassa paikassa.

« Viimeksi muokattu: 02.11.08 - klo:21.57 kirjoittanut Yusa »

Ked

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.11.08 - klo:22.58 »
Kirjoittelin tästä jo syyskuussa, mutta otan uudestaan esiin, koska en ole itse ratkaissut ongelmaa ja minusta on käsittämätöntä, että se ei ketään muuta kiusaa.

Ei ehkä kiusaa siksi, jos muilla ei ole sitä ongelmaa.

Asia on niin, että  Ubuntu 8.04:n näppäimistö-layouteissa on vika: left-shift ja Z-näppäimen välistä puuttuu näppäin, jossa on " < " ja " > " -kirjaimet. Layout-kuvissa shift on kuvattu pitkänä, kuten on laita jenkkinäppäimistössä. Katsokaa itse layot-kuvia ellette usko.

Jos mä katson omia näppäimistön asetuksiani niin kyllä siellä on ihan oikea näppäimistö, kuten Hexa_Desimaalikin edellä totesi.

Onko ongelma siis se,  että valitsin englanninkielisen käyttäliittymän asennuksessa (kuten olen aina tehnyt)?

Näppäimistön asettelu voi olla suomi, vaikka järjestelmän kieli olisikin englanti... tosin riippuu minkälainen lankku sulla sitten pöydällä on!?

Suomalainen näppäimistö:

Englantilainen näppäimistö:

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.11.08 - klo:10.52 »
Mulla on sama vika JOSKUS. Ihan random booteissa tuo näppäin puuttuu ja joissakin taas ei. Häiritsee silloin kun sitä tarvitsisi :D

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.11.08 - klo:15.45 »
Kyllä minä uskon, että muilla ei ole ongelmaa, mutta millä ehdoilla? Oletan siis, että syy on siinä, että ympäristöni on US-englanti. Koitan kotona vaihtaa sen.

Minulle "Layout-Finland" on siis tällainen:

Ja minusta tällaista "Layout Finland" :ia ei saisi olla olemassa. Vika se on.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #6 : 03.11.08 - klo:15.56 »
Miksikäs se näppäimistö on säädetty? Minulla on käytössä "Yleinen 105-näppäiminen (kansainvälinen) PC". Järjestelmä > Asetukset > Näppäimistö > Asettelut...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.11.08 - klo:17.58 »
Kokeilin tuota oletustakin. Ei vaikutusta. Minulla on valmistaja/malli - Logitech / Internet Navigator Keyboard.
Kokeilin myös kielenvaihtoa. Nyt on suomalainen liittymä, mutta edelleen jenkki-layout isoine left-shift-näppäimineen.
Muita vaihtoehtoja ei ole! Siis kaikissa kansallisissa leiskossa on tuo iso left-shift!
Jossakin on tiedostot, jossa nämä määritellään. Linuxin paljon mainostettu etu on se, että käyttäjä voi kustomoida sen sellaiseksi kun itse haluaa. Mutta kun en tiedä, mistä layout on määritelty. Tiedän, että vika ei ole linux-tasolla vaan ehdottomasti ubuntu-tasolla.

Hexa_Desimaali

• Vieras
« Vastaus #8 : 03.11.08 - klo:18.08 »
Minulla näyttää tältä

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.11.08 - klo:21.03 »
Kuten jo edellä sanoin, kokeilin tuota default-näppistä: ei muuttanut mitään.

Yusa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.11.08 - klo:21.51 »

Näyttää siltä, että syy oli siinä, että Logitech näppäimistöni oli PS1-liitäntäinen. Vastaava oli edelleen myytävänä.
Ostin halvan, 13€, USB-näppäimistön ja ongelma katosi. Ubuntussa ei siis ole kunnon tukea vanhan standardin
näppäimistöille. Win-XP:ssä ja Susessa on.

Nyt nämä < > | toimivat.

Nyt tappelen vaihteeksi juuri lataamani 8.10:n näytön resoluution kanssa. Mutta uusi näppis toimi jo 8.04:n kanssa.

peran

• Vieras
« Vastaus #11 : 05.11.08 - klo:21.55 »

Näyttää siltä, että syy oli siinä, että Logitech näppäimistöni oli PS1-liitäntäinen. Vastaava oli edelleen myytävänä.
Ostin halvan, 13€, USB-näppäimistön ja ongelma katosi. Ubuntussa ei siis ole kunnon tukea vanhan standardin
näppäimistöille. Win-XP:ssä ja Susessa on.

Toi on ehkä turhan laaja yleistys, sillä minun ps-näppiksessäni toimii <|>-näppäimet.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 05.11.08 - klo:22.01 »
Olisiko kiina versio?
Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.11.08 - klo:22.04 »

Ubuntussa ei siis ole kunnon tukea vanhan standardin
näppäimistöille.

Kaikissa pöytäkoneissamme on ps2-näppikset. Vanhin IBM ajalta ennen windows nappeja, ja toimivat :D

Lainaus
Nyt tappelen vaihteeksi juuri lataamani 8.10:n näytön resoluution kanssa. Mutta uusi näppis toimi jo 8.04:n kanssa.

8.04:n xorg.conf olisi kannattanut ottaa talteen ainakin näytön osalta, se saattaa auttaa jos Intrepid ei tunnista näyttöäsi.
Itse en Intrepidissä livenä ssanut näyttöäni toimimaan ilman suurta Xrandr:in vääntöä, mutta versiopäivitys Hardysta säilytti näytön reson järkevänä.Ilmeisesti se säilytti riittävästi xorg.confia.

T:Jallu59

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS