Moro!
Eli kuten otsikossa sanotaan, niin nyt olisi tarkoitus siirtyä PYSYVÄSTI Vistasta Ubuntuun/Kubuntuun. Aikaisemmin olen vähän Ubuntua ja Kubuntua käyttänyt, pari kertaa koneelle asentanutkin, mutta aina olen päätynyt takaisin Windowsiin. Voisihan sitä asentaa molemmat, mutta ennemmin siirtyisin kokonaan Ubuntuun, ottaa tuo Windows sen verran päähän. Esim. tämän tekstin kirjoittamisen keskeytti ensimmäisellä kerralla Vistan "yllättävä" kaatuminen.
Kuten jo sanoin, niin pari kertaa on tullut Ubuntu asennettua, mutta aina olen törmännyt joihinkin "ylitsepääsemättömiin" ongelmiin. Foorumeilta ja netistä olen kolunnut kaikenmaailman ubuntu-sivuja, mutta silti on jäänyt vähän asioita epäselväksi tai sitten olen vain tyhmä (mikä myös kyllä hyvinkin mahdollista.)
Tässä olisi nyt muutama asia, joihin kaipailisin vastauksia ja kokemuksia Ubuntu-käyttäjiltä/tietäjiltä.
1. Pelaaminen. Sitä ei kauheasti tule harrasteltua, mutta joskus tulee pelailua jotain. Eli kuinkas hyvin uuden pelin ilmestyessä sitä pääsee Ubuntussa pelaamaan? Joutuuko aina odottelemaan Winen/Cedegan/Crossoverin päivityksiä? Vanhemmat pelit ilmeisesti kohtuullisesti toimivatkin. Mitenkäs Steam-klientti, onko kellään kokemuksia käytöstä/asennuksesta?
2. Guitar Pro/Powertab. Tulee käytettyä paljon noita ohjelmia. Olen koittanut muutamaa "Linux-korviketta", mutta ei oikein ole olleet mieleisiä. Guitar Pro 4 ainakin toimii Winellä hyvin, mutta Midit kuulostavat kauheilta. Pystyykös noita midejä säätämään/muuttamaan jotenkin? (Timidityä olen käyttänyt "Midi-ohjelmana".)
3. Zyxel AG-320 Wlan-kortti. Ilmeisesti tähän ei löydy vielä omaa natiivia linux-ajuria, mutta mitenkäs hyvin ylipäätänsä ndiswrapperilla saa wlan-kortteja toimimaan? Onko kauhean monimutkainen homma? Toimiiko esim. WEP tai WPA salaukset?
4. Koska noita musiikkihommia tulee harrasteltua, niin tekisi mieleni asentaa tuo Ubuntu Studio. Toimiikos siinä kaikki muuten samanlailla kuin perus-Ubuntussa?
5. Koneena toimii C2D E6750, 4gb RAM. Eli ilmeisesti pitäisi hommata 64-bit Ubuntu. Onko ohjelmien kanssa yhteensopivuusongelmia 32 ja 64 bit versioiden kanssa paljonkin?
6. Tietoturva. Tämähän pitäisi olla Ubuntun vahva puoli. Täytyykö Ubuntuun hommata jotain tietoturvaohjelmia vai riittääkö vain ihan yleinen järjen käyttö? Jotain sain selville IP-tableista ja että ne toimivat "palomuurina" ja että Ubuntussa on oletuksena kaikki portit kiinni, joten sisään ei pitäisi kellään olla asiaa. Mutta jos asennan esim. torrent-klientin ja avaan sille portin, pääseekö sitä kautta kuka haluaa? Tuntuu vaan jotenkin "alastomalta" olla käyttämättä mitään tietoturvaohjelmia, kun on melkein koko ikänsä käyttänyt Windowsia ja joutunut aina puljaamaan niiden kanssa.
Tässä nyt oli muutama "avain-asia" jotka ovat estäneet toistaiseksi Ubuntuun siirtymiseni. Mitään muuta ei ole tullut vastaan. Näihin kun saan jonkinlaiset ratkaisut, niin taas on yksi iloinen linuxin käyttäjä lisää. Jos vastauksien perusteella päätän siirtyä Ubuntuun, niin voisin pistää aina väliaikatietoja tähän ketjuun, siitä miten homma etenee ja mitä ongelmia tulee vastaan. Olisipa tästä sitten hyötyä myös muille Windowssiin kyllästyneille. Kiitoksia kaikille jotka vaivautuvat neuvomaan!