Kirjoittaja Aihe: Onko sovellusten paljoudesta haittaa? [RATKAISTU]  (Luettu 4171 kertaa)

Topiax

• Käyttäjä
  • Ruricus Rusticus Robustus
    • Profiili
    • Posara
Olen tässä käytellyt Ubuntua, joka on myös ensimmäinen linuxini (ja varmaan myös viimeiseni), kohta melkein puoli vuotta. Olen asentanut sen pääasialliseksi käyttöjärjestelmäksi kolmeen käyttämääni tietokoneeseen, neljäs on jo suunnitteilla.

Olen muuten ollut tyytyväinen Ubuntuun, mutta nyt taas iski epäilyksen peikko: onko tietokoneeni ja Ubuntuni toiminnalle haittaa, jos asennan koneeseen hyvin paljon erilaisia ohjelmia? Windowsissa muistan siitä aiheutuneen kyllä yhtä jos toista kiusaa, miten on Ubuntussa?

Meneekö rekisteri sekaisin, hidastuuko toiminta? Onko muuta haittaa kuin levyn täyttyminen?

tiedosta kiitollisena
Topiax

« Viimeksi muokattu: 30.10.08 - klo:20.30 kirjoittanut Topiax »
Toivo Miettinen

Sillä ei tarvitse suomenkansa viisautta eikä turkkia se joka löylyssä kylpee.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Onko sovellusten paljoudesta haittaa?
« Vastaus #1 : 29.10.08 - klo:20.29 »
Olen tässä käytellyt Ubuntua, joka on myös ensimmäinen linuxini (ja varmaan myös viimeiseni), kohta melkein puoli vuotta. Olen asentanut sen pääasialliseksi käyttöjärjestelmäksi kolmeen käyttämääni tietokoneeseen, neljäs on jo suunnitteilla.

Olen muuten ollut tyytyväinen Ubuntuun, mutta nyt taas iski epäilyksen peikko: onko tietokoneeni ja Ubuntuni toiminnalle haittaa, jos asennan koneeseen hyvin paljon erilaisia ohjelmia? Windowsissa muistan siitä aiheutuneen kyllä yhtä jos toista kiusaa, miten on Ubuntussa?

Meneekö rekisteri sekaisin, hidastuuko toiminta? Onko muuta haittaa kuin levyn täyttyminen?

tiedosta kiitollisena
Topiax

Ubuntussa ei ole Windows tyylistä rekisteriä, käyttämättömät ohjelmat on yleensä "unessa", toki levytilaa kuluu, mutta tuskin muuta haittaa.

Terveisin jori52

Ps: uusimmassa Intrepidissä on ohjelma roskien poistoon.
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.10.08 - klo:20.31 »

Järjestelmän ei pitäisi mennä sekaisin jos asennat virallisista pakettilähteistä, ainakin on korjattavissa. Ei hidastu.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 29.10.08 - klo:20.33 »
No itse asiassa apt:in käyttö tuntuu jotenkin raskaammalta (lukee tietokantaa pitkään), mutta en sitten tiedä johtuuko se asennettuista ohjelmista, lisätyistä pakettiläheistä, käyttäjästä vai mistä... :-\
Gnomen valikoihin tietysti kertyy tavaraa (itse olen sitä lajitellut (gnomen päävalikko toiminto) ja poistellut varovaisesti käsin( ~/.config/menus yksi kohta kerrallaan (tiedostot ovat xml:ä) ja sitten kokeilu).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Topiax

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Posara
« Vastaus #4 : 29.10.08 - klo:20.35 »
Ubuntussa ei ole Windows tyylistä rekisteriä, käyttämättömät ohjelmat on yleensä "unessa", ...

Tuota noin... tarkoittaako tämä myös sitä, että voin pitää samanaikaisesti avoinna melkein mielivaltaisen määrän sovelluksia vaikkapa toisissa työtiloissa, vai syövätkö ne nyt sitten koneen resursseja?

t. T

Toivo Miettinen

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 29.10.08 - klo:20.38 »
Ubuntussa ei ole Windows tyylistä rekisteriä, käyttämättömät ohjelmat on yleensä "unessa", ...

Tuota noin... tarkoittaako tämä myös sitä, että voin pitää samanaikaisesti avoinna melkein mielivaltaisen määrän sovelluksia vaikkapa toisissa työtiloissa, vai syövätkö ne nyt sitten koneen resursseja?

Ei tainnut tarkoittaa ihan sitä, koska kyllä ne muistia syö, mutta ei varmaan hirveästi prosessori tehoja jos et käytä.

Asennettut sovellukset, jotka eivät ole päällä eivät tee mitään.

BTW: Vinkkinä kannattaa vilkaista Järjestelmä > Asetukset > Istunnot > Käynnistyvät ohjelmat ja rastittaa pois/poistaa (kokemuksen perusteella vaikuttaisi nopeuttavan kirjautumista enemmän) turhat ohjelmat käynnistymästä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.10.08 - klo:21.04 »

t. T

Tottakai ubuntukin hyytyy jos on yhtäaikaa auki monia sovelluksia eri työpöydillä, tulee muistin ynnämuun ylikäyttöä, kone alkaa swappaamaan ja sitä kautta hidastuu tietenkin, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin winkkarissa.

Terveisin jori52
Linux counter #348392

Sahtor

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.10.08 - klo:22.29 »
Ainoastaan tilanteessa, jossa asennat mysql, psql, apache, dovecot, bind, virtualbox, vmware... ja jätät daemonin päälle kun lopetat käytön, kuluu ylimääräistä muistia ja muutama cpu cycle.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.10.08 - klo:22.50 »
Tottakai ubuntukin hyytyy jos on yhtäaikaa auki monia sovelluksia eri työpöydillä, tulee muistin ynnämuun ylikäyttöä, kone alkaa swappaamaan ja sitä kautta hidastuu tietenkin, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin winkkarissa.

Työpöytien lukumäärällä ei ole vaikutusta tai sillä ovatko ohjelmat auki eri työpöydillä. Avatkaapa esim. 50 isohkoa digikameran kuvaan yhtaikaisesti GIMPpiin, niin kyllä alkaa swappi laulamaan. Avoimet bittikartat (noin esimerkiksi) vievät aivan yhtä paljon muistia oli käyttiksenä Windows tai Linux.

Josko muut muistinkäyttöön liittyvät asiat tekevät Linuxista/Ubuntusta nopeamman, en tiedä. Windows vie/kuluttaa tietääkseni enemmän muistia kuin Ubuntu (Linux + Ubuntu-työpöytä) siis silloin kun mitään muita ohjelmia ei ole käynnissä. Tämä ero on joka tapauksessa merkityksetön, jos muistia on 1GB tai yli (ei koske vistaa vaan siis xp:tä).

Kun muisti loppuu, vievät sitä eniten kuitenkin auki olevat sovellukset ja/tai niissä auki olevat tiedostot.

Mutta (kuulemma) linux hanskaa Windowsia paremmin eri käyttäjien samojen ohjelmien yhtäaikaisen käytön. (Tämä on jostain joskus kuultua tai luettua... Joku voisi itse asiassa vahvistaa tai kumota tämän?)

T: Ville

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.10.08 - klo:00.04 »
t. T
joo..Terve!
Yksi helppo tapa seurata tehoja ja vähän muutakin konehuoneessa tapahtuvaa...

Valikko>Järjestelmä>Ylläpito>Järjestelmän valvonta
-sieltä sitten säätelet asetuksista mieleiseksi... Käyrien päivitysväli jne.

Sovellukset>Apuohjelmat>Ota kuvakaappaus
-helppo ja nopea tapa napsia talteen tilanteita, varsinkin jos ne käynnistimet on valmiina yläpaneelissa.

Htop on myös näppärä ja luotettava tarkkailulaite.

Terveisin Alpertti

JK: Näissä viimeaikaisissa (6kk) päivitysrytinöissä tuo käyränpiirto ei oo aina ollu synkassa... joten jos alkaisi näyttää jotain aivan kohtuutonta, ei    kaikkea pidä varauksettomasti uskoa.
Tänään on uskollisesti koko päivän jaksanut käppyrät kiivetä joka kerta sataan prosenttiin, kun on kone puhaltanu javojen kanssa karttoja... kopkop.
« Viimeksi muokattu: 30.10.08 - klo:00.16 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

ubuntu-linux

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.10.08 - klo:00.35 »
Mää oon huomannut semmosta että useimmat pelit toimii paremmin windowssilla kuin linuxilla. Johtuu varmaan siitä että pitää käyttää wineä peleissä ja wine ahmii näkäisenä tehoja pois.
Tulikohan kirotusvirheitä...

Sahtor

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.10.08 - klo:09.36 »
wine ei ahmi tehoja mistään mutta se ei toteuta kaikkia 3d-kiihdytettyjä kutsuja.

Topiax

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Posara
« Vastaus #12 : 30.10.08 - klo:20.29 »

Työpöytien lukumäärällä ei ole vaikutusta tai sillä ovatko ohjelmat auki eri työpöydillä. Avatkaapa esim. 50 isohkoa digikameran kuvaan yhtaikaisesti ....
....Kun muisti loppuu, vievät sitä eniten kuitenkin auki olevat sovellukset ja/tai niissä auki olevat tiedostot.

Mutta (kuulemma) linux hanskaa Windowsia paremmin eri käyttäjien samojen ohjelmien yhtäaikaisen käytön. (Tämä on jostain joskus kuultua tai luettua... Joku voisi itse asiassa vahvistaa tai kumota tämän?)

T: Ville

Nytpä tiedän taas enemmän!
 :)

Näin sitä vaan vanhenee kun viisastuu. Kiitos kaikille osallistuneille!

Topiax
Toivo Miettinen

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.10.08 - klo:22.07 »

Niinpä näyttää...

Mutta mitäs se oikein tekeekään?

Minulla se esimerkiksi laittoi rastin ruutuun /home ja antoi selitykseksi "The 'relatime' mount option is missing for filesystem mounted at /home"... Enpä uskaltanut painaa Cleanup-nappia!

Ja mm. firefox32-paketin kohdalla oli rasti. Sen olen toki käsin asentanut, joten selitys "Package is no longer supported: it is no longer in the package archive. (It may also have been installed from an unofficial archive that is no longer available. In that case you may want to keep it.)" pitää paikkansa. Tuo kuvaus oli melkein kaikkien poistettavien (?) pakettien kohdalla...

Jos tuo todella poistaa tavaraa, olisi samalla lähtenyt koneelta kaikki paitsi viimeisin kerneli. Tämä olisi typerää, vaikka edelliset ovatkin hardyn mukana tulleita ja vain viimeisin intrepidin.

Mutta mikä on tällaisen työkalun tarkoitus. Kuinka moni sotkee koneensa poistamalla kaiken mitä se ehdottaa? Tapahtuuko todella Cruft Removerin ehdottamien pakettien poisto koneelta, jos painaa Cleanup?

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.10.08 - klo:22.30 »

Niinpä näyttää...

Mutta mitäs se oikein tekeekään?

Minulla se esimerkiksi laittoi rastin ruutuun /home ja antoi selitykseksi "The 'relatime' mount option is missing for filesystem mounted at /home"... Enpä uskaltanut painaa Cleanup-nappia!

Ja mm. firefox32-paketin kohdalla oli rasti. Sen olen toki käsin asentanut, joten selitys "Package is no longer supported: it is no longer in the package archive. (It may also have been installed from an unofficial archive that is no longer available. In that case you may want to keep it.)" pitää paikkansa. Tuo kuvaus oli melkein kaikkien poistettavien (?) pakettien kohdalla...

Jos tuo todella poistaa tavaraa, olisi samalla lähtenyt koneelta kaikki paitsi viimeisin kerneli. Tämä olisi typerää, vaikka edelliset ovatkin hardyn mukana tulleita ja vain viimeisin intrepidin.

Mutta mikä on tällaisen työkalun tarkoitus. Kuinka moni sotkee koneensa poistamalla kaiken mitä se ehdottaa? Tapahtuuko todella Cruft Removerin ehdottamien pakettien poisto koneelta, jos painaa Cleanup?

Tänään asennetussa (uusi asennus) ei kyseistä ohjelmaa tullut alternate asennuksessa (hävisi myös network managerin kuvake paneelista, mutta netti toimii silti)?

Terveisin jori52
Linux counter #348392