Kirjoittaja Aihe: Päivitykset  (Luettu 2706 kertaa)

vputter

• Käyttäjä
    • Profiili
Päivitykset
« : 21.10.08 - klo:21.13 »
Onko syytä asentaa kaikki päivitykset.. ja jos ei, niin miten niiden asentamisen voi välttää.. jos ei esim. halua kde-juttuja, niin ne kuitenkin kelluu päivityslistassa kunnes ne on vahingossa asentanut

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Päivitykset
« Vastaus #1 : 21.10.08 - klo:21.30 »
Mielestäni ei ole syytä olla päivittämättä.

Bysmyyr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.10.08 - klo:21.39 »
eiks sitten kannattaisi poistaa ne palikat jotka vaatii päivityksiä. Ei koneessa turhaa roinaa kannata pitää.

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.10.08 - klo:22.26 »
Psychocatsilta ohjeet KDE-asioiden poistoon, jolloin saat puhtaan Gnomen/Xfcen
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.10.08 - klo:22.34 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin päivitys tapahtuu siten että järjestelmä päivittää vain asennetut osat, konekohtaisesti, tosin tietenkin pakettivarastoon myös valmiiksi jos ottaa jotain käyttöön myöhemmin niin saa aina ajantasalla olevan ohjelman netistä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.10.08 - klo:22.57 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin päivitys tapahtuu siten että järjestelmä päivittää vain asennetut osat, konekohtaisesti, tosin tietenkin pakettivarastoon myös valmiiksi jos ottaa jotain käyttöön myöhemmin niin saa aina ajantasalla olevan ohjelman netistä.

Terveisin jori52

Päivittäminen millä tahansa työkalulla päivittää kaikki koneeseen asennetut paketit (=ohjelmat, eräässä mielessä). Kaikki päivitykset kannattaa aina asentaa.

(Toki joskus jokin rikkoo jotain, mutta maailmahan ei ole virheetön. Käyttäkää virallisia lähteitä ja välttäkää proposed ja backports -lähteitä.)

Jori ilmeisesti tarkoittaa, että aina ennen päivitystä ladataan tiedot kaikkien pakettien uusimmista versioista. Näin on, mutta vain koneelle asennetut paketit päivitetään. "KDE-paketteja" saattaa joukossa olla Gnomen käyttäjälläkin, jos koneelle on asennettu joitain (KDE-)ohjelmia, jotka riippuvat näistä "KDE-paketeista". Ohjelman asennus asentaa ohjelman omat paketit sekä ne paketit, joista ohjelma on riippuvainen. Jos itse ohjelma poistetaan, voi nämä vain riippuvuuksien takia asennetut paketit poistaa Päätteessä komennolla sudo apt-get autoremove (En itse asiassa osaa tehdä tätä Synapticissa tai muuten graafisesti...)

"Turhien pakettien" poistaminen (esim. Synapticilla) saattaa edellyttää joidenkin tarkoituksella asennettujen ohjelmien poistumisen samalla. Esimerkiksi (minulle tuntemattoman) paketin acl poistaminen aiheuttaisi 15 muun paketin "pakkopoiston", koska ne ovat riippuvaisia paketista acl.

harrykaa

• Vieras
« Vastaus #6 : 22.10.08 - klo:10.27 »
(En itse asiassa osaa tehdä tätä Synapticissa tai muuten graafisesti...)

No Synapticilla tuo tehdään klikkaamalla alhaalla vasemmalla olevaa välilehteä "Status".
Siitä voi päivittääkin ja upgreidata.

Ja siis päivitys kulkee niin, että netissä servereillä olevat pakettivarastot päivittyvät ylläpitäjien toimesta.
Update Managerilla voi kukin tarkistaa ja päivittää omaan koneeseen pakettivarastolistauksen (joka näkyy Synapticilla).
Ja sitten sen mukaisesti asentaa päivitykset asentamiinsa paketteihin.

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.10.08 - klo:16.36 »
Lainaus
No Synapticilla
On niitä nappuloita vasemmalla ja ylhäälläkin.
Ensimmäinen päivittää sitä saatavilla olevien pakettien listausta. Semmonen sininen nuoliympyrä.
Toinen kait tekee sen upgreidauksen?
Kolmas toteuttaa. Vihreä väkänen.
Väliin pitää vain vastailla sujuvasti OK:ta ja hyväksyä asiota...

Niitä asetuksia ja pakettivarastoja ruksaillaan sitten sieltä ylhäältä aukeavista valikoista ja niiden välilehdiltä.

Niistä alhaalla olevista valitsimista sitten taitojen kehittyessä lisää.
Alkuun on omasta mielestäni tärkeintä että päivitykset tulee ylipäätänsä jollain lailla tehtyä.
Näinä päivinä kun niitä tuuppaa vähän väliä, ja uusi käyttäjä ei osaa hahmottaa niiden tärkeyttä tai muutakaan, ja hermostuu ehkä suottakin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo UpdateManager on vain semmonen pelkästään päivityksiä varten riisuttu versio tuosta Synapticista.
Korjatkaa jos puhun läpiä päähäni...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

vputter

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.10.08 - klo:00.12 »
Lähinnä pelottaa tuo Wintoosasta eroon ajanut turvotus, joka kaataa enemmin tai myöhemmiin koko koneen -->> formatointi ja uusi kierros alusta, kunnes taas..

Storck

• Vieras
« Vastaus #9 : 23.10.08 - klo:06.22 »
Lähinnä pelottaa tuo Wintoosasta eroon ajanut turvotus, joka kaataa enemmin tai myöhemmiin koko koneen -->> formatointi ja uusi kierros alusta, kunnes taas..

Mitä siis pelkäät?