1. Kun työpöytää klikkaa hiiren oikealla napilla, avautuvasta valikosta löytyy vaihtoehto "Luo asiakirja". Sieltä löytyy kuitenkin vain valinta "Tyhjä tiedosto". Miten uusia "asiakirjamalleja" saa asennettua?
avaa nautilus, mene Go → Templates raahaa ikkunaan tyhjä tiedosto joka on sitä tyyppi jonka haluat saada näkymään valikossa.
2. Samaisessa hiiren oikealla napilla avautuvassa valikossa on vaihtoehto "Järjestä nimen mukaan". Itse olen tottunut windowsissa järjestämään tiedostot tyypin mukaan. Olisiko moinen mahdollista vaihtaa tilalle?
en ole ainakaan moisesta kuullut. oikeastihan windowskin järjestää ne tuossa tapauksessa tiedoston tunnisteen mukaan, eikä tiedoston tyypin mukaan. hakemistoissahan tuo onnistunee mutta en usko, että työpöytää on edes tarkoitettu tiedostojen säilyttämiseen.
3. Mistä saa poistettua mountattujen asemien kuvakkeet työpöydältä? Minulla on melkoisesti osioita ja ne täyttävät turhaan työpöydän kun en niitä tavallisesti klikkaile.
Applications → System Tools → Configuration Editor → apps → nautilus → desktop → volumes_visible → täppä pois. tosin minusta on muutenkin helpointa pitää työpöytä tyhjänä muista kuvakkeista/tiedostoista.
4. Linuxeissa minulla on aina ollut ongelmana se, että työpöydän kuvakkeiden tekstejä ei meinaa millään erottaa jos taustakuva ei ole juuri sopivan värinen sillä kohtaa. Olisikohan teillä mitään ehdotuksia tähän ongelmaan?
tekstin väri on teeman määräämä. ehdotuksena, käytä taustakuvia jotka eivät mene sekaisin tekstin värin kanssa
5. Gnomessa on paneeli, jonne käynnissä olevat ohjelmat kuten Gaim ja amaroK laittavat kuvakkeensa. Näiden kuvakkeiden tausta on aina harmaa, vaikka paneeli olisi asetettu läpinäkyväksi. Saisiko näiden ikonien taustat läpinäkyviksi?
se on ohjelmien kuvakkeiden ominaisuus, joillan softilla ne ovat läpinäkyviä, toisilla eivät. jos et halua muokata ohjelmia niin en usko, että onnistuu. joku tästä valittikin äskettäin e17 tiimoilta.
6. Olen monesti nähnyt mainittavan, että kokoruudun ohjelman, kuten pelin, voisi avata "omaan x-ikkunaan". Mitenköhän tällainen tapahtuu?
tarkoitatko displaytä tai esim työpöytää? omaan ikkunaansahan ne avautuvat joka tapauksessa.
7. Raskaissa peleissä, kuten Neverwinter Nights ja Unreal Tournament, esiintyy usein hidastelua. Esim. tietynlaista säännöllistä pätkimistä ja hiiren kursorin liikkeen viivettä yms. Näitä esiintyy huomattavasti enemmän, jos käynnissä on jokin muu sovellus, kuten vaikkapa musiikkisoitin tai tekstieditori. Saisikohan tämän kuriin muuttamalla prioriteettia taikka jollain muulla tavalla?
ostamalla nvidian näytönohjeimen
8. Totem videosoittimen kanssa on ongelmia. Kaikki sillä avatut videot näkyvät arviolta 320x240 kokoisina ikkunan vasemmassa ylälaidassa. Jos videon suurentaa kokoruudulle, videokuva pysyy yhtä pienenä ja loppuosa ruudusta on tyhjää, johon jää esim. päältä vedettyjen ikkunoiden kuvat samalla tavalla kuin joskus ohjelmien kaatuessa. Ohjelman uudelleenasennus ei korjannut ongelmaa.
tämä voi yhtä hyvin johtua näytönohajimen ajureista. minulla videot skaalataan kyllä ihan ongelmitta, eikä softaskaalauksellekaan löytänyt äkkiseltään asetusta.
Ohjelma toimi kuitenkin aikaisemmin. Totem on myös ainoa ohjelma joka avaa h264 codecilla pakattuja videoita. Olen asentanut x264 codecin, joten miksikäs muut toisto-ohjelmat eivät osaa sitä käyttää? Kaffeine-soitin kaatuu aina kun sen käynnistää ja menee taustalle viemään 100% prosessoritehoa, mutta koska en tätä käytä, sillä ei ole varsinaisesti väliä...
totem käyttää oletuksena gstreamer back-endiä, joten mitä tahansa muu gstreameria käyttävä soitin osaa aivan saman, ellet sitten ole asentanut totem-xineä jolloin esim. gxine osaisi saman.
9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.
Kupuntu tuon jo tuossa neuvoikin, mutta minusta kysymys on aavistuksen huono, sillä kukaan muu ei kuitenkaa voi käynnistää kyseistä softaa, joten ei sen sijoittaminen /usr/biniinkään ole kaikista paras vaihtoehto.
minä tekisin ehkä niin, että loisin kotihakemistooni hakemiston
bin, jonka ubuntun oletuskonffi lisää automaattisesti käyttäjän polkuun, jos se on olemassa. tämän jälkeen linkittäisin paikallisesti vain itselleni asennetut ohjelmat sinne.
10. Miten saa muutettua tiedostomuotojen tietoja, kuten sitä että mitä näkyy tiedostoja selatessa kohdassa "Tyyppi". Haluaisin muuttaa joidenkin Ubuntun tuntemattomien tiedostomuotojen "tyypin" kuvaamaan tiedostoa paremmin kuin oletuksena oleva "XXX -asiakirja", jossa XXX on tiedoston pääte.
en oikein ymmärrä mitä ajat takaa? haluatko siis rekisteröidä gnomelle uuden mime-tyypin vai mitä?
11. Saisikohan Ubuntun musiikkiohjelmat tukemaan Monkeys Audiota (.ape)?
luulisi gstreamerin tukevan oikeilla plugineilla, jolloin siis esim. rhythmbox tukisi sitä myös. itse kllä käytän mielummin flacia, mutta tuo nyt on enemmän tottumuskysymys, äänenlaatu on sama.
12. Voiko Gnomen teemoja muuttaa "manuaalisesti", eli ilman valmiita teemapaketteja. Miten tehdään oma teema?
vähän heikosti. teema-appletista voit kyllä valita erikseen ikkunoiden raamit, nappuloiden ym. käyttöliittymäjuttujen ulkonäön ja käytetyt ikonit. teeman tekeminen vaatii perehtymistä gtkrc-tiedostojen ja teemausengineiden toimintaan eikä ole ihan triviaalia. lisäksi tietty pitää luoda suuri määrä kuvia joita widgettien teemauksessa käytetään.
13. Jos graamisessa tilassa klikkaamalla yrittää käynnistää ohjelman, joka vaatii root-oikeudet, yleensä ei tapahdu yhtään mitään tai tulee virheilmoitus. Olisiko mahdollista saada Ubuntu kysymään salasanaa kaikissa tilanteissa virheilmoituksen sijaan?
ei oikein. kaikissa menussa olevissa salasanaa kysyvissä softissa, käynnistämiseen käytetään ohjelmaa
gksudo, joka osaa kysyä sitä salasanaa ja vaihtaa oikeuksia. tosin jotakuinkin kaikki graafiset ohjelmat jota joutuu roottina ajanmaan löytyvät kyllä menusita. lopuille (onko niitä oikeasti?) voi tehdä halutessaan oman kuvakkeen joka käyttää tuota samaa tekniikkaa.