En haluaisi jankata, mutta ilmeisesti en kirjoittanut riittävän selkeästi, kun kysyin, onko resoluution asettamiseen olemassa kunnollista ohjelmaa. Kirjataan tämä nyt tarkoituksella oikein ilkeään muotoon:
- Jos kerran Microsoft on osannut Win3.11 alkaen laatia ohjelmia, joilla kaiken maailman monitorit ja näyttökortit saadaan suhteellisen helposti hiirellä kliksuttelemalla kuriin ja haluttuun resoluutioon, niin miksi tämä homma edelleen Linux-ympäristöissä tehdään jotain conf-fileitä puukottamalla ?
Apuna ei ole alkeellisintakaan scriptiä. Werkosta kaivamalla tulevat vastaan vuodesta toiseen samat ohjeet samoine virheineen.
Linuxiin on tehty lukemattomia hienoja ohjelmia kuvankäsittelyyn, musiikkiin, peleihin, matemaattiseen käsittelyyn yms ja kuitenkin tälläinen perusasia kuin näytön asetusten muuttaminen on täsmälleen samassa tilassa, missä siihen ensimmäisen kerran tutustuin aivan ensimmäisten X:llä varustettujen Linuxversioiden yhteydessä.
Onko vika siinä, että yritetään olla liian hienoja. X:n kehittelijät koittavat saada käyttöönsä viimeisetkin pixelit ja Hertzit. Loppukäyttäjälle olisi kuitenkin tärkeää aivan toisenlainen hienous: olisi hienoa, jos systeemi toimisi ja olisi helppo ylläpitää. Myös siinä tapauksessa, että näyttö tai kortti vaihtuu.
Itse joudun ylläpitämään ja tukemaan muutamia satoja PC-työpisteitä. Niin kauan, kuin perusasiat ovat rempallaan, en voi lähteä vakavissani ohjaamaan asiakkaita siirtymään M$Windowsista Linuxiin, vaikka itse mieluummin käytänkin Linuxia kaikissa koneissani.
Eikä tarvitse enää kertoa, että Linuxia ei ole tarkoitettu loppukäyttäjille vaan kehittelijät kehittelevät asioita omaksi ilokseen. Tämän vastauksen olen, kuten moni muukin, saanut riittävän monta kertaa vastaansa.
Jos tuo pitää paikkaansa, niin sanottakoon se sitten selvästi alan foorumeilla, jotta loppukäyttäjät eivät haaskaisi aikaansa Linuxin kanssa vaan jatkaisivat MSWindowsin käyttöä.