Varmaan kaikilla puhelinmalleilla ja muillakin valmistajilla löytyy maanantaikappaleita kuten nimimerkille tkz on käynyt.
Sääli on kyllä, jos huollossa väitetään tuollaista. Minä tekisin tuosta kuluttajansuojalain mukaisen valituksen.
Itselläni ja ystävälläni on N95 ollut käytössä noin puolitoista vuotta.
Firmware-päivityksiä on tullut melko tiheään: alussa versio oli 10.xx.xx, nyt jo 30.0.15.
Toisaalta käytettävyys on parantunut koko ajan, erityisesti Nokia Maps ohjelman (GPS-kartta) osalta.
Koska tuo osaa käyttää A-GPS:ää, löytyy sijainti noin 10 sekunnissa hyvällä paikalla.
Uusin ominaisuus on automaattinen asentotunnistin, eli kuva kääntyy vaakatasoon puhelimen kanssa.
Aika kätevä valokuviakin katsellessa.
Suurin hankaluus on juuri akun kesto. Ehjä tai uusi akku kestää puhelimen ollessa paikallaan noin 2-3 vrk.
Tämä siis, jos wlan-haku, bluetooth tai mitkään sovellukset eivät ole päällä.
Lisää toiminta-aikaa saa vain, jos poistaa UMTS 3-G verkon käytöstä ja muuttaa kapulan GSM-puhelimeksi.
Tämä ei ole realistinen vaihtoehto, koska datasiirtoa vaativat toiminnot (Nokia Maps, Internet) muuttuvat todella hitaiksi.
Tuosta N95 8GB-mallista sen verran, että omasta mielestäni sen suurin ongelma on se, ettei siinä ole erillistä muistikorttia.
Sitä kun tarvitsee monessa tapauksessa.
Yksi esim. on kun lataa karttoja muistikorttiin.
Tämä onnistuu pelkällä muistikortilla PC:n kortinlukijaan, mutta N95 8GB:n kyseessä ollessa on koko puhelin kiinni PC:ssä USB-kaapelilla.
Esim. koko Euroopan karttojen lataus (1,3 Gb) ja asennus kestää nopeallakin yhteydellä toista tuntia.
Muistia saa sitä paitsi N95-malliinkin tällä hetkellä yhtä paljon, kun käyttää 8 GB:n microSDHC-korttia.