Kirjoittaja Aihe: On muutaman kerran joku kirjoittanut että selain olisi "sisäistettynä", joskus..  (Luettu 5384 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Moi!

Mitenkä tämä tulevaisuus netti selailun kanssa.

nykyäänhän joutuu Ubuntussa erillistä selainta käyttämään/käynnistämään. ( FireFox, Opera, jne.. )

olen joskus jossain jostain lukenut että tulevaisuuden käyttöjärjestelmissä, siis tuossa työpöydässä, olisi valmiiksi rakennettuna/liitettynä webbi selain.

minkälainen toteutus tapa näissä uusissa käyttöjärjestelmissä on työpöydän kohdalla jossa tämä webbi selain sitten olisi ??

tarkoitetaanko tässä sittenkin vain sitä että selain jäisi muistiin vaikka sen "sammuttaa" ?? ja näin olisi nopeampi sitten taas ottaa käyttöön ??

onko firefoxiin tälläistä plugin toimintoa jo nyt ??

tässä jotain 4 sec menee kun selain käynnistyy.. olisihan se mukavaa jos se vain jollain hiiri eleellä räpsähtäisi päälle !!

kyllähän sitä kun ajattelee että päivässä on 24*3600 sekunttia ni 4sec muutaman kerran päivässä, mutta, silti hiiri ele ja räps ?? tai jotain vielä hienompaakos ??

(edit)
heh, tuli nyt vielä mieleen että löytyykös ( varmaankin ) Ubuntuun tuollaista hiiri ele ohjelmaa joka sitten käynnistäisi ohjelmia ??
sellainen olisi kylläkin aika helppo rakentaa ?? Taustalla pyörimässä Application joka lukisi hiiren liikkeitä ja kun kaava löytyy niin toimisi ohjeen mukaan ??

//----

kiitos,,

« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:02.25 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Konqueror. On esim. Kubuntun vakiona, KDE-n selain.

Hiirelle löytyy monen laista, en tosin ole niihin perehtynyt.
Poistuu taka vasemmalle - - -

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Konqueror. On esim. Kubuntun vakiona, KDE-n selain.

Hiirelle löytyy monen laista, en tosin ole niihin perehtynyt.

ok!

tässä Ubuntu käyttelijä kyseessä.

mitenkä vielä nuo käyttöjärjestelmään integroidut "selain ominaisuudet", joku puhui että tulevaisuudessa ei tarvitsisi käyttää erillistä ohjelmaa selailuun.

//----

kiitos,,
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Konqueror sisältää aika paljon noista mainituista ideoistasi esim. mielestäni se ladataan muistiin heti käynnistyksessä. Hiirieleisiin en itse tottunut vaikka kuinka yritin (selainkäytössä), vaan edelleen pidän sopivasti rakennettua paneelia ja näppäinyhdistelmiä/moninappisiahiiriä lyömättöminä. Toisaalta sitten tablet koneessa luulisin "hiirieleiden" olevan hyvin näppäriä käyttää. Ainut hiirellä käytettävä mielestäni kätevä toiminto on compizin onko se nyt panel kun heilauttaa oikeaan ylänurkkaan, niin avoimet ikkunat tulee näkyviin? Muuten ainakin omassa käytössä gesturet piti tehdä todella monimutkaisiksi (lue:hitaiksi käytää) tai vahingossa tehtyjä liikkuja tuli vähän väliä.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
tässä Ubuntu käyttelijä kyseessä.

mitenkä vielä nuo käyttöjärjestelmään integroidut "selain ominaisuudet", joku puhui että tulevaisuudessa ei tarvitsisi käyttää erillistä ohjelmaa selailuun.
Eikös Windowsin (Internet) Explorer ole juuri (huono) esimerkki tuollaisesta käyttöjärjestelmään integroidusta "selainominaisuudesta"? Minä kun olen käsittänyt, että trendi on ollut vuosikaudet toiseen suuntaan, eli käyttöjärjestelmästä riippumattomaan selaimeen?

Ainakin minun ensimmäiset kokeiluni Linuxin (SuSE 7 jotain) parissa tyssäsivät nimenomaan monien mainostamaan Konqueroriin; inhosin syvästi sen lelumaista ulkonäköä, enkä käsittänyt netin ja oman koneen hakemistojen sotkemista keskenään, yhden ohjelman taakse.

Vasta Firefoxin tulo oletusselaimeksi teki helpoksi Linuxin (Ubuntun Gnome ym.) ristiinkäytön Windowsin kanssa.

Sahtor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Ubuntuun on asennettu XULRunner eli oletusarvoisesti mikä tahansa ohjelma saattaa ottaa käyttöön Firefox-tason webbiselailun millä tahansa ominaisuuksilla.

Ilmeisesti Epiphany on kohta tukemassa Webkit-engineä joten Gnomeen saa tulevaisuudessa Safari-tason webbiselailua aika nopealla ohjelmalla. (tosin tällä hetkellä huonommat ominaisuudet kuin safarilla tai firefoxilla)

Itse Gnomeen sidottu "työpöydän selain" kuulostaa joltain mainostajien ja hakkereiden unelmalta. Pidetään popupit ja mainokset siellä ulkomaailmassa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:09.54 kirjoittanut Sahtor »

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Jokin tämäntyylinen kikkare on kolun koneissa, koulun kotisivu näkyy työpöydällä ja sitä voi rullata alaspäin. Linkit avauvat tosin erilliseen selaimeen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Jokin tämäntyylinen kikkare on kolun koneissa, koulun kotisivu näkyy työpöydällä ja sitä voi rullata alaspäin. Linkit avauvat tosin erilliseen selaimeen.

IE:ssä oli ainakin aikoinaan joku tuollainen (nimi ei vaan just nyt tule mieleen). tämä on vaan enismmäinen kerta kun kuulen, että sitä olisi jossain käytetty, eikä MS:kaan sitä enää promotoi, sikäli kun ominaisuutta edes uudemmista IE:n versioista löytyy.

[edit]
muistui mieleen ja löytyi
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:18.24 kirjoittanut janne »
Janne

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Firefox käynnistymään bootista ja hoitaa sillä netin ja omien kansioiden selailun sekä soittaa musiikit sekä videot.
Tuolla sanotaan että onnistuu nautiluksellakin http://linux.fi/index.php/WWW-selaimet#Nautilus mutta ei ainakaan suoriltaan toimi.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Saapahan nähdä millaisia virityksiä plasma aikanaan tuo
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
nykyäänhän joutuu Ubuntussa erillistä selainta käyttämään/käynnistämään. ( FireFox, Opera, jne.. )

Joutuu?? Minua taas Windowsia käyttäessä suuresti ärsyttää se että IE:stä ei pääse eroon vaikka haluaisi käyttää muuta selainta. Mun mielestä järjestelmässä ei pitäisi oletuksena olla oikein mitään ohjelmia, vaan asennuksen aikana rasti ruutuun valinnalla valittaisi mitä haluaa käyttää...

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
nykyäänhän joutuu Ubuntussa erillistä selainta käyttämään/käynnistämään. ( FireFox, Opera, jne.. )

Joutuu?? Minua taas Windowsia käyttäessä suuresti ärsyttää se että IE:stä ei pääse eroon vaikka haluaisi käyttää muuta selainta. Mun mielestä järjestelmässä ei pitäisi oletuksena olla oikein mitään ohjelmia, vaan asennuksen aikana rasti ruutuun valinnalla valittaisi mitä haluaa käyttää...

Gentoo? ;)

Ubuntu mini.isossa ei ole mitään perusjärjestelmän ja työkalujen lisäksi vaan kaikki pitää asentaa pakettivarastoista... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
nykyäänhän joutuu Ubuntussa erillistä selainta käyttämään/käynnistämään. ( FireFox, Opera, jne.. )

Joutuu?? Minua taas Windowsia käyttäessä suuresti ärsyttää se että IE:stä ei pääse eroon vaikka haluaisi käyttää muuta selainta. Mun mielestä järjestelmässä ei pitäisi oletuksena olla oikein mitään ohjelmia, vaan asennuksen aikana rasti ruutuun valinnalla valittaisi mitä haluaa käyttää...

Gentoo? ;)
LFS  :P Jos käy todella tylsäksi.  ;D


Lainaus käyttäjältä: http://www.linuxfromscratch.org/lfs/
Building LFS produces a very compact Linux system
 When you install a regular distribution, you often end up installing a lot of programs that you would probably never use. They're just sitting there taking up (precious) disk space. It's not hard to get an LFS system installed under 100 MB. Does that still sound like a lot? A few of us have been working on creating a very small embedded LFS system. We installed a system that was just enough to run the Apache web server; total disk space usage was approximately 8 MB. With further stripping, that can be brought down to 5 MB or less. Try that with a regular distribution.
No huh huh  :o
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:21.05 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
nykyäänhän joutuu Ubuntussa erillistä selainta käyttämään/käynnistämään. ( FireFox, Opera, jne.. )

Joutuu?? Minua taas Windowsia käyttäessä suuresti ärsyttää se että IE:stä ei pääse eroon vaikka haluaisi käyttää muuta selainta. Mun mielestä järjestelmässä ei pitäisi oletuksena olla oikein mitään ohjelmia, vaan asennuksen aikana rasti ruutuun valinnalla valittaisi mitä haluaa käyttää...

Oon ite kyllä samalla kannalla mutta onhan tuo huomattu että monet ei ihan oikeasti halua asennella ohjelmia yhtään. On niin monia jotka haluaa vaan systeemin joka toimii out-of-box ilman että joutuu tekemään mitään "asennus-toimia" kuten paremmin omiin tarpeisiin soveltuvan internet-selaimen.

Tiedän ihan oikeasti tällaisia tyyppejä, itse asiassa seurustelen yhden tuommoisen kanssa... Nyt sillä on Xubuntu alla ja suurin ihmettelyn aihe oli ku ei ollu "intternettiä" (IE) ::)
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Nyt sillä on Xubuntu alla ja suurin ihmettelyn aihe oli ku ei ollu "intternettiä" (IE) ::)
IE = Internet Explorer ≠ Internetti ;)

EDIT: Oliskohan parempi:
IE = Internet Explorer ≨ Internetti ;)
Less-than but not equal to ;D
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:22.17 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Oon ite kyllä samalla kannalla mutta onhan tuo huomattu että monet ei ihan oikeasti halua asennella ohjelmia yhtään. On niin monia jotka haluaa vaan systeemin joka toimii out-of-box ilman että joutuu tekemään mitään "asennus-toimia" kuten paremmin omiin tarpeisiin soveltuvan internet-selaimen.

Voisihan asennuksen aikana tarjota käyttäjälle vaihtoehdot "mukautettu" ja "täysi asennus"  ???


LFS  :P Jos käy todella tylsäksi.  ;D

Täytyypä kokeilla tuota joskus... onkohan Gentooseen ja tuohon LFS:ään hankala asentaa tarvittavat kodekit flashille yms.

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Täytyypä kokeilla tuota joskus... onkohan Gentooseen ja tuohon LFS:ään hankala asentaa tarvittavat kodekit flashille yms.

LFS (Linux from scratch) on kasa ohjeita jonka avulla voi kasata linuxjärjestelmän tyhjästä pelkkien lähdekoodien avulla. Vaikeammaksi (tai siis enemmän Linuxosaamista vaativaksi) järjestelmän asennusta on oikeastaan aika hankalaa tehdä ;). (Ellei sitten tee automaattista installeria, jonka toimimaan saaminen vaan sattuu olemaan mahdotonta.)

Oon ite kyllä samalla kannalla mutta onhan tuo huomattu että monet ei ihan oikeasti halua asennella ohjelmia yhtään. On niin monia jotka haluaa vaan systeemin joka toimii out-of-box ilman että joutuu tekemään mitään "asennus-toimia" kuten paremmin omiin tarpeisiin soveltuvan internet-selaimen.

Voisihan asennuksen aikana tarjota käyttäjälle vaihtoehdot "mukautettu" ja "täysi asennus"  ???

Kasvattaa vaan ongelmien esiintymisen todennäköisyyttä ja testauksen tarvetta, joten ymmärrän kyllä miksi kaikki eivät tällaista tee, vaan tyytyvät julkaisemaan toimivan asennuslevyn, jonka asennuksen jälkeen järjestelmää voi sitten säätää mielensä mukaan.

Järjestelmän kasaaminen minimaalisen pohjan päälle on minusta paras tapa saada tasan oman mielen mukainen järjestelmä, mutta monelle peruskäyttäjälle aivan liian aikaavievä ja hankala homma.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
aloittajan kysymykseen/pohdintaan:

ett oliskos noi nykyajan 'hömpötykset' ;) intranetit ja kaikenmaailman portablet jonkinsortin alkusoittoa tälle 'ei erikseen nettiin'-mallille. On vaan asioita (dokuja, ym), jotka sijaitsevat mikä missäkin ja työpöydällä yhteydet niihin suoraan - olkoon sitt netissä tai omassa tai naapurin/kollegan tms koneessa

edit: ja tietty tähän liittyen ne saas-ohjelmien käyttö - you know - palvelimelta teksturi, taulukkolaskenta, Gimp, jne...
« Viimeksi muokattu: 20.10.08 - klo:20.14 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Lainaus
olen joskus jossain jostain lukenut että tulevaisuuden käyttöjärjestelmissä, siis tuossa työpöydässä, olisi valmiiksi rakennettuna/liitettynä webbi selain.

Työpöytä ei ole käyttis tai edes sen osa  ;)
Käyttis on siellä alla piilossa. Ubuntun tapauksessa Linux on käyttis (joo se on myös ydin mutta ne on Linuxin tapauksessa sama asia kun se on monoliittinen ydin). Puhut siis järjestelmästä missä selain toimii työpöytänä. Tuollaisia järjestelmiä on kuten Debianin miniversio missä heti käyttiksen lataamisen jälkeen käynnistetää pelkästää firefox selain ja kaikki ohjelmat ovat nettisovelluksia joita käytetää.


Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
tässä jotain 4 sec menee kun selain käynnistyy.. olisihan se mukavaa jos se vain jollain hiiri eleellä räpsähtäisi päälle !!

Minkä tahansa ohjelman on saanut Linuxissa käynnistymään rävähtämällä. Sulla on mahollisuus esiladata halutut ohjelmat prelink ohjelman avulla. Tuolloi järjestelmän käynnistyksessä (tai desktopin latauksen yhteydessä) haluttu ohjelma esiladataan muistiin ja kun käynnistät sen niin se käynnistyy suoraan muistista valmiina, välittömästi.

Hiirieleetkin saat siihen, ainaki KDE desktopilla voit tehdä omia hiirieleitä mitkä suorittaa haluttuja ohjelmia tai scriptejä jolloi selaimen saa käyntiin vaikka tekemälä kahdeksikon.