Kirjoittaja Aihe: Hajosiko uusi kone heti?  (Luettu 12216 kertaa)

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Hajosiko uusi kone heti?
« Vastaus #20 : 14.10.08 - klo:13.27 »
Ahaa no tää taas selventää hieman. Selvästi karsitumpi versio tämä Pro, kun noita piippausten merkityksi ei omassa manuaalissa ole laisin.

Kyllä luulisi että on, tosin ei siitä taida olla mainintaa sisällysluettelossa. Tiesin että manuaalissa lukee erilaisista piippauksista, koska olin juuri edellisellä viikolla lukenut manuaalin läpi omaa konetta asennellessani.

Alusta kun lähdet selaamaan, niin ensin neuvotaan prossun ja muistien asennus, jumpperien asennot jne. Jossain kohdin vastaan tulee "ensimmäinen käynnistys" ja mahdolliset vikatilanteet sen yhteydessä.

No niimpä olikin, edellisessä emon manuaalissa piippaukset löytyi lopusta kirjaa troubleshooting osiosta, mitä tän emon manuaalin sisällysluettelon mukaan ei ole ollenkaan. Siinäs nähdään, luulo ei ole taaskaan tiedon väärtti.

Ked

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #21 : 16.10.08 - klo:20.05 »
Manuaaleissa on usein sikinsokin kaikenlaista tietoa ja pahimmassa tapauksessa suurin osa siitä tiedosta on sellaista jonka jo tiedät => manuaali jää lukematta.

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 22.10.08 - klo:22.57 »
Nyt sitten jonkun yli reilun viikon täydellisen toiminnan jälkeen teki sen taas. Näyttö  taas harmaaksi, tosin piippailuja ei tällä kertaa tullut ja lähti siististi käymään. "Innolla" jään odottelemaan oliko tämä jonku yksittäinen harvinainen 'sattuma' vai alkoiko taas isommassa määrin.

Vähän ikävä tosin saada tietää ettei voi olla varma laitteistonsa toiminnasta.

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #23 : 23.10.08 - klo:01.36 »
Lainaus
Kun täten käynnistän koneen uudestaan, ei kuvaa tule, piippari alkaa piippaan (1 pitkä, 3 lyhyttä). Ratkaisuna on toiminut virtajohdon pois repiminen, muistien paikkojen vaihtaminen ja virtanapin painelu (pitäminen jonkun aikaa pohjassa). Sitten taas johto kiinni, käynnistys ja kone toimii niinkuin ennenkin.
Viikko on jo hyvä saavutus. Eli vika ei ole korjaantumaton. Vaan uusii jotain, mutta ei samaa. Eli jotain sait jo korjattua ja muutettua. Mahdollisesti...
-Kampajärjestys
-Siivous, pölynpoisto, lämpöongelma
-Se halvatun "Poikittainen bitti"

Yks pitkä kolme lyhyttä on morsena B, mutta... ;) ennen kun seuraavan kerran piipittää se "POST"eljooni...

http://www.bioscentral.com/
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Lainaus
1long, 3short     No video card or bad video RAM      Reseat or replace the video card.

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Lainaus
AMI BIOS Beep Codes
1 Long, 3 Short Beeps     You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips.

Lisää linkkejä... ei se niin toivotonta ole...
http://www.computerhope.com/beep.htm
http://www.hai.cop.fi/henkilokunta/Tommi.Laurila/keskusyksikko/bios.htm
Vielä yks mielenkiintoinen... käyppä läpi ajatuksella...
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/661508
Raakaa ja rajua resetointia (sitä puun uudelleen istutusta) olis kait tarpeen, mutta varoen, jottei mene rikki herkät kapistukset... ;)

Terveisin Alpertti
« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo:01.46 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 23.10.08 - klo:18.30 »
Noniin, vähän aikaa sitten meni näyttö mustaksi. Tosin havainnon näppäimistön toimimattomuudesta tein ilmeisesti epähuomiossa, sillä mulla oli FL studio auki ja pystyin edelleen soittamaan näppäimistöllä silla hetkellä auki ollutta instrumenttiä. Jolloin eikö tuo juuri tarkoita sitä että vika ei ainakaan ole muisteissa vaan nimenomaan näytönohjaimessa. Nyt en ole saanut konetta kuvan kanssa käyntiin vaikka olen yrittänyt ties mitä.

Haluan vaan tästä ongelmasta eroon ja melko selvää on jo että jotakin täytyy ostaa, uusi näytonohjain siis?

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 27.10.08 - klo:13.07 »
Huoh, sanokaapa nyt mitä mä tän kanssa oikeen teen.. Oli tossa pari päivää ollut irti seinästä, katoin että olin koittanut yhdellä muistikammalla joka oli b paikassa.. Siirsin tuon a paikkaan ja kytkin johdon seinään ja tadaa, kone lähti siististi käyntiin ilman virheilmoituksia.. Voisko kyse olla emolevystä? Olen koittanut etsiä googlella tälläistä vikaa mutta vaikuttaa olevan varsin ainutlaatuinen.. Ensisijaisestihan tuo näyttäisi olevan ongelma näyttiksessä, mutta jos muistikamman paikan vaihtaminen saa koneen toimimaan niin ei asia varmaan ihan näin yksinkertainen olekkaan..

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
« Vastaus #26 : 27.10.08 - klo:14.33 »
Huoh, sanokaapa nyt mitä mä tän kanssa oikeen teen.. Oli tossa pari päivää ollut irti seinästä, katoin että olin koittanut yhdellä muistikammalla joka oli b paikassa.. Siirsin tuon a paikkaan ja kytkin johdon seinään ja tadaa, kone lähti siististi käyntiin ilman virheilmoituksia.. Voisko kyse olla emolevystä? Olen koittanut etsiä googlella tälläistä vikaa mutta vaikuttaa olevan varsin ainutlaatuinen.. Ensisijaisestihan tuo näyttäisi olevan ongelma näyttiksessä, mutta jos muistikamman paikan vaihtaminen saa koneen toimimaan niin ei asia varmaan ihan näin yksinkertainen olekkaan..
Sinuna veisin sen ehkä suosiolla johonkin läheiseen kunnon ATK-puotiin ja sanoisin että selvittäkää vika, maksanee muutaman kympin mutta ainoa varma tapa ellei sinulla ole varaosia joilla testailla.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #27 : 27.10.08 - klo:14.49 »
Eri emot on ranttuja muistipaikoista. Esim mulla, kun vaihdoin läppäriin (Toshiba Sat.), jossa kaksi muistipaikkaa, ei kelvannutkaan 1 Gigan muisto samaan paikkaan kuin 500 Meganen. Piti laittaa viereiseen paikkaan. Pöytäkoneissahan on yleensä neljä slottia ja jos laitat esim kaksi 1Gigan, eipä onstukkaan vierekkäin. Yksi väliin ja eriväriseen , näin ainaskin minun Asuksen emolla. Toiset emot voi toimia toisin. Kokeile muutella paikkoja.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #28 : 27.10.08 - klo:15.40 »
Lainaus
mutta jos muistikamman paikan vaihtaminen saa koneen toimimaan niin ei asia varmaan ihan näin yksinkertainen olekkaan..

Eiköhän sovita jotta se on just näin yksinkertaista.  ;)

Lainaus
aihdoin näyttiksen paikkaa toiseen pci-e liitäntään ja nyt on aamu seitsemästä tähän saakka toiminut ilman ongelmia

Sitä muistitestiä jos ei muu auta...
Kampa per paikka>muistitesti kaikki lovet läpi
Toisella kammalla sama juttu
Ja lopuksi kahdella kammalla sama työjärjestys, ja pidä kirjaa tuloksista.
Tai vaihda putiikissa toisen merkkisiin,
herkkää mainostaa jotain, mutta Siemensin kammoilla on jotkut joskus saaneet ongelmia ratkottua.
« Viimeksi muokattu: 27.10.08 - klo:15.41 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #29 : 01.06.09 - klo:22.04 »
Luulin tämän menneen jo ohi, mutta ei, tässä taas samassa helvetissä ollaan.. Samoja kikkoja koittanut ku ennenki.. +purkanu koneen ihan atomeiks ja kasannu. Ei auta mikään.. Edelleen yksi pitkä ja kolme lyhyttä piippausta, mikä ohjekirjan mukaan siis kertoo näyttisviasta, ts. näyttiksen puuttuvan.

Epäilyt tosiaan kohdistuukin tuohon näyttikseen,.. Jenkkien ebaysta tilattu ja aika halvallakin vielä...

..mutta ei se nyt riitä vielä todisteeksi viallisesta laitteesta.. ja mahdollisuuksia koittaa noita osia muissa koneissa ei oikeen ole.. Oma vanha koneeni käyttää agp:tä ja ddr:ää +ynms, ja kavereilla pääosin kannettavia. Muistitestiäkin siis kovin heikko alkaa koittaa.  Huoltoon ku veis niin ehkä siellä oliskin sen verran osaavaa porukkaa että vian löytäisi, mutta olen aivan liian monta kertaa kokenut sen kun joku siellä yrittää vikaa etsiä niin sillonhan se kone just toimiikin.

tasuri

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #30 : 03.06.09 - klo:10.46 »
Jokos testasit / tutkit shelbyn vinkkiä? Muistikampojen väärä järjestys aiheuttaa joissain emoissa juuri tuollaisia ongelmia.... jos ei muu auta päivitä BIOS , siellä on muistiyhteensopivuusongelmiin päivityksiä .. http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5Q%20PRO