Kirjoittaja Aihe: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi[RATKAISTU]  (Luettu 9227 kertaa)

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #20 : 11.10.08 - klo:15.06 »
Muuttui se kernelin myötä






e. se Suomi-paketti on käsittääkseni vain Intrepidin repoissa, ei Hardyn.

e2. Niin ja FF on       Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; fi-FI; rv:1.9.0.3) Gecko/2008092515 Ubuntu/8.10 (intrepid) Firefox/3.0.3
« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo:15.19 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #21 : 11.10.08 - klo:16.53 »
Tätä suomi-englanti maaottelua käydään näköjään rinnakkain kahdessa eri paikassa. Shelby kirjoitti että tänään olisi tullut joku korjauspaketti. Kokeilin, mutta meni näköjään taas englanniksi. Siispä takaisin synaptic paketinhallintaan:
etsi paketti language-pack-fi (nyt asennettu versio 20080929), valitaan paketti-> valikosta Paketti->alasvedosta pakota versio->valitse 20080708(Hardy updates)->Toteuta. Voila taas Suomi otti johtopaikan. Minulla tämä toimii :D
Ihmettelen jos ei muilla ???
Ja käyttis on siis Ubuntu 8.04.
Ps.language- base-fi paketti on +20080527.1

Tuo auttaa minulla Firefoxin palauttamiseen suomenkieliseksi, mutta ainakin päivitystenhallinta on nyt englanninkielinen. Kävin kaikki language - fi viittaavat paketit läpi ja vaihdoin kaikki hardy-updates paketeiksi mutta pysyy vaan englanninkielisenä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 758
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #22 : 11.10.08 - klo:18.34 »
etsi paketti language-pack-fi (nyt asennettu versio 20080929), valitaan paketti-> valikosta Paketti->alasvedosta pakota versio->valitse 20080708(Hardy updates)->Toteuta. Voila taas Suomi otti johtopaikan. Minulla tämä toimii :D
Ihmettelen jos ei muilla ???
Ja käyttis on siis Ubuntu 8.04.
Ps.language- base-fi paketti on +20080527.1

Toimii, FF kääntyi näillä ohjeilla suomelle. Otin samalla pois proposed-täpän - toivotaan että tilanne normalisoituu aikaa myöden, ts. että systeemit päivittyy vaikka väliin oli päällä proposed ja uudempi kielipaketti.

Kyllä näissä ubuntun käännöksissä on muutenkin jotain hämyä. Asensin tänään uuden 8.04:sen puhtaalta pöydältä fin-versiona ja Sovellukset, Sijainnit ja Järjestelmävalikot jäivät englannin kielisiksi. Firefox on englantia, mutta siellä täällä on kyllä ihan selkosuomeakin. Asennus oli siis täysin uusi enkä aivan satavarmasti käynyt ensitöikseni pistämässä proposed- tai muutamaan hämäräperäistä täppiä päälle.

En ehtinyt ihmetellä asiaa nyt tällä erää tämän enempää. Sinne jäi kone kielipuoleksi, mutta olkoon - toivotaan että korkeemmat voimat saattavat laitteet ajantasalle.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #23 : 11.10.08 - klo:18.47 »
En ehtinyt ihmetellä asiaa nyt tällä erää tämän enempää. Sinne jäi kone kielipuoleksi, mutta olkoon - toivotaan että korkeemmat voimat saattavat laitteet ajantasalle.

Korkeammat voimat voivat käydä ajamassa ohjelman ylläpito->kieliasetukset niin eivätköhän ne  puuttuvat kielipaketit löydy mukaan. Syy kielipuolisuuteen taitaa olla se että kaikki tarvittavat fi-kielipaketit eivät ole mahtuneet perus-asennus CD:lle. Olikohan peräti niin, että jos kone on verkossa kiinni kun asennus tehdään, niin tarvittavat paketit ladataan asennusvaiheessa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #24 : 11.10.08 - klo:18.53 »
Kyllä ainakin toistaiseksi on ollut tarpeen käydä kieliasetuksissa vääntämässä viiva väkäseksi ja toteuttaa se, jos on halunnut heti kaiken mahdollisen suomeksi. Tiedä sitten olisiko tuo korjaantunut päivityksilläkin. Ainakaan asentaessa ei Ubuntu ymmärrä hakea puuttuvia kielipaketteja, vaikka netti olisikin pystyssä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 886
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #25 : 11.10.08 - klo:19.24 »

Tuo auttaa minulla Firefoxin palauttamiseen suomenkieliseksi, mutta ainakin päivitystenhallinta on nyt englanninkielinen. Kävin kaikki language - fi viittaavat paketit läpi ja vaihdoin kaikki hardy-updates paketeiksi mutta pysyy vaan englanninkielisenä.

Siis kaikkia kielipaketteja ei vaihdeta aikaisempaan versioon. Ongelmasi johtuu nyt language-pack-gnome-fi paketista.
Sen pitääkin olla proposed (+20080929). Helpommalla varmaan pääsee, kun pitää proposed täpän edelleen päällä (kun tällä tiellä nyt ollaan) ja ajaa päivitysten hallinnan (tulee varmaankin muitakin ehdotuspaketteja kuin kielet, mutta niistä voi ottaa täpän pois) eli siis kaikki kielipaketteihen viittaavat päivitetään. Sen jälkeen tehdään minun yllä mainittu pakotus language-pack-fi:lle.

Ja kyllä. Asennuksessa CD:ltä ei tule kielipaketteja vaan ne haetaan verkosta. Jos verkkoa ei ole käytössä ja haluaa pohjoismaisten kielten tuen niin on olemassa Ubuntu Nordic.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 758
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #26 : 11.10.08 - klo:19.31 »
Kyllä ainakin toistaiseksi on ollut tarpeen käydä kieliasetuksissa vääntämässä viiva väkäseksi ja toteuttaa se, jos on halunnut heti kaiken mahdollisen suomeksi. Tiedä sitten olisiko tuo korjaantunut päivityksilläkin. Ainakaan asentaessa ei Ubuntu ymmärrä hakea puuttuvia kielipaketteja, vaikka netti olisikin pystyssä.

T:Jallu59

Outoa... Olen nyt kevään jälkeen päivittänyt (= asentanut tyhjältä pöydältä) kait 4 tai 5 konetta 8.04:ään ja kaikkien kieleksi on tullut suomi ihan siististi ilman tuota käsisäätöä. Kaikki koneet on olleet asennuksen aikana verkossa. Aivan samoin tein tänään, asennus puhtaalta pöydältä, kone asennuksen aikana verkossa jne., mutta lopputulema oli toinen.

No, eihän nämä isoja asioita ole jos / kun tietää kuinka korjaukset tehdään, mutta tänäänkin oli sitten jos sen verran hoppu, että ei ehtinyt jäädä säätämään. Kone tuli pelkkään neittikäyttöön ja vaikka käyttäjän englanti ei kaksinen olekaan, niin ei ole tarvekaan - nettiä pystyy selaamaan vaikka selaimen valikot olisi hepreaa.

Kiitos myös veekoolle neuvoista. Pistetään linkki mieleen ja käydään säätämässä.

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #27 : 11.10.08 - klo:20.19 »

Tuo auttaa minulla Firefoxin palauttamiseen suomenkieliseksi, mutta ainakin päivitystenhallinta on nyt englanninkielinen. Kävin kaikki language - fi viittaavat paketit läpi ja vaihdoin kaikki hardy-updates paketeiksi mutta pysyy vaan englanninkielisenä.

Siis kaikkia kielipaketteja ei vaihdeta aikaisempaan versioon. Ongelmasi johtuu nyt language-pack-gnome-fi paketista.
Sen pitääkin olla proposed (+20080929).

Mulla on juuri noin nyt mutta silti lukee update-manager ja tekstit ja infot englanniks. Sama meidän ubuntu ja xubuntu koneella... Mutta ihan sama tuo oikeestaan mulle.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 886
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #28 : 11.10.08 - klo:20.59 »

Tuo auttaa minulla Firefoxin palauttamiseen suomenkieliseksi, mutta ainakin päivitystenhallinta on nyt englanninkielinen. Kävin kaikki language - fi viittaavat paketit läpi ja vaihdoin kaikki hardy-updates paketeiksi mutta pysyy vaan englanninkielisenä.

Siis kaikkia kielipaketteja ei vaihdeta aikaisempaan versioon. Ongelmasi johtuu nyt language-pack-gnome-fi paketista.
Sen pitääkin olla proposed (+20080929).

Mulla on juuri noin nyt mutta silti lukee update-manager ja tekstit ja infot englanniks. Sama meidän ubuntu ja xubuntu koneella... Mutta ihan sama tuo oikeestaan mulle.

Jep... language-pack-gnome-fi pakottaminen aikaisempaan (Hardy updates) aiheuttaa että aika moni ohjelma menee puoliksi englanniksi. Päivittämällä tämä paketti proposediin nuo ongelmat häviävät, mutta tosiaan päivitysten hallinta on sitkeästi edelleen englanniksi. ??? No sama tuo minullekin. Jään odottelemaan virallisia korjauksia.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #29 : 11.10.08 - klo:21.08 »
En hoksaa mistä teillä kiikastaa. Täällä toimii täysin:

Koodia: [Valitse]
~$ sudo apt-get update
...
~$ apt-cache policy language-pack-fi language-pack-fi-base language-pack-gnome-fi language-pack-gnome-fi-base
language-pack-fi:
  Asennettu: 1:8.04+20080708
  Ehdokas: 1:8.04+20080929
  Versiotaulukko:
     1:8.04+20080929 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-proposed/main Packages
 *** 1:8.04+20080708 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     1:8.04+20080415 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy/main Packages
language-pack-fi-base:
  Asennettu: 1:8.04+20080527.1
  Ehdokas: 1:8.04+20080527.1
  Versiotaulukko:
 *** 1:8.04+20080527.1 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     1:8.04+20080415 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy/main Packages
language-pack-gnome-fi:
  Asennettu: 1:8.04+20080805
  Ehdokas: 1:8.04+20080929
  Versiotaulukko:
     1:8.04+20080929 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-proposed/main Packages
 *** 1:8.04+20080805 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     1:8.04+20080415ubuntu1 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy/main Packages
language-pack-gnome-fi-base:
  Asennettu: 1:8.04+20080527
  Ehdokas: 1:8.04+20080527
  Versiotaulukko:
 *** 1:8.04+20080527 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     1:8.04+20080415ubuntu1 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com hardy/main Packages
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi
« Vastaus #30 : 11.10.08 - klo:21.24 »
En hoksaa mistä teillä kiikastaa. Täällä toimii täysin:

language-pack-gnome-fi:
  Asennettu: 1:8.04+20080805
  Ehdokas: 1:8.04+20080929
 


Jos mä alennan tuon language-pack-gnome-fi paketin tuohon 0805 niin muuttuu kaikki napit englanniks, esim ulkoasuvalikossa on close yms. Paras yhtälö on pitää tuo tuossa versiossa 0929 niin vain update-manager pysyy englannin kielisenä :-) Outoa, että joillain toimii ja joillain ei, no mulla on tässä voita repoja niin paljon, että voihan se sekoilu myös johtua jostain muusta kolmannen osapuolen paketeista, en tiedä...

EDIT:
ei se kyllä voi johtua mistään kolmannen osapuolen jutuista, koska sama homma myös puhtaalla xubuntu asennuksella, missä proposed kytkettynä ja nyt tuo yks paketti alennettuna.
« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo:21.30 kirjoittanut mikkokan »

Senior

  • Vieras
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi[RATKAISTU]
« Vastaus #31 : 14.10.08 - klo:07.11 »
Tätä suomi-englanti maaottelua käydään näköjään rinnakkain kahdessa eri paikassa. Shelby kirjoitti että tänään olisi tullut joku korjauspaketti. Kokeilin, mutta meni näköjään taas englanniksi. Siispä takaisin synaptic paketinhallintaan:
etsi paketti language-pack-fi (nyt asennettu versio 20080929), valitaan paketti-> valikosta Paketti->alasvedosta pakota versio->valitse 20080708(Hardy updates)->Toteuta. Voila taas Suomi otti johtopaikan. Minulla tämä toimii :D
Ihmettelen jos ei muilla ???
Ja käyttis on siis Ubuntu 8.04.
Ps.language- base-fi paketti on +20080527.1

Yes, Yes, Yes ....SE TOIMII! Firefox muuttui takaisin suomenkieliseksi... :D Kiitokset.

Synaptic siis pakettihallinta pysyi suomenkielisenä, mutta päivitysten hallinta puolestaan siirtyi englanninkieliseksi. Outo juttu mutta käytännössä tuolla nyt ei ole mitään merkitystä. Tosin olisi ihan mielenkiintoisaa tietää, millä tuon päivitysten hallinnan saisi takaisin suomenkieliseksi.

Ja sitten kysymys: kun nyt on niin, että minulla on ollut tuo PROPOSET-täppä päällä jo kesästä lähtien, niin kannattaisi se siis pitää päällä jatkossakin ja päivitysten yhteydessä jättää kielipakettit asentamatta vai mikä olisi paras ratkaisu? Itse otin nyt aamulla PROPOSEDIN pois päältä ohjelmalähteestä kun tuntui että siitä oli tulossa ongelmalähde. ;)
« Viimeksi muokattu: 14.10.08 - klo:07.35 kirjoittanut Senior »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi[RATKAISTU]
« Vastaus #32 : 14.10.08 - klo:07.42 »
Isäukon koneella sain kaiken takaisin suomeksi, kun otin proposed täpäm pois ja pakotin kaikki 20080929 päivätyt kielipaketit  aikaisemmiksi versioiksi.

Nänä omat proposed-koneet vielä odottavat päivitystä  ;D

T:Jallu
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 886
    • Profiili
Vs: Firefox muuttui takaisin englanninkieliseksi[RATKAISTU]
« Vastaus #33 : 14.10.08 - klo:19.11 »
Yes, Yes, Yes ....SE TOIMII! Firefox muuttui takaisin suomenkieliseksi... :D Kiitokset.

Synaptic siis pakettihallinta pysyi suomenkielisenä, mutta päivitysten hallinta puolestaan siirtyi englanninkieliseksi. Outo juttu mutta käytännössä tuolla nyt ei ole mitään merkitystä. Tosin olisi ihan mielenkiintoisaa tietää, millä tuon päivitysten hallinnan saisi takaisin suomenkieliseksi.

Ja sitten kysymys: kun nyt on niin, että minulla on ollut tuo PROPOSET-täppä päällä jo kesästä lähtien, niin kannattaisi se siis pitää päällä jatkossakin ja päivitysten yhteydessä jättää kielipakettit asentamatta vai mikä olisi paras ratkaisu? Itse otin nyt aamulla PROPOSEDIN pois päältä ohjelmalähteestä kun tuntui että siitä oli tulossa ongelmalähde. ;)

gdm:ltä hyvä vastaus:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22083.msg165740#msg165740

Nuo proposed (ehdotetut) päivitykset näkyvät kyllä erikseen päivitystenhallinnassa. Jos niitä ei halua asentaa, mutta muut kyllä, niin sitten täppä pois ehdotetuista.
Henkilökohtaisesti seurailen noita ehdotuspaketteja, mutta välttämättä en niitä kaikkia mene asentamaan.
Niin ja kiitos kiitoksista.