Kirjoittaja Aihe: Open Office suomalaiseksi  (Luettu 2554 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Open Office suomalaiseksi
« : 08.10.08 - klo:20.02 »

Hei.

Taas näitä lokalisaatiojuttuja. Pitäisin tässä Hardyn enkkuversiona, mutta Open Officen haluan olevan täysin suomalainen, OIKEINKIRJOITUSTA myöten. Kysynkin, miten tämä oikein tapahtuu?

Älä vastaa: "lataa kielipaketit", sillä:
Olen lataillut yhden jos toisenkin openoffice ja fi sanat sisältävät kielipaketit synapticilla, boottaillut ja kokeillut. Valikot ja toiminnot sain kyllä suomeksi, mutta kirjoittaessa tapahtuvaa oikeinkirjoitusta en sitten millään. Itse asiassa se ei  taida tarkistaa millään kielellä, koska väärin kirjoitetut sanat eivät alleviivaudu punaisella.

Viimeisenä keinona kait olisi Open Officen poisto, ja lataaminen uudelleen kokonaan suomalaisena. Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa sen apt-get -rivin, jolla suomenkielinen ja kirjoituksen varmasti tarkistava office latautuisi? Vaimon koneessa (Xubuntu) ratkaisin asian kokonaan suomalaisella käyttiksellä, mutta se ei ole tähän nyt optio. Mulla siis Ubuntu 8.041 kaikilla päivityksillä (ei proposed valittuna). Kiitos!

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Open Office suomalaiseksi
« Vastaus #1 : 08.10.08 - klo:20.20 »
Oletko etsinyt foorumilta apua hakutoiminnolla? Esim. Openoffice oikoluku hakukenttään ja menoksi. Olisiko tämän ketjun ohjeista apua pulmaasi

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=19245.0

Linux user #424871

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Open Office suomalaiseksi
« Vastaus #2 : 11.10.08 - klo:18.54 »
Hei,

sinun pitää aktivoida oikoluku OOo:n asetukset valikosta.

Työkalut / asetukset / kieliasetukset ja sieltä kohdasta kirjoituksen aputyökalut laitat ruksin kohtaan Suomen kielen oikoluku.

Käyttöliittymän saat suomenkieliseksi kielet välilehdeltä.

Voikko ja kielipaketit löytyvät normaalisti pakettien hallinasta (Järjestelmä/ylläpito/Synaptic).

JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.