Itselläni ollut nyt reilut puoli vuotta Lenovon r61i, johon Ubuntu (7.10) meni hyvin pienellä säätämisellä. Tällä 8.04 versiolla nekin kohdat olisivat toimineet suoraan. Kyseinen kone sai hyvän lausunnon myös Mbnetin linux kannettavaan testissä. Myös Lenovon n3000 v200 (tai jotain) olen Ubuntun asentanut ongelmitta, samoin muutamaan iäkkääseen Acerin kannettavaan ja tyttöystävän HP Compaqiin.
Kiinteä laajakaistahan ADSL:n tai kaapelimodeemin tapauksessa toimivat nykyisin yleensä noilla reitittävillä ulkoisilla modeemeilla ja kun linux on rakennettu toimimaan verkossa (toisin kuin windows9x) ei noiden kiinteiden laajakaistojen kanssa ole juurikaan käyttöjärjestelmästä johtuvia vaikeuksia.
Langattomien laajakaistojen tapauksessa puolestaan tulee kysymys siitä, puhutaanko operaattorin tarjoamasta palvelusta vai sen kylkiäisenä myytävästä päätelaitteesta. Itse olen kohta vuoden surffaillut bluetoothin läpi 3g-puhelimella, tässä ratkaisussa suurin vika on 3g-verkon huono peitto Suomessa, mutta se ei nähdäkseni ole Ubuntuun liittyvä puute.
Myös ne matkapuhelinoperaattoreiden tietokoneisiin kaupittelemat 3g-päätelaitteet toimivat ymmärtääkseni melko vähäisellä säätämisellä, tosin mobiiliyhteyksiä asennettaessa tarvitaan yleensä toimivaa netti-yhteyttä (ironista...) tai dvd-asennusmediaa.
Mutta kyllä siinä läppärin valinnassa kannattaa käyttää vähän harkintaa ja nähdäkseni Dell ja Lenovo ovat melko varmoja valintoja. Qwertyyn mainitsemalta sivulta, tämän foorumin haulla ja googlella kannattaa vähän tutkailla löytämänsä läppärin linux-toimivuutta ja toimimattomuutta, ennen kuin visaa vingutat.
-pk