Nyt en ihan ymmärtänyt mihin ongelma viittaa?
Valikoiden hitauteen, vai yleisesti ohjelman käynnistettyä, sen ikkunan ilmestymiseen...
Ikkunoiden aukeamisen hitauteen / ikkuna handlerin(?) hitauteen. Eli joku mättää mun mielestä ihan bugi tasolla.
Eli ykkösnäytöllä, mikä tahansa ikkunan käsittely on hidasta. Oli se sitten uusi ikkuna, vanhan ikkunen resize tai "raise" pinon alta päälle. Aluksi epäilin että vika olisi Window Decoratorissa tms, mutta senkään pois kääntäminen ei ratkaissut ongelmaa. Todennäköisin vian paikka on siis Gnome. Huom! Toimenpiteet jotka tapahtuvat sovelluksen sisällä, esim Evolutionin (esim preview pane / tms) tabien koon muuttaminen tms. Eivät ole hitaita. Mutta kaikki toiminnot jotka vaativat ilmeisesti käyttikseltä (tms asiaa hoitavalta taholta) ikkunan tai sitä vastaavan "graaffisen komponentin" renderöintiä, niin ovat.
Samoin jos pienennän tai suurennan firefoxin ikkunaa, kestää sekin sekunnin. Nimen omaan vielä ennen kuin mitään ikkunan sisältöä tulee näkyviin. Huomionarvoista on se, että toisella näytöllä tätä ongelmaa EI ole.
Todennäköisesti, joko joku rutiini jää pyörimään turhaan tyhjää, tai vaihtoehtoisesti odottaa jotain ja time outtaa. Vanhana buginmetsästäjänä voisin melkein sanoa, että nothing new. Mutta mikä ja miksi, se on aivan toinen kysymys. Mutta tuossa oli mun arvaukseni, sillä tietämyksellä mitä tästä systeemistä on. Voisi kokeilla poistaa compizin tms, kokonaan käytöstä.
Edit: Nyt kun pengoin Nvidian foorumia, niin sielä on todettu se joka ei liene muille yllätys. Eli Compiz on buginen .... kokeillaan poistaa se kokonaan ja katsotaan mitä käy. Compiz voi olla myös syyllinen toiseen ongelmaan, eli VBlank syncin failaamiseen.
Kohta boottia peliin ja sitten testiä poistuiko molemmat minua pitkään kiusanneet ongelmat.