Kirjoittaja Aihe: Ubuntun turvallisuus?  (Luettu 3322 kertaa)

vesa_p

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun turvallisuus?
« : 30.09.08 - klo:07.52 »
Asiahan on niin ettei ubuntussa tarvii säädellä mitään peruskäyttäjänä, ja ei ole palveluiya kuuntelemassa. Miten on jos asennan linuxdc++:an niin onko kone silloin turvassa kun yhteytenä on aktiivi, ilman että tarviis säätää mitään?

sami.tormanen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun turvallisuus?
« Vastaus #1 : 30.09.08 - klo:08.13 »
Mielestäni koneesi on täysin turvassa kun asennat sen ubuntun oikeista pakettilähteistä tai svn:llä ohjelman kotisivuilta (ohje: http://openfacts.berlios.de/index-en.phtml?title=Ldcpp_Manual), etkä mistään epämääräisistä lähteistä. Jos on käytössä jokin palomuuri GUI esim firestarter tms. joudut aukaisemaan portit esim. TCP 1412/UDP 1412. Vois varmaan käyttää muitakin portteja mutta noita olen itse aina käyttänyt.

vesa_p

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.09.08 - klo:08.53 »
Mielestäni koneesi on täysin turvassa kun asennat sen ubuntun oikeista pakettilähteistä tai svn:llä ohjelman kotisivuilta (ohje: http://openfacts.berlios.de/index-en.phtml?title=Ldcpp_Manual), etkä mistään epämääräisistä lähteistä. Jos on käytössä jokin palomuuri GUI esim firestarter tms. joudut aukaisemaan portit esim. TCP 1412/UDP 1412. Vois varmaan käyttää muitakin portteja mutta noita olen itse aina käyttänyt.
eei ole firestarteria koneella ja aktiivi toimii hyvin, elikkä onko tietoturva-ongelmia ku ubuntu on oletusasetukslla?

sami.tormanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.09.08 - klo:10.53 »
Mielestäni ei. Tuo LinuxDC++ käyttää corena (ohjelman ytimenä) sitä samaa mikä on windows versiossakin. Tosin taitaa olla se vanhempi versio, mutta kuitenkin. Tuohon ovat sitten vaan vääntäneet GUI:n sen coren ympärille joka käyttää sitten Linuxin kirjastoja ja näin saatu sitten toimimaan linuxissakin. Toimintojahan tuossa on hieman vähemmän kuin windows versiossa, mutta mielestäni kaikki tarpeellinen kyllä löytyy.
Tuolla lähdekoodeista asentamisella on omat etunsa, koska sillä saat tuoreimman version käyttöön kaikkine bugikorjauksineen. Tuo mikä ubuntun pakettilähteistä löytyy on aina hieman vanhempi versio.

Itse olen käyttänyt tuota lähdekoodiversiota jo varmaan 3 vuotta ja tyytyväinen olen kyllä ollut siihenkin. Helpommalla tosin pääsee repoista asentamalla.  :)

Ohje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=193984

vesurimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.03.09 - klo:21.39 »
Ajattelin nostaa tämän aiheen, enkä tehdä uutta koska otsikko kuvaa varsin hyvin kysymystäni.

Sanotaan, että Linuxille on olemassa 0 virusta. Mitenkäs sitten, onko jollain tietoteknisellä gurulla mahdollisuus kaapata koneeni\asentaa viruksen jos vain osaa tarvittavat taidot vai onko ubuntun tietoturva\järjestelmä sellainen, että moinen ei edes ole mahdollista?

---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.03.09 - klo:22.37 »
Lainaus
Sanotaan, että Linuxille on olemassa 0 virusta
Linuxille on noin 870 virusta, muistaakseni Kasperskyn laskennan mukaan. Suurin osa on tehty servereitä varten. Hybridiviruksiakin on olemassa, ainakin 1 kpl.
Lainaus
Mitenkäs sitten, onko jollain tietoteknisellä gurulla mahdollisuus kaapata koneeni\asentaa viruksen jos vain osaa tarvittavat taidot
Mitään ei asennu koneellesi ilman suostumustasi. Ohjelmatkin ladataan pääsääntöisesti turvallisesti paketinhallinnan kautta. "Rootkithunter" nimisellä ohjelmalla etsitään tietokoneelta mahdollisia "kaappareita". Löytyy paketinhallinnan kautta jos haluat kokeilla.
Tietoturvasta ja viruksista on foorumilla käyty kiivasta sanavaihtoa. Aiheesta löytyy haku-toiminnon kautta monta ketjua. Ehkä jonain päivänä, joku kieroontunut pervertikko tekee ensimmäisen ilkityön ja kehittelee Ubuntulle jokin örkin, mutta siihen asti voit olla hyvin rauhallisin mielin. Ainakin minun mielestäni, terveisin Timo

"Linux, made in Finland"

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.03.09 - klo:22.37 »
Ajattelin nostaa tämän aiheen, enkä tehdä uutta koska otsikko kuvaa varsin hyvin kysymystäni.

Sanotaan, että Linuxille on olemassa 0 virusta. Mitenkäs sitten, onko jollain tietoteknisellä gurulla mahdollisuus kaapata koneeni\asentaa viruksen jos vain osaa tarvittavat taidot vai onko ubuntun tietoturva\järjestelmä sellainen, että moinen ei edes ole mahdollista?

Jos se pääsee sun koneen viereen puuhastelemaan niin kaikki on mahdollista. Etämurtautuminen taitaa vaatia koneen omistajan toimia (eli käytännössä antaa sudoilu-oikeudet tai rootin salasanan murtautujalle).
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)