Noniin koneeseen on asennettu onnistuneesti ubuntu server ja nyta asennan ssh palvelinta ja ongelmaksi muodostuu yhteyden ottaminen. Laitoin tuon ipn tuohon dy.fi palveluun, mutta en saa yhteyttä koneeseeni käyttämällä tuota dy.fi osoitetta, mitä pitäisi tehdä, kun olen kokeillut kaikkea...
Omanpalvelimen pystytys
1 Testaa kaikki palvelut sisäverkossa ja unohda se netti.
Kun palvelut pelittää sisäverkossa, ne on sitten suht helppo saada näkymään myös netissä
Omaan www-palvelimeen kannattaa aluksi sisäverkossa mennä palvelimen IP-osoitteella 10.xx.xx.xx
(palvelimen nimenkäyttö on mahdollista, mutta sitävarten joudut ensin rakentamaan verkkoosi palveluita, joita et oikeasti tarvitse)
2 Palvelut nettiin
Yksi tuon IP-verkon kummalisuus on se että et itse näe omaa palvelintasi sisäverkostasi
samalla osoitteela kuin kaverisi
Jos kaverisi näkee www-sivusi IP-osoitteessa 62.183.xx.x et itse omasta verkostasi pääse tuohon osoitteeseen.
Samajuttu tuon nimen kanssa kaverisi näkee WWW-sivusi osoitteessa
www.omatjutut.dy.commutta sinä et tuohon osoitteeseen pääse omasta verkostasi.
---------------------------
Edit
vähän samajuttu jos yrität soittaa omaan kännykkääsi ei onnistu.
Kaveri sitä vastoin voi siihen soittaa
Jos haluat soittaa itsellesi tarvitset kaksi puhelinta ja molempiin eri numeron.
Jos haluat testailla omia www-palvelujasi tarvitset kotiisi kaksi verkkoa ja niille kummallekkin oman julkisen ip-osoitteen.
Tuo verkoitus tehdään sillä ADSL-modeemilla, tai erillisellä purkilla.