Kirjoittaja Aihe: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen  (Luettu 3701 kertaa)

lukutoukka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« : 25.09.08 - klo:20.15 »
Eli olen jo pitkään suunitellut koota oman koneen alusta alkaen itse ja päädyin siihen, että koneen tulisi olla 99% yhteensopiva linuxin kanssa, mutta mitään tehoja ei tietenkään saisi unohtaa. Itse olen huono valitsemaan tietokoneen osia ja varsinkin linuxilla kunnolla toimivia, joten jos viitsisitte kertoa hyviä osia, jotka toimisivat linuxissa melkeinpä täydellisesti ja budjettina olisi 1000-1500 euroa + Windowsiin kuluva hinta (n. 300€).

Osia joita tarvis, olisivat: (1200-1400€)
Emolevy
Prosessori
Muisti
Kiintolevy (kaikkihan vissiin sopivat)
Näytönohjain

Oheislaiteita:( 400-600€ suurin osa näyttöön uskoakseni)
Näyttö
Näppis + hiiri

Ja yleisiä kysymyksiä, sillä laitteita tulee ehkä lisää, ennen kuin lopulta hommaan osat, niin kumpi on tuetumpi ATI vai NVidia näytönohjain puolella ja muissakin osissa mielellään, mikä merkki on parhaiten tuettu linux puolella.

Toivottavasti tällaista keskustelua ei ole, sillä hain haulla enkä löytänyt vastaavia (tai sitten olen sen huono käyttäjä)

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #1 : 25.09.08 - klo:21.00 »
Jos tuon Windowsin osta, niin osta edes OEM-lisenssi

Microsoft Vista ultimate FI OEM 189.-
Microsoft Vista home premium FI OEM 122.-

Muista että oem lisenssin voi ostaa vain koneen oston yhteydessä, ei seuraavanpäivänä, tai myöhemmin.

peran

  • Vieras
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #2 : 26.09.08 - klo:00.34 »
Jos tuon Windowsin osta, niin osta edes OEM-lisenssi

Microsoft Vista ultimate FI OEM 189.-
Microsoft Vista home premium FI OEM 122.-

Muista että oem lisenssin voi ostaa vain koneen oston yhteydessä, ei seuraavanpäivänä, tai myöhemmin.


Ja tätä piti ehdottaa Ubuntu-foorumilla?

Mihin sitä muka tarvitaan?

Edit - mutta itse asiaan...
Näyttiksistä turvallisin valinta lieneen Intelin näyttis, jos haluaa 99 %:n Linux-yhteensopivuuden. Tosin tehoista joutuu aika paljon luopumaan. nvidialla saa tällä hetkellä ehkä parhaan tehoisen näyttiksen, jonkinmoisella Linux-virityksellä (Itselläni on sellainen). AMD saattaa olla sijoitus tulevaisuuteen. Todennäköisesti AMD:n näyttis toimii tulevaisuudessa paremmin kuin nvidia, mutta ehkä näin ei ole aivan vielä.

Jos meinaat käyttää KDE 4.x:ää paras lieneen edelleen intel, mutta kakkosena lieneen tulee AMD, sillä ainakin omalla nvidian näytönohjaimella joutuu jonkinverran arvaamaan, missä on scrollbar, ja muutenkin muistiosoitukset eivät näytä menevän nappiin. Tosin kokemuksia on OpenSUSE 4.0x:stä. Erityismaininnan näistä saa OpenOffice, joka viimeistään tuo virheitä nvidian kuvaan kde 4:lla.

AMD:n ongelmista ei ole minulla henkilökohtaista tietoa, mutta käsittääkseni sen vapaat ajurit toimivat käytännössä ongelmitta, mikäli ko. kortille löytyy sellaiset.
« Viimeksi muokattu: 26.09.08 - klo:00.45 kirjoittanut peran »

Sarkas

  • Vieras
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #3 : 26.09.08 - klo:07.52 »
Jos tuon Windowsin osta, niin osta edes OEM-lisenssi

Microsoft Vista ultimate FI OEM 189.-
Microsoft Vista home premium FI OEM 122.-

Muista että oem lisenssin voi ostaa vain koneen oston yhteydessä, ei seuraavanpäivänä, tai myöhemmin.


Saa hankittua myöhemminkin, itte ainakin sain OEM-version ostettua vaikka en mitään koneen osia ostanutkaan.
Saattaa riipua myyjästäkin joku myy ja joku toinen ei myy.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #4 : 26.09.08 - klo:08.55 »
Atin avoimet ajurit eivät vauhdin hurmaa, eikä edes vakautta tuo, joten se Intel on tämän hetken varmin valinta. Intelin emoissa ainakin on jopa integroituna niitä Inteleitä, erillisiä kortteja harvassa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #5 : 26.09.08 - klo:22.18 »
Kyllä tuommoisen budjetin koneeseen olisi järkevää ostaa tehokas näyttis, vaihtoehtona sitten vaan pudottaa budjettia.
Mitä teet koneella? musiikki, pelit, leffat, surffailu?
Ubuntu & Peppermint & Debian

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #6 : 26.09.08 - klo:22.43 »
Lainaus
kumpi on tuetumpi ATI vai NVidia näytönohjain puolella

ATI tarjoaa nykyään tietoa ajureiden kehittämiseen. Sen takia sillä on paremmat ja paremmin kehittyvät avoimet ajurit. Intelillä on vielä paremmat ajurit tällä hetkellä.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #7 : 27.09.08 - klo:06.30 »
sain OEM-version ostettua vaikka en mitään koneen osia ostanutkaan.
Saattaa riipua myyjästäkin joku myy ja joku toinen ei myy.
Jos ostaa mikron osia kai niistä jotain kokoaa. Joten silloin on Original Equiment Manufacture 8)

Tutustuin Vistaan kylmiltään kun laitoin käyntiin laatikoista kaksi Gigantista ostettua läppäriä. Se oli yllättävän miellyttävä. Vistan työpöytä on paljon XP:n yöpöytää parempi. Muutenkin toimi pakettimikroissa oikein hyvin. Kuhan kerkiän kokoan ostamistani osista mediamikron. Asennan aluksi Windowssin, jotta näen että räpellykseni hardis on kunnossa. Minulla on kaksi XP:n lisenssiä, mutta nyt tekisi mieli tuhlata rahaa Vistaan. Riittääkö Vistan "perheversio" tavallisiin tehtäviin? Pitääkö ostaa kalliimpi?

PS: Kysyn toivoakseni asiallisesti, vaikka tämä on Ubuntu-foorumi, tämä on kokemukseni mukaan erinomainen paikka asiantuntevan tiedon saamiseksi. En ehtisi/jaksaisi surfailla muualla kuin linux-foorumeilla.

Joku Muropaketti on kai hyvä, joten  ???




Sarkas

  • Vieras
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #8 : 27.09.08 - klo:08.23 »
Tutustuin Vistaan kylmiltään kun laitoin käyntiin laatikoista kaksi Gigantista ostettua läppäriä. Se oli yllättävän miellyttävä. Vistan työpöytä on paljon XP:n yöpöytää parempi. Muutenkin toimi pakettimikroissa oikein hyvin. Kuhan kerkiän kokoan ostamistani osista mediamikron. Asennan aluksi Windowssin, jotta näen että räpellykseni hardis on kunnossa. Minulla on kaksi XP:n lisenssiä, mutta nyt tekisi mieli tuhlata rahaa Vistaan. Riittääkö Vistan "perheversio" tavallisiin tehtäviin? Pitääkö ostaa kalliimpi?

PS: Kysyn toivoakseni asiallisesti, vaikka tämä on Ubuntu-foorumi, tämä on kokemukseni mukaan erinomainen paikka asiantuntevan tiedon saamiseksi. En ehtisi/jaksaisi surfailla muualla kuin linux-foorumeilla.

Joku Muropaketti on kai hyvä, joten  ???

No ei mulla hirveesti Vistasta kokemusta ole muutaman kuukauden tuli käytettyä, ihan hyvin toi pelitti ja mielyttävä oli käyttää.
Ainoa ongelma tuli vastaan muista laitteista joiden ohjelmistojen päivityksiin Vista ei soveltunut vaan siihen kävi ainoastaan XP joten palasin takasi XP:n, aluksi oli koneella molemmat windowsit mutta nyt kaikissa koneissa pelkästään XP, koin hyödyttämäksi pitää koneella/koneilla useita käyttiksiä.

Home Premium riittää hyvin ei tarvi ostaa Ultimatea tmsn oli.
Murobbs >Tehomylly >AfterDawn

Joo sori vaan ubuntu-porukoille että "vihulaisesta" jutellaan väärällä foorumilla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11450
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #9 : 27.09.08 - klo:09.58 »
Vistan versioiden eroista sen verran että:
Home Basicissä ei ole Aeroa tai Windowsin Media Centeriä, joten se on aika paljolti rampautettu.
Home Premiumista nuo löytyvät ja Ultimatessa onkin sitten kaikki ja se näkyy myös hinnassa.
Itselläni on Home Premium ja hyvin sillä olen pelien kanssa pärjännyt...varmaan näillä tarpeilla olisi Basickin kelvannut, mutta kun huvittaa leikkiä... ;)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

lukutoukka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #10 : 27.09.08 - klo:10.07 »
Home prerium vistalla pärjää hyvin, jos windowsia aikoo käyttää ja käytän sitä läppärissäni vielä toistaisesti, koska suoritan tieken atk kortteja. Tällä hetkellä menossa AB:n pdf.

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopivan koneen kokoaminen
« Vastaus #11 : 27.09.08 - klo:16.06 »
Itse rakensin äskettäin koneen reilusti alle 500e tuli maksamaan.
Antec Sonata lll 500 kotelo
Gigabyte GA-MA78G-DS3H
AMD Athlon 64 X2 5600
+muistia ja kovalevytilaa reilusti sekä DVD -asema.

Emolevyn äänipiiri on hyvä ja häiriötön joten erillistä äänikorttia ei ainakaan tällä hetkellä ole. Näytönohjainkorttiakaan ei ole, tuo integroitu riittää minulle, työpöytätehosteet ja kuutiot pyöriii ongelmitta. Valitsinkin tuon emon juuri siksi, että siinä on hyvät liitinvalikoimat sillä halusin, mikäli mahdollista, koneen täysin ilman erilliskortteja. Ubuntu on ykköskäyttiksenä ja Mandriva rinnalla ja molemmat toimivat loistavasti, Windowsia ei ole lainkaan... en halua saastuttaa uutta konetta.

Tuo linuxyhteensopivuus huoletti aluksi myös, mutta nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos emo on vuoden verran ollut markkinoilla niin pitäisi natsata. Linuxrautasivuilla ja keskustelupastoilla huomasi kirjoituksista, että emojen ikääntyessä ongelmat karsiutuivat. Mutta tuollainen läjä minulla ja toimii. Sellainen tuntuma jäi asioita tutkiessa, että aika vaikea on sellaista kokoonpanoa nykyisin kasata joka ei natsaisi linuxin kanssa.