Kirjoittaja Aihe: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä  (Luettu 2456 kertaa)

Legoman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« : 20.09.08 - klo:15.15 »
Eli tänään men ubuntun hitauden takia järki, joten päätin asentaa kubuntun, noh ekana huomasin että reso on vain 1024x728, ja ennen oli paljon enemmän, joten menin järjestelmän asetukset>montor , ja vaihoin "maksimiin", ja painoin "käytä", mutta mitään ei tapahtunut, sitten katsoin "Laitteisto" välilehteä, ja sen mukaan näyttis on "intel845" ja ajurina "i810", ja näytö oli vain "Plug 'n play" , noh katsoin että onko tuon "plug 'n playn" tilalla tämän näyttöä (Scaleo C772), muttei ollut, joten vaihoin sen "monitor 1280x1024", reboottasin koneelle ja vaihoin resoa isommalle, mutta taas sama, joten painoin "alt+ctrl+backspace" , mutta nyt reso on vain 640x480, eikä X:n reboottaus auttanut (reboottia en ole jaksanut kokeilla), vaihoin tuon "plug 'n play" takaisin, muttei vaikuttanut (en jaksa rebootata), eli miten saisin tähän 1280x1024 reson? Tai ylipältään isomman reson kuin 640x480 ?  ::)

EDIT: niin ja käytössä 8.04 (kubuntu), ei päivityksiä asennetuna :-\
Läppäri: Ibm thinkpad t30 [Pena4M 1,8ghz, 512mt ram][linux mint KDE/XFCE+windows xp+windows 7 RC]
Pöytäkone: bakcard bell [celereon 3,33ghz, 1.5gt ram][Windows xp]
Äitini kone: CompaQ [celereon 1,7ghz, 1gt ram][linux mint KDE+windows xp]

Legoman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #1 : 20.09.08 - klo:15.36 »
Noh vaihoin näytöksi "Monitor 1024x728", muuten toimii, mutta en tykkää pienemmistä resoluutioista, noh pitänee kai kokeilla mitllä toimii parhaiten etc  :'(
Läppäri: Ibm thinkpad t30 [Pena4M 1,8ghz, 512mt ram][linux mint KDE/XFCE+windows xp+windows 7 RC]
Pöytäkone: bakcard bell [celereon 3,33ghz, 1.5gt ram][Windows xp]
Äitini kone: CompaQ [celereon 1,7ghz, 1gt ram][linux mint KDE+windows xp]

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #2 : 20.09.08 - klo:15.47 »
Voit kokeilla automaattista uudelleen tunnistusta. En tarkemmin osaa selittää komentoa, mutta tämä löytyy X:n asetustiedostosta. Ainakin minulla on toiminut.
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Luulisi, että laitteiston tunnistus ei ole riippuvainen työpöytäympäritöstä.

e. Komennon jälkeen X on käynnistettävä uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:15.50 kirjoittanut beh »

peran

  • Vieras
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #3 : 20.09.08 - klo:15.51 »
Itse sain nv:n ajurilla maksimiresot toimimaan, vaikka se ei teoriassa pitäisi ihan niin toimiakaan, mutta mulla sattui toimimaan.

Laitoin Section Screenin seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Configured Video Device"
Monitor "Configured Monitor"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Virtual 1920 1200
Modes "640x480@60"
EndSubSection
EndSection

Uudemmat kernelit löytävätkin jo mun näytön, joten en ole ihan varma toimiiko sulla samoin kuin mulla.

Siis näyttöni reso on 1920x1200. Siis muokkasin vain Virtual-kohtaa.

Tämän siis nv:n ajuri teki hieman 'väärin', mutta siis paremmin kuin asetuksissa seisoo. No toimivaa konetta ei pidä sorkkia, joten pysyn näissä.

Tämänhän pitäisi näyttää 640x480-resoilla 1920x1200 zoomattavaa resoa, mutta minulla se näytti normaalia 1920x1200 resoa ilman zoomauksia.

Tuskin toi beh:n mainitsema dpkg-reconfigure-rimpsu toimii enää Hardyssä.

Edit - siis tiedostoon pääsee käsiksi päätteellä:
Koodia: [Valitse]
gksudo gedit  /etc/X11/xorg.conf

« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:16.03 kirjoittanut peran »

Legoman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #4 : 20.09.08 - klo:17.10 »
Itse sain nv:n ajurilla maksimiresot toimimaan, vaikka se ei teoriassa pitäisi ihan niin toimiakaan, mutta mulla sattui toimimaan.

Laitoin Section Screenin seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Configured Video Device"
Monitor "Configured Monitor"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Virtual 1920 1200
Modes "640x480@60"
EndSubSection
EndSection

Uudemmat kernelit löytävätkin jo mun näytön, joten en ole ihan varma toimiiko sulla samoin kuin mulla.

Siis näyttöni reso on 1920x1200. Siis muokkasin vain Virtual-kohtaa.

Tämän siis nv:n ajuri teki hieman 'väärin', mutta siis paremmin kuin asetuksissa seisoo. No toimivaa konetta ei pidä sorkkia, joten pysyn näissä.

Tämänhän pitäisi näyttää 640x480-resoilla 1920x1200 zoomattavaa resoa, mutta minulla se näytti normaalia 1920x1200 resoa ilman zoomauksia.

Tuskin toi beh:n mainitsema dpkg-reconfigure-rimpsu toimii enää Hardyssä.

Edit - siis tiedostoon pääsee käsiksi päätteellä:
Koodia: [Valitse]
gksudo gedit  /etc/X11/xorg.conf


Kokeilin, mutta siltikin on tämä 1024x728 reso  :-\
Läppäri: Ibm thinkpad t30 [Pena4M 1,8ghz, 512mt ram][linux mint KDE/XFCE+windows xp+windows 7 RC]
Pöytäkone: bakcard bell [celereon 3,33ghz, 1.5gt ram][Windows xp]
Äitini kone: CompaQ [celereon 1,7ghz, 1gt ram][linux mint KDE+windows xp]

peran

  • Vieras
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #5 : 20.09.08 - klo:17.17 »
laitappas tänne toi xorg.confin sisältö, niin katsotaan, josko onnella jotain saisi aikaiseksi. Olen kyllä itsekin varsin onneton xorg.confin säätäjä, mutta ehkä täältä löytyy joku taitaja.

Koodia: [Valitse]
cat /etc/X11/xorg.conf

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #6 : 20.09.08 - klo:17.18 »
Lainaus
Tuskin toi beh:n mainitsema dpkg-reconfigure-rimpsu toimii enää Hardyssä.

Kyllä se luo tuon xorg.conf tiedoston.

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #7 : 20.09.08 - klo:17.21 »
Hardyn aikana minäkin olen tuota komentoa käyttänyt.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kubuntu ei tykkää näyttiksestä/näytöstä
« Vastaus #8 : 20.09.08 - klo:17.34 »
Käynnistä Kubuntun päätteesä
Koodia: [Valitse]
sudo displayconfigja valitse sieltä näyttösi ja näytönohjaimesi. Se luo uuden xorgin, mutta vaikka se niin väittää, pelkkä uloskirjautuminen ei riitä, vaan uloskirjauduttuasi pitää vielä uudelleekäynnistää kone ja sitten kirjautua, ennen kuin alkaa näyttää siedettävältä.

Muuten jos Ubuntu tökki, ei Kubuntu ole sen kevyempi, vasta Xubun tutuo hiukan kevennystä koneen peruskuormaan. Vielä keveämpiäkin löytyy  ;D

Mutten jos näyttösi ei tunnistu, niin ainakin Kubuntu 8.04.1 ja myös vastaava Ubuntu tarjoaa todella surkeasti eväitä asian korjaamiseen. Nuo päätteen kautta käynnistettävät displayconfig ja Ubuntussa displayconfig-gtk ovat ne työkalut, joilla tosiaan voi vaikuttaa graafisesti, merkkipohjaisen xrandr:n lisäksi.

Tuo xorg:in uudelle konfigurointi tekee juuri saman mitä asennettaessa, eli tuskin auttaa, ellei ole mennyt sotkemaan xorg.conf:ia.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS