Kirjoittaja Aihe: asennus ei kirjoita /boot osiolle (ratkaistu)  (Luettu 10477 kertaa)

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
asennus ei kirjoita /boot osiolle (ratkaistu)
« : 17.09.08 - klo:21.43 »
Olen yrittänyt asentaa ubuntua. LiveCd toimii ihan hyvin. Kun asennan, niin asennus ei valita mitään. Asennuksessa olen tehnyt seuraavat osiot: /home 13Gt, / 9 Gt, /boot 200Mt, /opt 500Mt ja swap 2Gt. Asennuksessa käsken laittamaan grubin /boot -osiolle, joka on mulla /dev/sdb12. Osio on Ext3 -muodossa. Ongelma on se, että kun asennus loppuu ja palataan live cd:lle, niin /boot osiossa ei ole joko mitään tai sitä ei voida edes lukea. Olen huomannut kerran, että sama onglema  on ollut /opt osiossakin.  Ajatukseni on ollut käyttää XP:n käynnistyslataajaa joka on sdb1 osiolla. En tiedä sekoaako Ubuntu siihen, että mulla on koneella myös Fedora 8. Ajattelin siirtyä Ubuntuun, jos sen saisi edes asennettua. Mikä menee asennuksessa pieleen? Vaikka suurensin /boot osion 2Gt:uun, ei auttanut asiaa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.08 - klo:14.55 kirjoittanut linder »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #1 : 17.09.08 - klo:22.19 »
Asennuksessa olen tehnyt seuraavat osiot: /home 13Gt, / 9 Gt, /boot 200Mt, /opt 500Mt ja swap 2Gt.

Onko sinulla jokin syy käyttää erillisiä /boot ja /opt -osioita? Molemmat toimivat ihan nätisti juuriosioltakin.

Lainaus
Olen huomannut kerran, että sama onglema  on ollut /opt osiossakin.
Siis mikä ongelma? Oletusasennuksessa /opt on tyhjä.

Lainaus
Ajatukseni on ollut käyttää XP:n käynnistyslataajaa joka on sdb1 osiolla.

Mihin?

Lainaus
En tiedä sekoaako Ubuntu siihen, että mulla on koneella myös Fedora 8.

Ei sekoa.

Lainaus
Vaikka suurensin /boot osion 2Gt:uun, ei auttanut asiaa.

Kerneli+initrd+grub -kamat tarvii tilaa n. 20 megaa plus tulevaisuuden kernel-päivityksiä varten jonkin verran tyhjää tilaa.

EDIT:

Jos mielestäsi grub ei asentunut sinne minne piti, voit asentaa sen käsinkin live-cd:ltä.

Lisäinfoa: http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja
« Viimeksi muokattu: 17.09.08 - klo:22.25 kirjoittanut jussike »

mestari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
    • Valokuitu.net
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #2 : 17.09.08 - klo:22.30 »
Ööh, Windowsin käynnistyslataaja? NTLDR ei ymmärrä Ubuntujen päälle yhtään mitään, joten Grubia joudut käyttämään, jos meinaat useamman käyttiksen lataimeen saada.
iBook | Mac OS X 10.4
Valokuitu.net | Gentoo GNU/Linux


jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #3 : 17.09.08 - klo:22.33 »
Ööh, Windowsin käynnistyslataaja? NTLDR ei ymmärrä Ubuntujen päälle yhtään mitään, joten Grubia joudut käyttämään, jos meinaat useamman käyttiksen lataimeen saada.

Älä ole niin varma ilman faktaa.

http://jaeger.morpheus.net/linux/ntldr.php

Aivan eri asia on se onko siinä mitään järkeä.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #4 : 17.09.08 - klo:22.40 »
Vielä yksi epäselvä asia...
Lainaus
Ongelma on se, että kun asennus loppuu ja palataan live cd:lle, niin /boot osiossa ei ole joko mitään tai sitä ei voida edes lukea.

Täsmentäisitkö hieman?
Meneekö koko asennus oikeasti loppuun, eli pyytääkö asennusohjelma poistamaan CD:n asemasta?
Uudelleenkäynnistysmenestys?
Miten totesit boot-osion tilan?
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #5 : 17.09.08 - klo:22.44 »
quote author=jussike link=topic=21526.msg160913#msg160913 date=1221679167]
Asennuksessa olen tehnyt seuraavat osiot: /home 13Gt, / 9 Gt, /boot 200Mt, /opt 500Mt ja swap 2Gt.

Onko sinulla jokin syy käyttää erillisiä /boot ja /opt -osioita? Molemmat toimivat ihan nätisti juuriosioltakin.
Olet oikessa. Ei ole mitää erityistä syytä tehdä erillistä /boot- osiota. Erillisen /opt osion teen sen vuoksi, että sinne laitan dvb-ajurit yms. Kun asennan joskus uudelleen mahdollisesti käyttiksen, niin /opt pysyy koskemattomana. Löydän kaikki vanhat tavarat sieltä koskemattomana.
Lainaus
Olen huomannut kerran, että sama onglema  on ollut /opt osiossakin.
Siis mikä ongelma? Oletusasennuksessa /opt on tyhjä.

Niin pitääkin, mutta koko osiota ei voinut lukea ollenkaan.
Ongelma on se, että myös /boot -osio on tyhjä. 

Lainaus
Ajatukseni on ollut käyttää XP:n käynnistyslataajaa joka on sdb1 osiolla.

Mihin?
Teen dualbootin, koska mulla on XP ja Fedora jo ennestään.

Ubuntua varten kopioin /boot -osiolta käynnistykseen tarvittavat tiedot c: -asemalle tiedostoon bootsect-ubuntu.lnx seuraavalla käskyllä:
Sudo dd if=/dev/sdb12 of=/media/dsik/bootsect-ubuntu.lnx bs=512 count=1.
Sitten laitan boot.ini'iin seuraavan rivin: C:\bootsect-ubuntu.lnx="Ubuntu"

Tämän jälkeen Ntldr lukee boot.inin ja Ubuntun tulisi käynnistyä.
Lainaus
En tiedä sekoaako Ubuntu siihen, että mulla on koneella myös Fedora 8.

Ei sekoa.

Lainaus
Vaikka suurensin /boot osion 2Gt:uun, ei auttanut asiaa.

Kerneli+initrd+grub -kamat tarvii tilaa n. 20 megaa plus tulevaisuuden kernel-päivityksiä varten jonkin verran tyhjää tilaa.

EDIT:

Jos mielestäsi grub ei asentunut sinne minne piti, voit asentaa sen käsinkin live-cd:ltä.

Lisäinfoa: http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja

[/quote]

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #6 : 17.09.08 - klo:22.50 »
Vielä yksi epäselvä asia...
Lainaus
Ongelma on se, että kun asennus loppuu ja palataan live cd:lle, niin /boot osiossa ei ole joko mitään tai sitä ei voida edes lukea.

Täsmentäisitkö hieman?
Meneekö koko asennus oikeasti loppuun, eli pyytääkö asennusohjelma poistamaan CD:n asemasta?

Ei. Asennus menee takaisin Live CD:lle. Kun poistun live CD:stä, niin sitten pyydetään poistamaan cd

Uudelleenkäynnistysmenestys?
Miten totesit boot-osion tilan?

Kun olin takaisin Live CD:llä, niin kaitsoin mitä kullakin uudella osiolle oli kirjoitettu.. Esim /home oli ok ja samoin/ -osio. Niihin asennusohjelma oli kirjoittanut äkkiä katsottuna ihan mitä pitääkin.  /boot-osiolle ei oltu kirjoitettu yhtään mitään. Kerran huomasin, että Gparted ohjelma valitti, ettei pystynyt lukemaan /opt ja /boot osioita. /home ja / olivat ihan luettavissa ja siellä oli tavaraa. Juuressa oli tavaraa 4...5 Gt verran

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #7 : 17.09.08 - klo:22.51 »
@jussike
Lainaus
Onko sinulla jokin syy käyttää erillisiä /boot ja /opt -osioita? Molemmat toimivat ihan nätisti juuriosioltakin.
Se Fedora sen todennäköisesti tuollaiseen asentoon tehnyt.
Asennusosioionnissa tarvis liitellä manuaalisesti, vaikken suosittelis vihamiehillekään muun kuin home-osion sekakäyttöä. Lienee mahdotonta ilman ongelmia, sen verran erilaiset eväät näissä kahdessa distrossa.  ;)
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #8 : 17.09.08 - klo:22.56 »
@linder
Lainaus
Kun olin takaisin Live CD:llä, niin kaitsoin mitä kullakin uudella osiolle oli kirjoitettu..
Jos oikein ymmärrän, et siis ole ensin uudelleenkäynnistänyt konetta?
Jos näin on...
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #9 : 17.09.08 - klo:23.43 »

Teen dualbootin, koska mulla on XP ja Fedora jo ennestään.

Ubuntua varten kopioin /boot -osiolta käynnistykseen tarvittavat tiedot c: -asemalle tiedostoon bootsect-ubuntu.lnx seuraavalla käskyllä:
Sudo dd if=/dev/sdb12 of=/media/dsik/bootsect-ubuntu.lnx bs=512 count=1.
Sitten laitan boot.ini'iin seuraavan rivin: C:\bootsect-ubuntu.lnx="Ubuntu"

Tämän jälkeen Ntldr lukee boot.inin ja Ubuntun tulisi käynnistyä.

Ahaa. Miksi näin päin? Dualbooteissa on käytetty jo kauan oletuksena, että windowskin käynnistetään grubin tai lilon läpi.

sdb12? Äsken puhuit sdb11:sta.

Nyt voi olla sellainen tilanne, että grub on kirjoitettu /boot -osion boot sectoriin, mutta stage2 sijaitsee juuriosiolla. Silloin /boot -osion tiedostojärjestelmässä ei ole mitään, mutta käynnistystieto on boot-sectorissa, eli noissa ensimmäisessä 512 tavussa osiolla.
Periaatteessahan tuo sinun systeemisi voi toimiakin.

Mbr -> Ntldr -> grubin boot sector tiedostona -> stage2 ubuntun juuriosiolla -> menu.lst ubuntun juuriosiolla

Et ole vieläkään vastannut käynnistyykö kone uudelleenkäynnistyksen jälkeen vai ei?

EDIT: Jos osiota ei toistuvasti voi lukea, lienee levyssä jotain fyysistä häikkää tai sitten jotakin on korruptoitunut.
« Viimeksi muokattu: 17.09.08 - klo:23.46 kirjoittanut jussike »

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #10 : 18.09.08 - klo:19.18 »
@linder
Lainaus
Kun olin takaisin Live CD:llä, niin kaitsoin mitä kullakin uudella osiolle oli kirjoitettu..
Jos oikein ymmärrän, et siis ole ensin uudelleenkäynnistänyt konetta?
Jos näin on...

Nyt taitaa olla jotain mitä en hiffaa.  En tajua mitä ajat takaa.  Käynnistin siis live CD:n. Kun se oli käynnistynyt, niin sitten asensin Ubuntun kuvakkeen avulla, joka oli työpöydällä. Kun asennus oli mennyt läpi, löysin itseni taas LiveCD:n työpöydältä. Kopioin dd - käskyn avulla bootsectorin bootsect-ubuntu.lnx tiedostoon C-asemalle. Sitten boottasin koneen uudelleen, jolloin ensimmäisen kerran käyttis pyysi poistamaan CD:n. Uudelleen käynnistyksessä yritin käynnistää Ubuntun boot.ini'tiedoston kautta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo:19.32 kirjoittanut linder »

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #11 : 18.09.08 - klo:19.21 »

Teen dualbootin, koska mulla on XP ja Fedora jo ennestään.

Ubuntua varten kopioin /boot -osiolta käynnistykseen tarvittavat tiedot c: -asemalle tiedostoon bootsect-ubuntu.lnx seuraavalla käskyllä:
Sudo dd if=/dev/sdb12 of=/media/dsik/bootsect-ubuntu.lnx bs=512 count=1.
Sitten laitan boot.ini'iin seuraavan rivin: C:\bootsect-ubuntu.lnx="Ubuntu"

Tämän jälkeen Ntldr lukee boot.inin ja Ubuntun tulisi käynnistyä.

sdb12? Äsken puhuit sdb11:sta.


Sori, /boot osio oli /dev/sdb12. Alussa muistin väärin.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo:19.27 kirjoittanut linder »

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #12 : 18.09.08 - klo:19.23 »
@jussike
Lainaus
Onko sinulla jokin syy käyttää erillisiä /boot ja /opt -osioita? Molemmat toimivat ihan nätisti juuriosioltakin.
Se Fedora sen todennäköisesti tuollaiseen asentoon tehnyt.
Asennusosioionnissa tarvis liitellä manuaalisesti, vaikken suosittelis vihamiehillekään muun kuin home-osion sekakäyttöä. Lienee mahdotonta ilman ongelmia, sen verran erilaiset eväät näissä kahdessa distrossa.  ;)


Kiitosia vinkistä! Kokeilen asentaa siten, että teen ainoastaan / -osion, /home -osion ja swapin. Yritän asentaa uudelleen.

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #13 : 18.09.08 - klo:19.25 »

Et ole vieläkään vastannut käynnistyykö kone uudelleenkäynnistyksen jälkeen vai ei?


Kone käynnistyy iloisesti uudelleen käynnistyksessä. Pääsen ihan hyvin XP:hen että Fedoraan. Molempiin pääsen boot.inin avulla.  Näin ollen Ubuntu ei ole kirjoittanut ainakaan boottavan kovalevyn MBR:lle. Olen yrittänyt välttää sitä parhaani mukaan.
« Viimeksi muokattu: 19.09.08 - klo:20.57 kirjoittanut linder »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #14 : 18.09.08 - klo:19.58 »
Lainaus
Näin ollen Ubuntu ei ole kirjoittanut ainakaan boottavan kovalevyn MBR:lle. Olen yrittänyt välttää sitä parhaani mukaan.

Luulisinpa, että helpommalla pääsisit jos asentaisit Ubuntun ihan default-asetuksilla ja antaisit sen kirjoittaa mbr:ään grubin. Se tunnistaa muut käyttöjärjestelmät automaattisesti. En nyt lupaa, että onko se ihan aukoton jos on monimutkaisempia virityksiä, mutta ainakin perus windows-osiot ja toiset normaalimuotoiset linux-asennukset pitäisi tunnistua ihan niks naks. Ja jos otat Fedorasta varmuuden vuoksi boottitiedot talteen niin kyllä se onnistuu.

Ja oliko nyt niin, että Ubuntu ei käynnisty sen NTLDR/boot.ini -viritelmän kautta?
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo:20.01 kirjoittanut jussike »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #15 : 18.09.08 - klo:20.47 »
Jos näin on käynyt...
Lainaus
Kun asennus oli mennyt läpi, löysin itseni taas LiveCD:n työpöydältä.
olet saanut jotain uutta aikaiseksi.
Meikäläisen asennus menee läpi, silloin kun onnistuu, mutta se CD pitää/sen joutuu poistaa/tamaan asemasta ennen uudelleenkäynnistystä. Aina ja joka kerta.
Jos laiteteknisestä syystä koneesi kuitenkin asennuksen jälkeen käynnistyisi omin nokkineen, sitä asennuslevykettä olleskaan poistamatta, niin työpöydällehän se sitten... ja käyttäjänä on taatusti "Ubuntu"!
Jos sen jälkeen osiot tai oikeudet ei olisi toivotut... niin kaikkihan on omalla tavallaan OIKEIN?
Vaikka se lopputulos ei olekaan se asentajan toivoma, vaan luvalla sanoen susi.
Olenkohan oletukseni kanssa väärässä... ;)
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #16 : 18.09.08 - klo:20.53 »
OhO!  :) ;) :D ;D
Lainaus
Näin ollen Ubuntu ei ole kirjoittanut ainakaan boottavan kovalevyn MBR:lle. Olen yrittänyt välttää sitä parhaani mukaan.
Hyvin taisit välttää, mutta nyt jotakin ränttiä sinne levyn laitaan ja sassiin!  :)
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #17 : 18.09.08 - klo:21.04 »
Lainaus
Näin ollen Ubuntu ei ole kirjoittanut ainakaan boottavan kovalevyn MBR:lle. Olen yrittänyt välttää sitä parhaani mukaan.

Luulisinpa, että helpommalla pääsisit jos asentaisit Ubuntun ihan default-asetuksilla ja antaisit sen kirjoittaa mbr:ään grubin. Se tunnistaa muut käyttöjärjestelmät automaattisesti. En nyt lupaa, että onko se ihan aukoton jos on monimutkaisempia virityksiä, mutta ainakin perus windows-osiot ja toiset normaalimuotoiset linux-asennukset pitäisi tunnistua ihan niks naks. Ja jos otat Fedorasta varmuuden vuoksi boottitiedot talteen niin kyllä se onnistuu.

Ja oliko nyt niin, että Ubuntu ei käynnisty sen NTLDR/boot.ini -viritelmän kautta?

Ubuntu ei käynnistynyt NTLDR/boot.ini viritelmän kautta. Asensin uudellee Ubuntua siten, että mulla oli vain / -osio, /home -osio ja swap. Mutta sama oli ongelma. /boot hakemistossa ol vain seuraavat tiedostot:
abi-2.6.24-19-generic     
System.map-2.6.24-19-generic
config-2.6.24-19-generic 
vmlinuz-2.6.24-19-generic
memtest86+.bin

Siellä ei ollut mitään viittausta menu.lst:hen tai grub'iin

linder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #18 : 18.09.08 - klo:21.07 »
OhO!  :) ;) :D ;D
Lainaus
Näin ollen Ubuntu ei ole kirjoittanut ainakaan boottavan kovalevyn MBR:lle. Olen yrittänyt välttää sitä parhaani mukaan.
Hyvin taisit välttää, mutta nyt jotakin ränttiä sinne levyn laitaan ja sassiin!  :)

sopii. Kokeillaan. Toivotavasti se ei aiheuta enempiä ongelmia, kun boottaavan osion (dev/dsb1) järjestelmänä on NTFS.
Ilmoittelen miten käy.  Jos mitään ei kuulu useampaan päivään, niin heikosti on sitten käynyt  :D

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: asennus ei kirjoita /boot osiolle
« Vastaus #19 : 18.09.08 - klo:21.23 »
Yks muistu vielä...
se boot-osion paikka siellä levyllä, osoite siis, oli ainakin ennen rajoitettu, johonkin sylinterilukuun...?
Joku muu muistaa ja tietää paremmin?

JK: NTFS:lle ei Ubuntu kirjoita sitten yhtikäs mitään asentuessaan. Joko osiotaulusssa virhe, kuten usein ilmaantuu tai käyttäjän oikolukuvika.
Lainaus
abi-2.6.24-19-generic     
System.map-2.6.24-19-generic
config-2.6.24-19-generic
vmlinuz-2.6.24-19-generic
Eikö tuolla määrällä jo yksi systeemi pyörisi? :)
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo:21.32 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588