Kirjoittaja Aihe: Värit sinivoittoisia videota katsellessa  (Luettu 2527 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Värit sinivoittoisia videota katsellessa
« : 15.09.08 - klo:11.23 »
Ubuntu 8.04 versiossa videon värit sekoilee katsellessa. Hetken ne saaattavat pysyä normaaleina, mutta sitten ne muuttuvat sini-vihreävoittoisiksi. Sinänsä kopioidun tai nauhoitetun videon värit ovat tiedostossa oikein. Kun katselen Sunin ent. Innotekin VirtualBoxiin asentamani Windows XP:n playereilla, ovat värit normaaleja. Myös linuxin puolella valokuvien värit toistuvat oikein, ja kun käytin laitteiston testausta, oli kaikki myös ok. Käytän Laiteajurit kohdasta valittua Nvidia ajuria, mutta tulos on sama, vaikka vaihtaisin alkuperäiseen. Koneeni on Corel 2 Quatro, siinä pyörii Grubin kautta Vista ja Ubuntu, sekä Ubuntussa virtuaali XP. Vistaa käytän vain Avidin takia, vaikka XP olisi senkin suhteen ollut parempi. Minulla on useampia videon katseluohjelmia: MPlayer, Gxine, VLC Media Player,Xine, Totem-elokuvasoitin sekä editointiohjelmat Kino, Cinelerra, Avidemux. Lisäksi olen asentanut Elisa Media Centerin.  Ohjelmia on siksi näin paljon, koska kaikki videot eivät toimi oikein yhdessä toistimessa. Nyt tähän on vaikuttanut värit, koska ajattelin, että vika on ehkä vain katseluohjelmassa. Asennettaessa Ubuntu ei ole varoittanut ristiriidoista. Näytönohjain on G-Force. Se on viime syksynä ostettu, ja sen pitäisi olla parhaasta päästä. Videomuistin koko on ainakin 128 mb.
Olen kokeillut myös kolmea eri monitoria, eivätkä nekään muuttaneet asiaa. Päänäyttöni on nyt Samsung Syncmaster 2493HM. Toinen on vanhempi 17 tuumainen ja analoginen editointia varten. Ubuntussa tosin vaikka klikkaan kloona näytöt pois, ei ikkunoita voi siirtää toisen näytön puolelle, vaan jos en vaihda pienempään resoluutioon analogisessa näkyy vain osa.

Jos joku voisi auttaa olisin hyvin kiitollinen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Värit sinivoittoisia videota katsellessa
« Vastaus #1 : 15.09.08 - klo:12.07 »
Ubuntu 8.04 versiossa videon värit sekoilee katsellessa. Hetken ne saaattavat pysyä normaaleina, mutta sitten ne muuttuvat sini-vihreävoittoisiksi. Sinänsä kopioidun tai nauhoitetun videon värit ovat tiedostossa oikein.

Vaikea sanoa. En oikeastaan tiedä kuin, että toisto-ohjelmissa on mahdollisuus jonkin verran säätää videota, esimerkiksi MPlayer (ruutukaappaus ohessa).

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Värit sinivoittoisia videota katsellessa
« Vastaus #2 : 15.09.08 - klo:18.05 »
Onko mitään vaikutusta videoajureilla: xv,x11 jne?

Itsellä ei laadusta rutistavaa, mutta se xv on HIDAS, mutta paras. Syyttävän sormen kohdistan nvidiaan. Itseasiasa 2D nvidialla on muutenkin hidasta. Tuntuvat panostaneen enemmän 3D ominaisuuksiin  >:(
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Värit sinivoittoisia videota katsellessa
« Vastaus #3 : 15.09.08 - klo:19.01 »
Mulla oli tässä romuläppärissä videoiden värit sinivoittoisia, kunnes pistin VLC:n asetuksista minkä tahansa DeInterlace filterin päälle...Oli oletuksena pois päältä....
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Värit sinivoittoisia videota katsellessa
« Vastaus #4 : 15.09.08 - klo:19.26 »
Kiitos MPlayer vihjeestä. Kaikki muut toisto-ohjelmat sotkivat värit, mutta MPlayer toisti ne oikein sen jälkeen, kun väriasetuksissaklikkasin clear. MPlayerilla avattaessa sen jälkeen värit toistuivat oikein, mutta jos klikkasin tiedostoa niin elokuvakatselin avautui ja värit olivat jälleen sekaisin. MPlayerilla taas, kun klikkasi clear, ne palautuivat normaaleiksi. Poistin xinen, gxinen ja elokuvasoittimen, ja nyt tiedostot avautuvat suoraan MPlayeriin. DVD avasi Totemin, mutta sekin toisti nyt oikein värit.
Tätä ennen olin kopioinut komentoja korjatakseni väriongelman sivulla http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=661833 olevien ohjeiden mukaan, mutta se ei auttanut silloin väreihin. Olin kyllä yrittänyt säätää värejä MPlayerissa, mutta en ollut arvannut klikata "clear". Nyt minulla on repositoryssa Mediubuntu, enkä uskalla poistaa sitä, koska video (avi, mp4,DVD, mpg) toimii oikein. Päivitettäessä Synaptic tosin valittaa:
"Tiedoston http://repository.akirad.net/dists/akirad-hardy/main/binary-amd64/Packages.gz nouto ei onnistunut  500 Internal Server Error
Joidenkin hakemistotiedostojen nouto ei onnistunut, ne on ohitettu tai käytetty vanhoja. "
 En ole varma, tuliko Akirad Mediubuntun mukana.Olen vain atk-käyttäjä vaikkakin suhteellisen kokenut. Luulen kuitenkin väriongelman johtuneet ristiriidoista lataamieni ohjelmien kesken.
Kiitos vastauksista. Minun kohdallani ongelma tuli ratkaistuksi.