Kirjoittaja Aihe: remonttiongelmia: ei oikeuksia jakoihin[ratkaistu] mutta[ratkaistu]?  (Luettu 2383 kertaa)

Markku Pääkkönen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Jeh, remonttiongelmia:

Siirsin siis homen omalle levylleen ja jyräsin järjestelmän 64bittiseksi.

Meinasin jakaa pari kansiota mutta sain siitä tämmöisen varoituksen: komento 'net usershare' palautti virheen 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Permission denied. You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.

Kävin vilkasees tota usershares kansiota, se on rootin omistuksessa enkä osaa päästä käsiksi siihen. Mites mä tän kans touhuan?

Muokkaus: asensin samban uudestaan loggauduin ulos ja sain jaon tehdyksi.
Mut sisäänkirjautumisessa ilmestyi herja homen omistuksesta, jota valitettavasti en näköjään saanutkaan kopioiduksi tähän... hmm...
Tarkastellaan tilannetta...  ;)

Terveisin Markku Pääkkönen
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo:14.18 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: remonttiongelmia: ei oikeuksia jakoihin[ratkaistu] mutta?
« Vastaus #1 : 12.09.08 - klo:12.28 »
Ajelen vain 32-bittisellä, mutta eiköhän tuohon samat lääkkee pure. ;D

Suositteleln perehtymään ajatuksella oikeuksiin ja omistuksiin ml. ryhmät.
Linux.fi wikissä ion hyvää johdatusta asiaan.

Ketjussa:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53.0
Käydään läpi tuo mielestäni aika hyvin. Ainakin itse sain yhteseit kansiot pelaamaan, joskin ilman sambaa.

Sitä tehdessä havaitsin, että suoraan juuressa olevan kansion omistajuutta ei voinut muuttaa. Vaikka kuinka komensi chown:illa, omistajuus ja ryhmä pysyivät samana(root:root)

Ystävällisin terveisin
 Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Markku Pääkkönen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
« Vastaus #2 : 12.09.08 - klo:13.03 »
Jepu, kiitos, ton mä olinkin jo käynyt kattomassa ja sain kansion siis jaetuksi  :) tuolta löytyneellä ohjeella.

Mut tää herja tossa uudelleenkirjautumisessa loggauksen jälkeen: Käyttäjän $HOME/.dmrc -tiedosto ohitetaan. Tämä estää oletusistunnon ja -kielen tallentamisen. Tiedoston tulee olla käyttäjän omistuksessa ja sen oikeuksien 644. Käyttäjän kotihakemiston tulee olla käyttäjän omistuksessa, eikä muilla saa olla sinne kirjoitusoikeutta.

Mä olen tällä koneella ainoa käyttäjä enkä tähän muita huolikaan. Jaan vaan ton yhden kuvakansion tästä samballa, mikä siis nyt onnistui.
Ehkä mä en nyt suhtaudu tohon mitenkään ellei joku esitä painavaa syytä tai kone hyydy  ;)

Tosiaan, mun täytyy vielä vähän opiskella noita käyttäjäoikeuksia, mut eiköhä se tässä ajan mittaan tartu... :P

Muokkaus: kävin hihittelemässä tuolla samasta ongelmasta pari vuotta sitten käytyä keskustelua, ja sain apuja  ;D ;D eli näin:
Koodia: [Valitse]
sudo chmod 644 .dmrc
sudo chown username .dmrc
sudo chmod 755 /home/käyttäjänimi
sudo chown käyttäjänimi /home/käyttäjänimi

Eli seuraavan ongelman kimppuun, pitäisköhän aloittaa uus ketju... no EEEE  :P :P

« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo:17.35 kirjoittanut markkupaakkonen »

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.09.08 - klo:13.16 »
Mulla tuli tuo sama herja josssain vaiheessa, eli tarkistapa oman kotikansiosi oikeudet. Se teksti piti sanatarkasti paikkansa.
Alla malliksi ote oman koneeni oikeuksista:
jallu@ARMAS:/home$ ls -l
yhteensä 56
drwxr-xr-x   124  jallu        jallu    12288 2008-09-12 12:11 jallu
drwx------        2   root      root    16384 2007-04-05 14:53 lost+found
drwxr-xr-x    46   pelaaja  pelaaja   4096 2008-08-20 19:19 pelaaja
drwxrwsr-x    6    jallu      users     4096 2008-09-09 14:30 yhteinen

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Markku Pääkkönen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
« Vastaus #4 : 12.09.08 - klo:13.30 »
Kiitti mä löysin jo ratkaisun, muokkasin sen tuohon ylemmä...  :D

Markku Pääkkönen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
« Vastaus #5 : 12.09.08 - klo:13.55 »
Mutta ilmeni uusi ongelma  ??? , minulla ei olekaan oikeutta kirjoittaa ulkoiselle kiintolevylle, joka näyttää olevan rootin omistuksessa.
Alustin sen ennen remonttia... hmm. Tarttis varmuuskopioida home sinne... eli miten mä saan sen käyttööni?

Muokkaus: jeh, tällä sain:
sudo chown markku '/media' ;D

« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo:14.17 kirjoittanut markkupaakkonen »