Kirjoittaja Aihe: Työpöytä  (Luettu 6356 kertaa)

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Työpöytä
« : 10.09.08 - klo:22.13 »
Olen tuore Ubuntun käyttäjä ja tietysti on ongelmia. Olen mennyt muuttelemaan lisää/poista sovellutuksia ja saanut ne kivaan sotkuun. Mulla on Ubuntu 8.04 LTS. Tietysti olen mennyt tekemään sen niin kuin ennen Windows XP:ssä.

Tilanne on: Desktop(Työpöytä) on tyhjä ja kaikki siellä olleet tiedot ovat  ;D tai siis minä olen ne jotenkin onnistunut siirtämään käyttäjänimen kotikansioon. Miten ne saa palautettua Työpöydälle? Lisäksi File System näkyy nyt ala-paneelissa, eihän se siellä pidä näkyä. Lisäksi kun yritin tyhjentää roskista niin koko roskis hävisi. Miten sen saa takaisin.

Pitääkö ne korjata Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla ja miten se tehdään. Niinkö että: Järjestelmä ->ylläpito ->synaptic, jossa ruutu pimenee ja tulee ikkuna missä se kysyy salasanaa. Annanko sen ja hyväksyn toimenpiteen.
Mitä sitten pitää tehdä? Vai korjaako se itsestään ja päivittää?

Jos joku ystävällinen sielu voisi auttaa mua. Muuten ilmeisesti joudun pistään koneen etähallintaan. Olis kuitenkin kiva oppia korjaamaan mokansa itse, eihän tätä muuten opi käyttämään.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #1 : 10.09.08 - klo:22.23 »
Olen tuore Ubuntun käyttäjä ja tietysti on ongelmia. Olen mennyt muuttelemaan lisää/poista sovellutuksia ja saanut ne kivaan sotkuun. Mulla on Ubuntu 8.04 LTS. Tietysti olen mennyt tekemään sen niin kuin ennen Windows XP:ssä.

Tilanne on: Desktop(Työpöytä) on tyhjä ja kaikki siellä olleet tiedot ovat  ;D tai siis minä olen ne jotenkin onnistunut siirtämään käyttäjänimen kotikansioon. Miten ne saa palautettua Työpöydälle? Lisäksi File System näkyy nyt ala-paneelissa, eihän se siellä pidä näkyä. Lisäksi kun yritin tyhjentää roskista niin koko roskis hävisi. Miten sen saa takaisin.

Pitääkö ne korjata Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla ja miten se tehdään. Niinkö että: Järjestelmä ->ylläpito ->synaptic, jossa ruutu pimenee ja tulee ikkuna missä se kysyy salasanaa. Annanko sen ja hyväksyn toimenpiteen.
Mitä sitten pitää tehdä? Vai korjaako se itsestään ja päivittää?

Jos joku ystävällinen sielu voisi auttaa mua. Muuten ilmeisesti joudun pistään koneen etähallintaan. Olis kuitenkin kiva oppia korjaamaan mokansa itse, eihän tätä muuten opi käyttämään.

Kaikki tekemäsi, tai asentamasi ohjelmat päätyvät yleensä kotikansioosi, ei näy välttämättä työpöydällä.

Kotikansio löytyy sijainnit>kotikansio.

Synaptik aukeaa kun kirjoitat oman asennuksen aikana tekemäsi salasanan siihen laatikkoon, jolloin pääset asentamaan ja poistamaan ohjelmia, malttia kannattaa käyttää opetellessa.

Tervetuloa foorumille, ja linuxsin ihmeelliseen maailmaan.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Työpöytä
« Vastaus #2 : 11.09.08 - klo:09.12 »
Tilanne on: Desktop(Työpöytä) on tyhjä ja kaikki siellä olleet tiedot ovat  ;D tai siis minä olen ne jotenkin onnistunut siirtämään käyttäjänimen kotikansioon. Miten ne saa palautettua Työpöydälle? Lisäksi File System näkyy nyt ala-paneelissa, eihän se siellä pidä näkyä. Lisäksi kun yritin tyhjentää roskista niin koko roskis hävisi. Miten sen saa takaisin.

Jos koko alapalkki on siirtynyt alas, niin saat sen ylös ihan vain tarttumalla sitä hiirellä ja raahaamalla sen ylälaitaan. Tästä ketjusta voisi löytyä apua tuohon roskakoriongelmaan.

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #3 : 11.09.08 - klo:16.32 »
Joo sen kylla tiedan etta palkkia saa pyoritettya ympari, mutta kone on  edelleen sekaisin. Olen yrittanyt lukea noita wikin ojeita myos. Kone siis kylla toimii, mutta olo on epavarma, kun ei kasita noita ohjeita oikein  ???. Ajan kanssa ne tietysti selvii ja nyt otin kayttoon Eee PC:n, tassakin on Linux, mutta KDE ja englanninkielinen. Tassa ei voi kieliasetuksia muuttaa, niin  ainakin ymmarsin  kun yritin sen tehda.

Ubuntussa paasin salasanalla siihen tilaan missa ohjelmia voi lisata ja poistaa ja se vaikutti ihan hyvalle. Kun tama Ubuntu on ajettu vanhalle koneelle CD rompulta (itse en ole sita tehnyt), niin siella oli valittuna englanti kieleksi (oisko se siina CD rompulla ollut).Jos valitsee suomenkielen paketin, niin pitaako englanti ensin poistaa, vai teenko muutokset toisin pain, valitsen ja lataan ensin suomen ja sitten poistan vasta englannin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Työpöytä
« Vastaus #4 : 11.09.08 - klo:16.38 »
Enkkua ei tarvitse poistaa, mutta laita se suomen kieli oletukseksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #5 : 11.09.08 - klo:21.09 »
 :D Kiitti avustaneille, oletuskielipaketti onnistui, mutta päivityksen ja muutoksen mukana tuli kaksi lisäosaa ja Firefox (fi) 3.0b5 kohdalla on poista/ota käyttöön näppylä. Toinen taas on Xulrunner (fi) 1.9b.

Onko tämä viimeeksimainittu nyt sitten Firefoxin joku selainversio? Poistanko ton vanhan Firen käytöstä ja sammutan koneen ja käynnistän uudelleen?  Ja älkää naurako mulle...ettehän. Kysymykset tuntuu itsestäkin ihan tyhmiltä. Ihan kun olis ensimäistä kertaa tietsikan kanssa tekemisissä.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #6 : 11.09.08 - klo:21.15 »
:D Kiitti avustaneille, oletuskielipaketti onnistui, mutta päivityksen ja muutoksen mukana tuli kaksi lisäosaa ja Firefox (fi) 3.0b5 kohdalla on poista/ota käyttöön näppylä. Toinen taas on Xulrunner (fi) 1.9b.

Onko tämä viimeeksimainittu nyt sitten Firefoxin joku selainversio? Poistanko ton vanhan Firen käytöstä ja sammutan koneen ja käynnistän uudelleen?  Ja älkää naurako mulle...ettehän. Kysymykset tuntuu itsestäkin ihan tyhmiltä. Ihan kun olis ensimäistä kertaa tietsikan kanssa tekemisissä.

Paketit vain on päivittynyt uudempaan versioon, ota käyttöön vaan.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

juyli

  • Vieras
Vs: Työpöytä
« Vastaus #7 : 11.09.08 - klo:22.27 »
Olen mennyt muuttelemaan lisää/poista sovellutuksia ja saanut ne kivaan sotkuun.
Tietysti aina tuhotessasi tiedostoja, kannattaisi muistaa, mitä olet poistellut.
Tilanne on: Desktop(Työpöytä) on tyhjä ja kaikki siellä olleet tiedot ovat  ;D
Eräs mahdollisuus testata ongelmaa, olisi luoda uusi käyttäjä (useradd/adduser), ja kokeilla kuinka työpöytä toimisi uuden käyttäjän tunnuksilla ns. puhtaalla pöydällä.

harrykaa

  • Vieras
Vs: Työpöytä
« Vastaus #8 : 11.09.08 - klo:22.53 »
Siellä on nyt vanhat beta-versiot: Firefox 3.0b5 ja XULrunner1.9b.
Viimeisimmät julkaistut ovat Firefox 3.0.1 ja XULrunner 1.9.0.1.

harrykaa

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #9 : 11.09.08 - klo:23.11 »
Tuli itselle ja mieleen kirjautua uutena käyttäjänä ja katsoa mitä tapahtuu...mutta.

Kumpi niistä selaimista kannattaa valita Firefox vai Xulrunner. Nyt vasta huomasin, että niin onkin vanha Firefox ja kun jo on toi vanha niin päivittää sen vaan uudenpaan...vai?

Joku tuolla wikin keskustelupalstalla sanoi, että Firefox ei olisi paras mahdollinen Linuxissa, mutta onko se sitten Xulrunner?

harrykaa

  • Vieras
Vs: Työpöytä
« Vastaus #10 : 11.09.08 - klo:23.28 »
Blix,

Firefox on oletusselain Ubuntussa (Gnome). Tuo XULrunner on sen lisäosa.
Kubuntussa (KDE) vastaava oletusselain on Konqueror.

Pakettivarastoista voi hakea Synapticilla myös muita selaimia, kuten Epiphany tai Opera.
Opera on ainakin kevyempi ja nopeampi kuin Firefox.
Kokeilemalla löytyy kullekin se, mistä eniten pitää.

harrykaa

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #11 : 11.09.08 - klo:23.37 »
Kiitti vaan tiedoista. Jatkan huomena harjoituksia, eiköhän tää ala avautumaan vähitellen.

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #12 : 12.09.08 - klo:00.19 »
Kiitti vaan tiedoista. Jatkan huomena harjoituksia, eiköhän tää ala avautumaan vähitellen.
Vinkki: Asenna Lisää/poista sovelluksista paketti Ubuntu restricted extras. Siinä tulee koneelle java ja flash, ja voit aukaista mp3, avi, mpeg... tiedostoja.
Se saattaa kysellä jotakin asennuksen aikana niin hyväksyt vain käyttöehdot sun muut (niin ainakin minä tein).
Sitten on myös wine, mutta toiset saavat selittää siitä. ;)
Tulikohan kirotusvirheitä...

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #13 : 12.09.08 - klo:12.28 »
Onnistuin Ubuntupaketin latauksessa. Kysyy taas: Siis nyt lisää/poista valikossa oli kruksit kohdissa:
-Ubuntu extension for Firefox (siis jonkinlainen laajennus)
-Firefox selain
-Macromedia Flash plugin

Koneesta tuli aika hidas. Pitääkö ne kaikki olla kruksattuna? Käyn vielä lukemassa Epiphany-selaimen esittelyn.  :P

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #14 : 12.09.08 - klo:12.38 »
Hitauden arviointiin tarvitaan tietoja koneestasi:

Keskumuistin määrä
Prosessori, sen ytimien määrä ja kellotaakuus
Näytönohjain ja sen oman muistin määrä ja käyttääkö myös yhteistä muistia(erit. läppäreissä)
Ubuntun systeemin käytössä oleva levytila ja swap:in koko

Muokkaus: Sanoit kyseessä olevan vanhan koneen. Valitettavasti tämä nykyinen weppisvumaailma tulee aina vaan raskaammaksi selailla, kun tehdään kaikenlaisia multimedia härpäkkeitä sivuille. Kevyempi selain ei paljoa auta, jos sivu suoltaa tavaraa jatkuvalla syötöllä, myös sivuston serverin palvelukyky ja linjasi biitinopeus vaikuttavat. Mutta sivuilla olevat Flash- ja Java-objektit voivat olla todella raskaita.

Mutta kerro lisää koneestasi, niin saadaan paremmin käsitystä mitä sillä voi/kannattaa käyttää.

Asus eee:lle on olemassa myös eeeBuntu-niminen jakelu, jota voi muokata myös suomeksi. Katso siitä ketjusta:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13844.0

Toinen muokkaus: Kotikansiossasi on työpöytä-niminen kansio. siellä piäisi näkyä kaikki työpöydällä lojuvat pikakuvakkeet ja tiedostot (ei ylä-ja alapalkin sisältöä).

Jos joku juttu on sinulla siirtynyt kotiansion ylimmälle tasolle, kopioi/siirrä se työpöytä-kansioon, niin pitäisi näkyä työpöydälläsi. Kokeile vaikka ensin yhdellä objektilla.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo:12.52 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #15 : 12.09.08 - klo:21.48 »
No niin taas täällä kyselemässä. Olen selvästikin onnistunut järjestälemään kaikki Firefoxin selaimeen, koska se kotimökin kuva ja mun käyttäjänimi ovat selaimessa. Yläpalkista on myös siirtynyt tietokonekuvake alas.

Auttaisko järjestelemisessä Nautilus, se tuli esille ohjeessa ja tiedän missä se paketti sijaitsee. Kävin katsomassa, mutta en tiedä auttako se mun ongelmassa. Siinä kyllä luki että helpottaa tiedostojen järjestelemisessä. Jos joku vois ystävällisesti kertoa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #16 : 12.09.08 - klo:22.15 »
Siis sinulle käynnistyy Nautilus, kun avaat jonkun kohteen Sijainnit-valikosta. Voit avata useamman ikkunan ja kopioida/siirtää objekteja ikkunasta toiseen.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #17 : 12.09.08 - klo:22.41 »
Niin siis kannattaisko  Nautilus ladata, kun en saa Työpöytää järjestettyä. Voihan sen sitten poistaa ja muutenkin järjestellä itselle sopivaksi. Pitäis saada vaan ensin siihen perusjärjestykseen, missä kone oli ennen kuin  ;D minä itse koneen sotkin.

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #18 : 13.09.08 - klo:00.00 »
Koneesta tuli aika hidas.
Siinä olevat ohjelmat hidastaa konetta, kuten kaikki ohjelmat, mutta sitä ei huomaa ainakaan mulla. F-secure hidastaisi mun koneen tilttiin.

Oma kone on antiikkia:
750Mhz, 512M, näytönohjain on ihan hyvä. (Ja vanha).
Tulikohan kirotusvirheitä...

blix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Työpöytä
« Vastaus #19 : 13.09.08 - klo:02.01 »
Pitäis ainakin saada Käyttäjänimi vaihdettua. Auttaisko About Myself siihen vaihtoon ja poistais sen sitten hidastamasta, tai sitten tuolla aiemmin mainittu useradd/adduser. Miten se tehdään tekstimuotoisena ja päätteeseenkö se kirjoitetaan?