Kirjoittaja Aihe: Ubuntu netbook remix???  (Luettu 10050 kertaa)

ipia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Ubuntu netbook remix???
« : 09.09.08 - klo:23.04 »
Tiedän, olisi varmaan pitänyt kuukkeloida ja lukea foorumia ennen tämän viestin kirjoitusta... Onkos tämä netbook remix vai mikä se oli, virallinen Ubuntu jakelu ja kuinkas mahtaa olla:
- Miten se asennetaan oikeaoppisesti?
- Toimiiko Acer Aspire Onen kanssa?
- Voisiko sitä asentaa pöytäkoneeseen? Saisiko silloin esim. lisää nopeutta?
- Mitä eroja on netbook Ubuntussa verrattuna oikeaan Ubuntuun???
- Voiko netbook version asentaa mihin tahansa läppäriin?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #1 : 10.09.08 - klo:10.43 »
Ensinnäkin projektin omat sivut, jolta saat perustiedot:
http://www.canonical.com/netbooks
Täältä sen saa. Asennusohjeet VAROITUKSINEEN mukana:
https://launchpad.net/netbook-remix

NBR on pikku läppäreille (eee-pc ja vastaavat) optimoitu työpöytäympäristö. Sisällä pyörii ihan tavallinen Ubuntu. Työpöytä on erilainen. Parhaiten ero näkyy kun katselet ao linkkien kuvia.

En tiedä tarkkaan toimiiko Acer Onen kanssa, mutta olen kokeillut eee-pc 700 kanssa. En tykännyt, koska valikoiden muuttaminen tässä vaiheessa oli vaikeaa. Pohjalla oli Ubuntu eee, johon asensin NBR:n. Ei nopeuttanut läppäriä vrt normaali Ubuntu eee GNOME työpöytään. Huom! Projekti on vasta alussa, joten kehitystä on odotettavissa.

Launchpadissä on varoitus olla asentamatta NBR muuhun kuin "diamontwille based netbook", jos olen ymmärtänyt englanninkielisen tekstin oikein.
Jos olen antanut virheellistä infoa, pyydän foorumilaisia oikaisemaan erheet. terveisin Timo 
"Linux, made in Finland"

walto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
  • Ymph...
    • Profiili
    • Reveurs Domain
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #2 : 27.03.09 - klo:19.29 »
Ostin tossa Asus Eee Pc 900:n jossa 2GB DDR2 sekä 16GB SSD

Kannattaisiko kyseiseen kokoonpanoon laittaa NBR vai Intrepid? Käytän konetta surffilautana ja ehkä pelailen hieman Diablo II:hta, en pahemmin muuta...
registered ubuntu user #23980
http://www.adressit.com/linuxkouluihin

Asus EEE 901, 2 GB DDR2, Jaunty Gnome
Pöytäkone: 2,8 GHz CPU, 1,3 GB RAM, 80, 33, 20 GB SATA ...

hifisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #3 : 24.04.09 - klo:20.51 »

- Toimiiko Acer Aspire Onen kanssa?

- Mitä eroja on netbook Ubuntussa verrattuna oikeaan Ubuntuun???
Toimii, UNR 1.1 stable toimii moitteeetta Onessa. Beetaversioita ei juuri kannata asentaa, voi tulla hankalaksi toimintaan saaminen.

Lähinnä kosmeettisia, tosin perinteisen ja muokatun voi valita helposti.

ilnux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
    • squaremotion
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #4 : 30.04.09 - klo:14.10 »
Itse kävin hakemassa tuollaisen Aspire Onen gigantista 159 € hintaan. Mielestäni erittäin onnistunut valinta, tuohon hintaan. Linpus oli vakiona käyttöjärjestelmä, mutta se vaihtui juurikin Ubuntun 9.04 NBR versioon nopeasti. Ainoa mikä ei toimi vielä on tuo desktopswitcher.
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo:17.25 kirjoittanut ilnux »
---
linux since 1997

pumo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #5 : 03.05.09 - klo:23.08 »
laitetaas tänne ku liippaa samaan aiheeseen.
miten tuossa  virallisessa UNRssä saa lisätty appletteja yläpalkkiin ?
aikasempi 8.10 säädettynä eeepclle ja unr:llä oikeaa nappia käyttäen sai appletteja lisätty miten halusi...
tässä uudessa ei enää onnistu.

edit: selvisi, jostain oikean reunimmaisesta appletista täppä pois lock to panel ja vähän siirtää vasemmalle, niin pääsee oikealla lisäilemään add applet..
« Viimeksi muokattu: 04.05.09 - klo:19.23 kirjoittanut pumo »

wicke

  • Vieras
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #6 : 06.05.09 - klo:16.35 »
ihan tavallinenkin Ubuntun desktop-asennus pyörii Acer Aspire Onen päällä ihan mukavasti, jos netbook remix arveluttaa.

hamsteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #7 : 06.05.09 - klo:17.33 »
Laitoin Ubuntu 9,04 Remixin Asuksen EEE PC 4G:hen muistikortille USB-tikulta ja siinä se tuntui pelittävän kivasti. Langattomat verkot löytyivät heti ja  Huawei mokkulakin asentui enempiä kyselemättä. Nopeammin avaa koneen kuin aikaisemmin kokeillulla Ubuntu 8,10 EEE versiolla jota en saanut toimimaan langattomissa verkoissa.

Vesto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo:22.18 »
Itse asentelin isomman puutteessa 256 megan USB-tikulle 9.04:n mini.iso:n ja perusjärjestelmän  asennuksen yhteydessä tasksel:llä paketin ubuntu-netbook-remix. Bootin jälkeen kaikki toimi ns. heittämällä.

heinäkenkä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #9 : 11.05.09 - klo:10.06 »
Minulla eee901 molemmat (normi ja UNR) toimivat hyvin. Asensin ensin tavallisen ja kaikki toimi laakista.
Sitten tajusin että on olemassa UNR ja ajattelin siitä olevan jotain etuja pikkukoneessa niin asensin sitten sen.
Kaikki meni tuossakin hyvin ja kaikki toimi.

Ongelmat alkoivat kun menin vaihtamaan työpöydän Remixistä tavalliseen. Buutin jälkeen vastassa oli täysin tyhjä työpöytä :( Kaikki ikonit ja valikot olivat kateissa.
Sinänsä työpöytä toimi ja pystyin esim luomaan käynnistimen.

Näin pääsin palamaan Remixiin mutta siinäkin oli ongelmia mm. ylävalikot puutuivat kokonaan. myös Bluetooth kieltäytyi toimimasta kuulokeiden kanssa yms pientä jäynää, joten epäilen systeemin jotenkin korruptoituneen.
Asiasta on tehty bugi ja korjaus mutta ainakin minun jakelussa oli se vanha versio, enkä osannut päivittää tuota korjattua softaa. Desktop-switcher korjattu versio on 4.6 ja minulla oli 4.4.

Palaan tänään normi ubuntuun, kun se tuntui ainakin toimivan...

Hannu

ps. asensin molempiin eee-controllin, joka on mukava lisä kun Asuksesta on kyse. :)

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #10 : 12.05.09 - klo:00.50 »
Lainaus
Ongelmat alkoivat kun menin vaihtamaan työpöydän Remixistä tavalliseen. Buutin jälkeen vastassa oli täysin tyhjä työpöytä :( Kaikki ikonit ja valikot olivat kateissa.
Sinänsä työpöytä toimi ja pystyin esim luomaan käynnistimen.

Minulla eee pc 900 ja sama ongelma, mutta se hoitui kuntoon eikä käynnistintä tarvita kun antoi Päätteeltä:
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --set /desktop/gnome/session/required_components_list --type list --list-type=string ["windowmanager","panel","filemanager"]Sitten buuttaus ja hyvin toimii, ohjeen löysin tuolta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000001708&posting=22000000043654947

Minä en pitänyt siitä remix työpöydästä, hiiri tahmasi koko ajan, Gnome toimii paremmin ja on miellyttävämpi käyttää pikkunäytölläkin, siksi minusta joutavaa väsätä kummalisia työpöytiä miniläppiksiin ovat vain hankalempia käyttää. Ubuntu Netbook remix toimii paljon paremmin miniläppärissä kuin se Xandros joka siinä oli.

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Ubuntu netbook remix???
« Vastaus #11 : 16.05.09 - klo:11.26 »
Onko kokemuksia eeepc 4G 701. Minulla 9.04 Jaunty Jacalope Netbook Remix ja hiiri tahmaa kun liikuttaa sitä näytöllä. Kun on avoinna jokin ikkuna, ei tätä tahmaamista esiinny.
# 21712