Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496  (Luettu 5576 kertaa)

PelkonenBrother

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« : 09.09.08 - klo:17.35 »
Elikkä ongelmani on seuraavanlainen:
Edellisessä Ubuntun versiossa äänikortti toimi moitteetta suoraan puhtaalla asennuksella ilman minkäänlaisia säätöjä, nyt kun sain vahvistimeni huollosta ja koitin saada sitä kytkettyä äänikorttiin Ubuntu 8.04 versiolla niin  en saa ääntä ulos millään.

Alla muutamia tulosteita joita olen saanut kaivettua sekä ircin puolelta joitakin komentoja joita olen koittanut.
Koodia: [Valitse]
niko@niko-desktop:~$ aplay -l
**** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
kortti 0: M2496 [M Audio Audiophile 24/96], laite 0: ICE1712 multi [ICE1712 multi]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0
kortti 1: V8237 [VIA 8237], laite 0: VIA 8237 [VIA 8237]
  Alalaitteet: 4/4
  Alalaite #0: subdevice #0
  Alalaite #1: subdevice #1
  Alalaite #2: subdevice #2
  Alalaite #3: subdevice #3
kortti 1: V8237 [VIA 8237], laite 1: VIA 8237 [VIA 8237]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0

Koodia: [Valitse]
niko@niko-desktop:~$ asoundconf list
Names of available sound cards:
M2496
V8237

sekä:
Koodia: [Valitse]
asoundconf set-default-card M2496jolla sain asetettua kyseisen kortin defaultiksi joka näkyy esim kun komennan päätteessä:
Koodia: [Valitse]
alsamixer
Mitenköhän saisin kyseisen kortin toimimaan niin että saisin äänen vahvistemelle asti?
Toiveena olisi vielä että saisin koneen omat plimplom äänet kuulumaan integroidulta äänikortilta ja musiikit sekä elokuvat taas tuolta m-audion äänikortilta.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #1 : 09.09.08 - klo:17.41 »
Toiveena olisi vielä että saisin koneen omat plimplom äänet kuulumaan integroidulta äänikortilta ja musiikit sekä elokuvat taas tuolta m-audion äänikortilta.

Minulla on M-Audion Delta 66 kahdella koneella. Olen kummastakin disabloinut biosista integroidun äänikortin. Olen kuvitellut helpottavani elämääni sillä tavalla. Siinä on sama piiri/ajuri.

En ole muuta kuin asentanut ja Ubuntu on automaagisesti tunnistanut kummatkin kortit eri koneilla.

Ubuntu Studion Wiki-ohje perustuu M-Audion Delta 66-äänikorttiin. Ehkä sieltä löytyy jotakin.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio#head-e9fb67a28fff93c0c2348d9745d03d85db458707

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.


PelkonenBrother

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #2 : 09.09.08 - klo:17.48 »
[Minulla on M-Audion Delta 66 kahdella koneella. Olen kummastakin disabloinut biosista integroidun äänikortin. Olen kuvitellut helpottavani elämääni sillä tavalla. Siinä on sama piiri/ajuri.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.


Joo tuota ehdottiinkin jo aikaisemmin, mutta tosiaan välillä kun kuuntelee musiikkia tai katsoo elokuvaa kovalla voimakkuudella niin olisi kiva jos kaikki muut äänet tulisivat silloin sieltä integroidulta äänikortilta ja voisi silloin vain sammuttaa kyseiset kaiuttimet tai laittaa niistä vain volumet nollaan..

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #3 : 09.09.08 - klo:21.57 »
Minulla on tuo sama M-audion kortti, eikä toimi kunnolla. Olen yrittänyt kaikenlaista, mm. kysellyt tältä forumilta.
Ääni kyllä tulee ulos ALSAlla, kun PulseAudio on poistettu käytöstä. Hienoudet, kuten äänenvoimakkuuden säätö näyttää olevan mahdotonta.
Kerro minullekin jos saat toimimaan kunnolla.

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #4 : 11.09.08 - klo:10.40 »
Minulla on tuo samainen 2496 ja ongelmitta toimii.

Oletuksena laitetta käyttävän mikserin analogi-ulostulo on mutella, jolloin äänet kyllä toimivat, mutta niitä ei kuule.

Sen verran voin sanoa, että ainakin paketit alsa-tools ja alsa-tools-gui tarvitsee asentaa.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install alsa-tools alsa-tools-gui
Sitten käynnistät ohjelman "envy24control" ja nostat analogi-liu'ut oikeille paikoilleen. Tämä muistuttaa kovin paljon M-Audion omaa control paneelia proprietary-puolelta.

Siihen sitten, että miten muuttamasi asetukset envy24controlissa saa jäämään voimaan seuraavan bootin jälkeenkin, en osaakkaan sanoa mitään. Tallenna aktiivinen profiili saattaa onnistua. Ainakin jos jaksaa säätää. Nämä optiot pitäisi olla näkyvissä myös tehtäväpalkin äänenvoimakkuuden säädössä, josta saa klipsuteltua oikean kortin ja oikeat kanavat säätimen käyttöön. Näin ainakin minulla.

PelkonenBrother: Hankala tuota on saada kohdella kortilla toimimaan moitteettomasti. Eri laite vaatii aina eri mikserin, enkä tiedä ainakaan vielä yhtään softamikseriä, joka osaisi ohjata äänet eri lähteistä eri korteille.
Ennemmin suosittelen säätämään äänenvoimakkuudet siten, että musiikki ja videot soivat kovempaa kuin järjestelmän äänet. Tai saahan ne järjestelmän äänet pois kokonaankin.

Kertokaa jos auttoi...
« Viimeksi muokattu: 11.09.08 - klo:10.46 kirjoittanut s0r05000 »
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #5 : 11.09.08 - klo:10.51 »
Oletuksena laitetta käyttävän mikserin analogi-ulostulo on mutella, jolloin äänet kyllä toimivat, mutta niitä ei kuule.
Sen verran voin sanoa, että ainakin paketit alsa-tools ja alsa-tools-gui tarvitsee asentaa.

Alsamixer muistaa. Ja alsamixerin kautta envy24control.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio#head-dc7be68fa12e1f1b7f07a22ed631356ec915bd73
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio#head-ab60a63210a6c8dcf8322f9b7b866249a98e2407

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

PelkonenBrother

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #6 : 12.09.08 - klo:23.37 »
En nyt ole saanyt toimimaan, koitin tuolla "envy24control" saada ääniä, mutta kun laitan kyseisen ohjelman auki niin äänien testauksessa graafisiin palkkeihin tulee kyllä elämää mutta ääntä ei kuulu mistään.. Sinäänsä vähän erikoista kun aikaisemmin sain valittua: Järjestelmä -> Asetukset -> Ääni valikosta suoraan Äänen toisto kohtaan integroidun äänipiirin ja ja Elokuvat ja Musiikki kohtaan erillisen äänikortin jonka jälkeen äänet toimi suoraa eri kaiuttimista..

Ilmeisesti tarvitsen jonkin laista rautalankamallia että saan säädettyä äänet ulos asti.. =)

Edit: Toisin sanoen siis kun esim soitan musiikkia niin envy24controlissa PCM Out 1 ja 2 liikkuvat musiikin tahdissa, tosin musiikki ei kuulu mihinkään..
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo:23.46 kirjoittanut PelkonenBrother »

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #7 : 14.09.08 - klo:21.47 »
Tarkistitko sen "Analog Volume" välilehden?
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

PelkonenBrother

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #8 : 16.09.08 - klo:00.23 »
Tarkistitko sen "Analog Volume" välilehden?

Joo kyllä tarkastin, siellä oli volumet täysillä. Ja samalla huomasin että et se vaikuttaa aivan samoihin asioihin kun perinteinenkin "äänten hallinta".
Vieläkin tuskaillaan siis saman ongelman kanssa...

PelkonenBrother

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #9 : 04.10.08 - klo:21.14 »
Nostetaan nyt topiccia takaisin keskusteluun.
Elikkä sama ongelma vaivaa edelleen, äänet ovat jossakin teillä tietämättömillä eikä googlaamallakaan ole löytynyt apuja.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #11 : 05.10.08 - klo:16.29 »
Intrepidiin tuli äänet kun poisti pulseaudion kokonaan, asensin esoundin ja otin järjestelmä-äänet pois käytöstä.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 ja M-Audio 2496
« Vastaus #12 : 05.10.08 - klo:17.13 »
Jos mikään muu ei auta niin kokeile uusinta oss ajuria. Jos et tykkää/saa toimimaan niin se on helppo poistaa ja palata alsaan...

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=21594.msg162426#msg162426
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...