Kirjoittaja Aihe: miten helpoiten poistan xp:n koneeltani[TEHTY] + pari muuta kysymystä  (Luettu 4375 kertaa)

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
En näköjään tartte tota xp:tä tässä enää  ;D ja meinaan laittaa koneeseen lisää muistia (5g)  joka käsittääkseni menee yli xp:n ymmärryksen  ;)

Mites mä otan xp:n helpoiten pois?
Miten siirrän homen omalle osiolleen? (siis sitä varten että jos päädyn helpoimpaan xp:n poistoon eli laitan tän ubuntun uudestaan)
Mulla on nuo työtiedostot toisella kovalevyllä joka on ollut mulla sekä xp:n että ubuntun käytössä, oisko se syytä formatoida (varmistusten jälkeen)?

Terveisin Markku Pääkkönen
« Viimeksi muokattu: 11.09.08 - klo:16.15 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3934
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
käynnistä live-cd:llä aukase gpartet ja sieltä voit helposti poistaa mokoman vaivan
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
En näköjään tartte tota xp:tä tässä enää  ;D ja meinaan laittaa koneeseen lisää muistia (5g)  joka käsittääkseni menee yli xp:n ymmärryksen  ;)

Viiden gigan kanssa joudut tekemään Ubuntussa poliittisen päättöksen: käyttääkö varmemmin toimivaa 32-bittistä lisukkeella, joka sallii tuon muistimäärän vai 64-bittistä,joka ei ihan kaikkea vielä osaa,mutta joka osaa sen ison muistin käytön natiivisti. Foorumilla on keskusteltu siitä, miten se onnistuu. Käytä hakua.
Lainaus
Mites mä otan xp:n helpoiten pois?
Jyrää se Ubuntun osiointisoftalla (Gparted)  :D Grub taitaa kyllä olla sulla tuon C:levyn juuressa, joten varaudu Grubin uudelleenasennukseen. ellet sitten todella päädy täydelliseen järjestelmän uudellen pystytykseen osioinnista ja formatoinnista alkaen.
Lainaus
Miten siirrän homen omalle osiolleen? (siis sitä varten että jos päädyn helpoimpaan xp:n poistoon eli laitan tän ubuntun uudestaan)
Mulla on nuo työtiedostot toisella kovalevyllä joka on ollut mulla sekä xp:n että ubuntun käytössä, oisko se syytä formatoida (varmistusten jälkeen)?
Taitaa löytyä, sekä ohjeistuksesta, että keskusteluista riittävästi ohjeita tuon /home:n eriyttämiseen.. Jos tuo dataosio on ollut NTFS- tai FAT-formaatissa, suosittelen formatointia Ext3:ksi.

Askartelun iloa toivottaa

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Ei kai siihen live cd:tä tarvi vaan gparted voi asentaa synapticista.

Jos laitat ubuntun uudestaan niin silloin vain poistat osiointi vaiheessa ubuntu ja windows osiot jonka jälkeen luot uudet osiot.

Suurin piirtein näin:
1gb swap
10 gb / juuritiedostolle
Loput gb /home

Näin sinulla on home omalla osiolla, lue vielä tämä http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi

Se toisen kiintolevyn formatointi riippuu vähän siitä onko se ntfs vai ext3, jos ntfs niin formatoi pois, varma tästä en ole onko tarpeellista mutta itse tekisin niin.

Oh Jallu59 ehti ensin mutta sama suunta tuntuu olevan.
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:14.56 kirjoittanut harrim »

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Kiitos, etsitään ja askarrellaan...  ;)

Muokkaus:
jahas näyttää että tämä 32 bittinen tunnistaa muistia 3,5 g asti ja 32 bittiset sovellukset osaavat käyttää siitä vain 2 g eli sen määrän mikä mulla nyt tässä on... Hmm... Ja 32 bittinen on vakaampi ja sille on enempi sovelluksia. Oikeastaan tarvin sitä muistia vaan siihen että ei tarttis niin kauan odotella kun läjään isoihin kuviin (yli 1,5g) kerroksia ja säädän. Voihan sitä toisaalta käydä kahvilla välillä. Hmm, katellaan...  :-\

Terveisin Markku Pääkkönen
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:15.26 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Siis 1gb swap ei riitä mihinkään, jos käytetään hibernointia, muuten kyllä. Hibernoitaessa pitää swapin olla suurempi kuin RAM-muistin määrä. Muuten 5GB:n muistilla swappaaminen on erittäin epätodennäköistä.
Ja Juurelle 40GB, ettei ala heti ahdistamaan, paitsi jos kiintolevysi on pieni. Pienillä levyillä hyvä jako on fifty-fifty swapin luomisen jälkeen, kuitenkin alle 5GB systeemiosion kanssa joutuu taiteilemaan ennen pitkää tilanpuutteen kanssa.

Eikä hullumpi ajatus ole myöskään varata yhtä osiota esimerkiksi uuden/toisen linux-version kokeiluja varten, jos levyä piisaa  ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Totta Jallu59 turisee, yhdyn tuohon.

Storck

  • Vieras
32 bittinen on vakaampi

Riippuu raudasta - minulla ei mitään ongelmia 64 bittisen kanssa. AINA täytyy muistaa että on rautariippuvaisia aika pitkälti nämä Linux-systeemit.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11449
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
32 bittinen on vakaampi

Riippuu raudasta - minulla ei mitään ongelmia 64 bittisen kanssa. AINA täytyy muistaa että on rautariippuvaisia aika pitkälti nämä Linux-systeemit.

Jep ei mullakaan mitään ongelmia (ainakaan sen enempää kuin 32-bittisellä).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Juupa,
64 bit alkaa olla varteenotettava vaihtoehto... hmm grep flags /proc/cpuinfo antaa

markku@ateljeeubu:~$ grep flags /proc/cpuinfo
flags      : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc pebs bts sync_rdtsc pni monitor ds_cpl est cid cx16 xtpr
flags      : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc pebs bts sync_rdtsc pni monitor ds_cpl est cid cx16 xtpr

Joista toi lm tarkoittaa ubuntuforumseilta löytämäni keskustelun mukaan sitä että prosessorini on 64 bittinen. Hmm... se sitten tietää sitä että pitää polttaa 64 bit cd ja testata.

Toimiiks Flash teillä 64 bittisessä? Olin lukevinani tuolla että siinä olis ongelmia... Suomen kolmanneksi paras palvelu rockway näkyy ja toimii flashilla, eikä sitä voi jättää  ;D

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Kyllä flash toimii ja täytyy muistaa, että 32bit sovelluksia voi asentaa 64bit päälle.
Ei tietenkään päinvastoin.

Tarkista vielä rauta ennen 64 bit siirtymistä ja jos levyä riittää niin voit asentaa aluksi vaikka 32 bittisen ŕinnalle. Sitten ajan myötä valitset mielesi mukaan.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Kyllä flash toimii ja täytyy muistaa, että 32bit sovelluksia voi asentaa 64bit päälle.

Jeps. Hyvä.
Mikä on helpoin tapa selvittää mikä sovellus löytyy 64 bittisenä? Sovellusx 64bit googleen vai onko valmista listaa?
Muokkaus: joo googlesta löyty tieto  :)

Latasin eilen tuon levykuvan, alan testailee livelevyllä, palaan tähän kun tule seuraava kysymys eteen  :D :D

Kiitos neuvoista!

Terveisin Markku Pääkkönen
« Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo:09.32 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
... voit asentaa aluksi vaikka 32 bittisen ŕinnalle. Sitten ajan myötä valitset mielesi mukaan.

Nimenomaan tuohon tarkoitukseen voin suositella käytettäväksi sitä mainitsemaani toista systeemiosiota, enpä tuota itse hoksannut  ;D Jatkossa siinä voi testata vaikka kehitysversioita  :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Lainaus
Tarkista vielä rauta ennen 64 bit siirtymistä ja jos levyä riittää niin voit asentaa aluksi vaikka 32 bittisen ŕinnalle.
Jeps, rauta on ok!
Päädyinkin sitten tekemään rankemman remontin eli laitan samalla lisää levytilaa niin saan tuota varmistustilaa enemmän...
Lainaus
Nimenomaan tuohon tarkoitukseen voin suositella käytettäväksi sitä mainitsemaani toista systeemiosiota
Juuh, noin mä toimin.

Kiitoooos!

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Nonni, mulla on tossa uus kiintolevy ja alan askartelemaan tuota muutosta.

Kysymys: voinko siirtää homen uudelle kiintolevylle näillä ohjeilla ja pitää järjestelmän vanhalla kiintolevyllä?

Terveisin Markku Pääkkönen

onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Kysymys: voinko siirtää homen uudelle kiintolevylle näillä ohjeilla ja pitää järjestelmän vanhalla kiintolevyllä?

Tuli ongelma. Rupesinkin tekee näillä ohjeilla ja pääsin kohtaan 5 josta sain herjan:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mv /jarjestelma/home/. /jarjestelma/vanha_home/.
mv: cannot move `/jarjestelma/home/.' to `/jarjestelma/vanha_home/.': No such file or directory

Kuinkahan tähän pitäisi suhtautua/toimia?

Muokkaus: eipä tuo haitannu  :D. Home on nyt tuolla uudella kiintolevyllä ja kaikki tuntuu toimivan, alan sitten jyräämään tuota xptä...

Terveisin Markku Pääkkönen
« Viimeksi muokattu: 11.09.08 - klo:14.14 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Nonni, tein sit semmosen ratkaisun että laitoin pelkän 64 bit ubuntu studion tähän, hienosti toimii, home omalla kiintolevyllään.  ;D
Mun pitää vielä laitealueelle palata parin kysymyksen kanssa, jos en löydä ohjeita foorumilta, mutta ensin säädetään tää kohdalleen, jeh  :D

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Eiku, vielä yks, hmmm...

Tää ilmoittaa käyttävänsä muistia 3,4g, sitä on tuolla paljon enemmän.
Mites mä saisin sen lopunkin käyttöön?
Onks kellä neuvoja?

Muoks:
Biosissa näkyy kaikki 8g muistia

free -m antaa

             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3492        558       2934          0         12        247
-/+ buffers/cache:        298       3193
Swap:         7773          0       7773

Kylhä tollaki pärjää, mut ois tietty mukava saada kaikki käyttöön kun kerta tuli remontti tehdyksi  ;)


Terveisin Markku Pääkkönen


« Viimeksi muokattu: 11.09.08 - klo:17.55 kirjoittanut markkupaakkonen »
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...