Kirjoittaja Aihe: Usb-tikku ongelma nis kirjautumisessa  (Luettu 2515 kertaa)

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Usb-tikku ongelma nis kirjautumisessa
« : 01.09.08 - klo:18.18 »
Nyt on outo probleema käsillä. Asentelin koulullemme NIS-palvelimen ja siihen asenneltiin sitten asiakkaita pieni kasa. Kaikki toimii jokseenkin hienosti parin viikon testailun aikana, mutta nyt on outo usb-tikkuongelma. Asiakkaat eivät mounttaa automaattisesti usb muistitikkua, WD Passport ulkoisen kiintolevyn nämä koneet mounttaavat kuitenkin ihan hienosti. Mikähän auttaisi?

Olen jo katsonut että NIS palvelimella käyttäjillä on plugdev oikeus, ja olen myös testannut /etc/security/group.conf tiedostoon laitettua gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner riviä tuloksetta.

 ???

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Usb-tikku ongelma nis kirjautumisessa
« Vastaus #1 : 04.09.08 - klo:07.41 »
Lisähuomio: jos tikun kiinnittää koneeseen ja käynnistää GDM:n uudestaan niin kirjauduttuaan tikku on mounttautunut käytettäväksi. Mutta edelleenkään jos tikun irroittaa ja kiinnittää takaisin ei tämä mounttaudu automaattisesti, mystistä..

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Usb-tikku ongelma nis kirjautumisessa
« Vastaus #2 : 04.09.08 - klo:10.40 »
Palvelimen plugdev yms. oikeudet eivät välity clienteille. Tässä pätkä vanhasta viestistäni:

Lainaus
3.3 Ääni yms. laitteet toimimaan

Tämän löysin sivulta http://tech.canterburyschool.org/tech/UbuntuWorkstations kohdasta Sound, USB, etc access.

Lisää tiedostoon /etc/pam.d/gdm rivi

Koodia:

Koodia: [Valitse]
auth optional pam_group.so

Lisää tiedostoon /etc/security/group.conf rivi

Koodia:
Koodia: [Valitse]
gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner

Tällöin jokainen gdm:än kirjautuva luetaan kuuluvaksi ko. ryhmiin.

Nuo muutokset siis tulee tehdä clienttien tiedostoihin. Ja tuohon alempaan riviin olen nykyään lisännyt myös kirjoittimen eli

Koodia: [Valitse]
gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner,lpadmin

Guranic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Ubuntu PowerUser.
    • Profiili
Vs: Usb-tikku ongelma nis kirjautumisessa
« Vastaus #3 : 05.09.08 - klo:07.59 »
Palvelimen plugdev yms. oikeudet eivät välity clienteille. Tässä pätkä vanhasta viestistäni:

Lainaus
3.3 Ääni yms. laitteet toimimaan

Tämän löysin sivulta http://tech.canterburyschool.org/tech/UbuntuWorkstations kohdasta Sound, USB, etc access.

Lisää tiedostoon /etc/pam.d/gdm rivi

Koodia:

Koodia: [Valitse]
auth optional pam_group.so

Lisää tiedostoon /etc/security/group.conf rivi

Koodia:
Koodia: [Valitse]
gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner

Tällöin jokainen gdm:än kirjautuva luetaan kuuluvaksi ko. ryhmiin.

Nuo muutokset siis tulee tehdä clienttien tiedostoihin. Ja tuohon alempaan riviin olen nykyään lisännyt myös kirjoittimen eli

Koodia: [Valitse]
gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner,lpadmin


Nuo olen tosiaan jo tehnyt. Edelleenkään ei mounttaa automaattisesti. Komennolla tai kiinniitämällä tikun ennen kirjautumista mounttaus tomii.